WASHINGTON, 11. studenoga (Hina) - Prenosimo odlomke izvješća koje je
nakon posjeta Hrvatskoj sastavila istražna skupina pod pokroviteljstvom
Konferencije o europskoj sigurnosti i suradnji (KESS). Izvješće tročlane
ekipe, koju je vodio Hans Corell (Korel) iz švedskog Ministarstva vanjskih
poslova, objavio je KESS početkom ovoga mjeseca.
Odlomci:
Pozadina
Od 30. rujna do 5. listopada 1992. tri su izvjestitelja pod
pokroviteljstvom KESS-a poslana u Hrvatsku kako bi istražili i sastavili
izvješće o navedenim zlouporabama ljudskih prava. Skupinu je vodio Hans
Corell (Korel), podtajnik za pravne i konzularne poslove u švedskom
Ministarstvu vanjskih poslova. Ostali su članovi bili zamjenik glavnog
tajnika i pravni savjetnik austrijskog Ministarstva vanjskih poslova Helmut
Turk te članica Europske komisije za ljudska prava Gro Hillestad Thune
(Hilštad Tun) iz Norveške.
Izvjestiteljska misija poslana je u skladu s odredbama KESS-ova Mehanizma
za ljudsku dimenziju, na temelju kojeg države sudionice mogu zatražiti
pomoć KESS-ove misije u rješavanju problema ljudskih prava. Ta je misija
dio sadašnjih napora KESS-a, kojima se nastoji prosuditi stanje ljudskih
prava u bivšoj Jugoslaviji i utvrditi činjenice o izvješćima o zvjerstvima
i ratnim zločinima.
Ta je misija osnovana na poticaj SAD i zemalja članica EZ. Oni su željeli
da izvjestitelji posjete Hrvatsku i BiH. To se izvješće odnosi na prvi dio
misije. Posjet BiH planira se za blisku budućnost.
SAD su osigurale logističku i administrativnu potporu za posjet Hrvatskoj.
Američka ambasada u Zagrebu služila je izvjestiteljima kao lokalna
institucija za koordinaciju.
Izvješće potvrđuje nalaze drugih misija KESS-a, posebice Thomsonove misije
koja je posjetila BiH od 29. kolovoza do 4. rujna 1992. U njemu se
iznose nove potvrde podrobnih podataka koje su SAD nedavno podastrle
Ujedinjenim narodima.
U skladu s procedurama KESS-a i to će izvješće biti predano Ujedinjenim
narodima po odredbama rezolucije 778 UN.
SAD su izrazile zadovoljstvo što je KESS preuzeo tu misiju, slažu se s
njom i zahvalne su mu na rezultatima triju izvjestitelja koji su
istraživali situaciju u Hrvatskoj.
Glavna otkrića izvješća:
- "Nedvojbeno je da su u oružanom sukobu u bivšoj Jugoslaviji teško kršena
ljudska prava i načela međunarodnoga humanitarnog prava, uključujući ratne
zločine i zločine protiv čovječanstva... Dokazi su brojni i ne mogu se
zanijekati. Međunarodna zajednica ne smije dopustiti nastavak takve
strašne situacije."
- "Dojmovi su izvjestitelja nakon njihova kratka, ali sadržajna posjeta
Hrvatskoj vrlo jaki. Premda su se mogli pripremiti za taj posjet čitajući
neke od brojnih dokumenata o stanju u bivšoj Jugoslaviji, ti dokumenti nisu
mogli prenijeti dojmove koje ostavlja ispitivanje uvjeta na licu mjesta..."
- "Premda odgovornost za... teška kršenja ljudskih prava i norma
međunarodnog humanitarnog prava snose obje strane u sukobu, čini se da su
broj i težina zločina što ih je počinila JA, srpske paravojne skupine i
policijske snage (srpskih) vlasti u Kninu, kudikamo teži te da su takva
kršenja općeprihvaćenih međunarodnih norma dio službeno dopuštene ili čak
sustavno podupirane politike."
Odlomci
Sažetak i uvod
Izvjestitelji (Hans Corell, Hans Turk i Gro Hillested Thune) posjetili su
Hrvatsku u razdoblju od 30. rujna do 5. listopada 1992. u okviru
moskovskog Mehanizma za ljudsku dimenziju za Hrvatsku. Tijekom tog
razdoblja oni su u Zagrebu razgovarali s članovima hrvatske Vlade,
hrvatskog Sabora, nevladinih organizacija, s akademicima i predstavnicima
međunarodnih organizacija koje djeluju u Hrvatskoj. Također su posjetili
tri područja pod zaštitom UN (UNPA), u kojima su razgovarali s djelatnicima
UN i lokalnih vlasti.
Izvjestitelji... su saznali sljedeće: Opstoje brojna izvješća o
zvjerstvima počinjenim protiv nenaoružanih civila, kao i o praksi
"etničkoga čišćenja" na teritoriju Republike Hrvatske. Premda se
odgovornost za ta teška kršenja ljudskih prava i norma međunarodnog prava
treba pripisati i jednoj i drugoj strani u sukobu, čini se da su broj i
težina zločina što ih je izvršila JA, srpske paravojne skupine i policijske
snage (srpskih) vlasti u Kninu kudikamo teži. Čini se da su sa srpske
strane takva kršenja općeprihvaćenih međunarodnih norma dio službeno
dopuštene i čak sustavno podupirane politike.
Uz to što je njihova misija imala zadatak utvrditi činjenice,
izvjestitelji su držali da im je glavna zadaća istražiti mogućnosti da
utvrde odgovornost za zločine protiv nenaoružanih civila. U vezi s time
ispitali su odgovarajuće republičke zakone i pravnu administraciju u
Hrvatskoj te odgovarajuće međunarodne pravne dokumente. Na temelju tih
ispitivanja izvjestitelji zaključuju da opstoji dostatna pravna osnova za
otvaranje međunarodnih sudskih postupaka...
Izvjestitelji žele naglasiti jačinu dojmova svojega kratkog, ali
sadržajnog posjeta Hrvatskoj. Premda su se mogli pripremiti za taj posjet
čitajući neke od brojnih dokumenata načinjenih u vezi sa stanjem u bivšoj
Jugoslaviji, ti dokumenti nisu mogli prenijeti dojmove dobivene nakon
ispitivanja uvjeta na licu mjesta...
Uloga UN
Krvoproliće koje se dogodilo nakon raspada Socijalističke Federativne
Republike Jugoslavije potaknulo je Ujedinjene narode da poduzme operaciju
održanja mira u okviru koje su u određenim područjima Republike Hrvatske
stvorena "područja pod zaštitom UN" (UNPA)... Zadatak Zaštitnih snaga UN
(UNPROFOR) je osigurati da se ta područja demilitariziraju i da to ostanu
te da svi ljudi koji u njima prebivaju budu zaštićeni od opasnosti od
oružanog napada. Policijski promatrači UN (UNCIVPOL) trebaju osigurati da
lokalne policijske snage obave svoje dužnosti, a da ne zloupotrebljavaju
ljudska prava i ne diskriminiraju ljude na temelju nacionalnosti...
UNPROFOR je suočen sa sve većim zaprekama u svojim naporima za uspostavu
plana UN u zaštićenim područjima. Tomu je razlog činjenica da sukobljene
strane, posebice vlasti u Kninu i ekstremističke snage u zaštićenim
područjima, ne ostvaruju s UNPROFOR-om punu i stalnu suradnju koju bi
morali ostvarivati ako se želi omogućiti izvršenje zadataka što mu ih je
povjerilo Vijeće sigurnosti...
Izvjestiteljima je također napomenuto da bi glavni napad na Bihać Srbi
mogli izvesti prije početka zime. Uz golema stradanja civila takav bi
razvoj događaja izazvao novi veliki val izbjeglica u Hrvatsku...
K tomu, zajednička je zabrinutost da bi srpske snage u 'krajini' mogle
posegnuti za opsežnim terorističkim djelovanjima. Branu Peruča,
jugoistočno od Knina, dosad su držale srpske "specijalne policijske snage",
koje su povučene nakon pregovora s UNPROFOR-om... Postoji velika
zabrinutost da bi vlasti mogle zaprijetiti uništenjem brane, što bi
izazvalo ekološku katastrofu i ugrozilo živote 40 do 50 tisuća ljudi koji
žive južno od brane. Drugi je veliki izvor zabrinutosti velik broj tona
eksploziva, za koji se tvrdi da je spremljen nedaleko od aerodroma Zemunik,
što ga kontroliraju Srbi, i koji bi, ako se aktivira, mogao izazvati potres
koji bi pogodio povijesni grad Zadar i okolno područje na kojemu, po popisu
iz 1991., živi oko 135.000 ljudi.
Po mišljenju izvjestitelja očito je razmještanje UNPROFOR u tim područjima
glavni čimbenik koji sprečava ponovno izbijanje oružanog sukoba... Ako se
za područja pod srpskom kontrolom u Republici Hrvatskoj tijekom sljedećeg
mjeseca ne nađe rješenje, povlačenje UNPROFOR-a nakon isteka njegova
mandata moglo bi, po mišljenju izvjestitelja, voditi novom i masovnom
krvoproliću, uključivo i zvjerstva protiv nenaoružanog civilnog pučanstva.
Takav bi razvoj događaja mogao imati teške posljedice za stanje u cijelom
tom području.
Stanje ljudskih prava u Hrvatskoj
Postoje brojna izvješća o zločinima protiv nenaoružanih civila kao i
"etničkom čišćenju" na teritoriju Republike Hrvatske...
Masovna ubojstva i svojevoljna pogubljenja
A/ Područja pod nadzorom hrvatske Vlade
Izvjestitelji su dobili izvješća koja govore o svojevoljnim pogubljenjima
Srba od hrvatskih snaga. Izviješteno je da su sredinom studenoga 1991.
pripadnici Hrvatske vojske uhitili 18 Srba iz sela Kip i doveli ih u Marino
Selo, gdje su ih, navodno, ubili u prosincu 1991. Po izvješćima, Hrvatska
je vojska masakrirala približno 150 civila u blizini sela Pakračka Poljana
u studenome 1991. O tom je incidentu pisao hrvatski tisak. Još se ne zna
gdje se nalazi masovna grobnica. Usprkos poziva koje su poslali obitelji
žrtava hrvatske vlasti nisu dosad objavile nikakve podatke o tomu, premda
Ministarstvo unutarnjih poslova vodi istragu o tom događaju. Tvrdi se da
vlasti odugovlače istragu jer je u događaj upletena Hrvatska vojska.
B/ Područja koja su trenutačno pod nadzorom (srpskih) kninskih vlasti
Postoje brojna izvješća o masovnim ubojstvima nenaoružanih civila, od
kojih je najcrnje izvješće o događajima u Vukovaru. Po podacima iz više
izvora, čini se da su snage JA zajedno sa srpskim neregularnim snagama
pogubile dvije do tri tisuće nenaoružanih civila koji se drže nestalima
nakon pada Vukovara. Tvrdi se da u Vukovaru i okolici ima deset do
petnaest masovnih grobnica. Čini se da postoje vrlo jasni podaci o
lokaciji triju grobnica. Kninske su vlasti, međutim, zabranile prilaz tim
mjestima. Upućeni su stručnjaci obavijestili izvjestitelje da se
identifikacija žrtava i uzroka njihove smrti neće moći obaviti ako se
ekshumacija masovnih grobnica ne izvrši prije dolaska zime.
Nasilne deportacije i etničko čišćenje
Nasilne deportacije na temelju etničke pripadnosti obavljane su vrlo
često, posebice je to činila srpska strana. U brojnim su slučajevima
protjerani ljudi bili zatvoreni u zatočeničkim logorima gdje su bili
podvrgnuti teškim zlostavljanjima... Uz zatočeničke logore kao takve, obje
su strane, kako je izviješteno, posezale za "rješenjem putem talaca". Ta
praksa je uključivala opkoljenje cijeloga sela i korištenje stanovnicima
kao taocima koje se zamjenjivalo za zatočenike na drugoj strani.
Izviješteno je da je srpska strana to često činila te da je Hrvatska vojska
držala kao taoce stanovnike nekih srpskih sela u zapadnoj Slavoniji.
Premda je "etničko čišćenje" u brojnim slučajevima svršen čin, još postoje
etnički miješana područja. U većini tih područja, međutim, određene
etničke skupine su ili stalno izložene početnim oblicima procesa etničkoga
čišćenja ili se nalaze pod izravnom prijetnjom da će biti protjerane ili
ubijene opisanim metodama. Takve su situacije obilježene uništavanjem i
pljenidbom imovine, diskriminacijskim otpuštanjem s posla i općom politikom
zastrašivanja i uznemiravanja određene etničke skupine. Cilj takvih
djelovanja je stvoriti ozračje terora i straha, kao i gospodarsko gušenje,
kako bi ljudi koji su izloženi tim djelovanjima jedini izlaz našli u
bijegu.
Na teritoriju pod nadzorom hrvatske Vlade Srbi su jedina etnička skupina
izložena takvim djelovanjima. Na područjima pod nadzorom kninskih vlasti,
međutim, uz hrvatsko stanovništvo ugroženi su i Muslimani, Madžari, Česi,
Slovaci i Rusini. Također je naglašeno da se uništavanje hrvatskih kuća
obavljalo u prvom redu tijekom oružanog sukoba, dok se veći dio srpskih
kuća uništavalo nakon uvođenja Vanceova plana kako bi se spriječio povratak
Srba...
Uništavanje i pljenidba imovine
A/ Područja pod nadzorom hrvatske Vlade
Izviješteno je da je u Hrvatskoj imovina Srba u brojnim slučajevima
uništavana i plijenjena. Saznaje se da je u prošlih deset mjeseci uništeno
više od 6000 srpskih kuća. Izviješteno je da su u području Zadra 2.
svibnja 1991. oko 1000 Hrvata iz Bibinja zajedno sa skupinom ljudi iz
Zadra sustavno uništavali i pljačkali imovinu Srba. Također se saznaje da
određeni broj općina ima popise srpskih kuća i imovine koje treba uništiti.
Također se navodi da su te popise sastavili službenici HDZ-a...
B/ Područja koja su trenutačno pod nadzorom (srpskih) kninskih vlasti
Izviješteno je da su kninske vlasti već uništile ili zaplijenile većinu
kuća i imovine, što pripadaju ne-Srbima. No, takva se djela navodno još
uvijek obavljaju. U rujnu 1992. šest starijih ljudi iz sela Svinjarevci,
koji su bili terorizirani kako bi napustili svoje kuće i koji su očajnički
nastojali prijeći na teritorij pod nadzorom hrvatskih vlasti, dobili su
obavijest od "Ureda za unutarnje poslove" u Vukovaru da, žele li napustiti
to područje, moraju potpisati službeni formular kojim potvrđuju da
dobrovoljno napuštaju svoje domove. Izvjestitelji su bili posebice
zabrinuti podacima da su kninske vlasti u studenoma 1991. donijele zakon
koji omogućuje zapljenu imovine što pripada bilo kojem čovjeku kojega se
drži "neprijateljem srpske republike krajine". Budući da u tim područjima
ne postoji djelotvoran pravni sustav, očito je da je jedina svrha takvog
zakona legitimizirati protjerivanje ne-Srba iz njihovih domova.
Diskriminacijsko otpuštanje s posla i uznemiravanje
A/ Područja pod nadzorom hrvatske Vlade
Izviješteno je da je velik broj Srba nepropisno otpušten s posla
isključivo na temelju njihova etničkog podrijetla. To je posebice bio
slučaj u vladinim uredima i policiji... Saznaje se da je, primjerice, u
ožujku 1990. šezdeset pripadnika srpske inteligencije bilo prisiljeno
napustiti Zadar, nakon što im je HDZ poslao prijeteća pisma, u kojima se
kaže: "Dosta nam je srpskih komunističkih diktatora, došlo je naše vrijeme.
Odlazite ili ćete se morati ponašati kako mi želimo." Mjesna policija nije
ništa poduzela kako bi zaštitila te ljude, koji su nakon toga dobivali
prijeteće telefonske pozive u kojima ih se upozoravalo da će, ako ne odu,
njihova djeca biti ubijena, a njihove žene silovane...
B/ Područja pod trenutačnim nadzorom kninskih vlasti
U tim su područjima, kako je izviješteno, praktički svi Hrvati kao i drugi
ne-Srbi nepropisno otpušteni s posla, isključivo na temelju etničkog
podrijetla. Ne-Srbima se također prijetilo smrću i redovito su bili
izloženi drugim teškim oblicima zastrašivanja...
Nepropisna uhićenja Srba u Hrvatskoj
Postoje brojna izvješća o nepropisnim uhićenjima Srba na teritopriju pod
nadzorom hrvatske Vlade... Saznaje se da su u policijskim zatvorima
obavljana mučenja i zlostavljanja.
Izviješteno je da su imena srpskih intelektualaca objavljivana u novinama
u obliku popisa "traženih" osoba. Ako se pronađu, mogu biti uhićeni...
Mnogima se sudilo u odsutnosti. Navodi se da sve dok se ime nekog Srbina
pojavljuje na popisu, nije potreban drugi dokaz za donošenje osude...
Zakonska prava i odgovornost
Budući da u mandat izvjestitelja ulazi i procjena o mogućnosti da se
proglasi odgovornost za zločine počinjene protiv nenaoružanih civila,
izvjestitelji su razmotrili zakon koji se primjenjuje u Republici
Hrvatskoj... Oni zaključuju da je kategorija kršenja ljudskih prava, koja
je dio njihova sadašnjeg mandata, kažnjiva po zakonu bivše Jugoslavije kao
i po zakonu Republike Hrvatske...
Po mišljenju izvjestitelja, nužno je napraviti podrobnu procjenu pravila
potrebnih za sustav upotrebe prikupljenih podataka prije primjene pravde.
Prije no što se uvede takav sustav, moraju se iznijeti razlozi za njegovo
donošenje. Po mišljenju izvjestitelja, takav bi sustav morao:
- omogućiti utvrđivanje osobne odgovornosti
- omogućiti sudjelovanje žrtava ili njihovih rođaka i ublažiti njihovu
žalost
- otvoriti mogućnost da svjedoci i organizacije daju izjave ili pridonose
utvrđivanju osobne odgovornosti
- jasno upozoriti svijet da je međunarodna zajednica spremna djelovati
- sačuvati mogućnosti različitih opcija glede... dovođenja osumnjičenih
na sud...
Zaključne napomene
Nedvojbeno je da su teške povrede ljudskih prava i norma međunarodnoga
humanitarnog zakona, uključivo i ratne zločine i zločine protiv
čovječanstva, počinjeni u vezi s oružanim sukobom u bivšoj Jugoslaviji.
Također je opće poznato da se zločini nastavljaju činiti. Dokazi su brojni
i neporecivi. Međunarodna zajednica ne može dopustiti nastavak takve
strašne situacije. Odlučne se mjere moraju provesti u različitim
područjima kako bi prestala ta tragična situacija. Jedno od njih je
područje zakona...
Ovo je povijesni trenutak koji nudi primjere bez presedana.
Zainteresirane su zemlje izvan tog područja izrazile želju da razmotre
djelovanje koje bi se poduzelo u vezi s počinjenim zločinima. No, još je
važnija mogućnost suradnje koju je izvjestiteljima ponudila Vlada Republike
Hrvatske. U bliskoj bi se budućnosti moglo uspostaviti međunarodno
zakonodavstvo koje bi se bavilo pojedincima odgovornim za počinjene
zločine...
Po mišljenju izvjestitelja, međunarodna zajednica dijeli zajedničku
odgovornost da privede sudu počinitelje zločina u oružanom sukobu u bivšoj
Jugoslaviji. Pravila odgovarajućih međunarodnih zakonskih instrumenata
trebala bi se primijeniti kako bi se kaznili oni koji su odgovorni i kako
bi se pokazala odlučnost međunarodne zajednice da djeluje sada i u
budućnosti.
(Hina) rb
111358 MET nov 92
ISPRAVAK VIJESTI: Kekin traži hitno rješavanje krize upravljanja u KBC Zagreb
Kukavica (DP): Polovica djevojaka je na dijeti, poremećaji prehrane uzimaju maha
Rumunjska: Novi predsjednički izbori u svibnju
Dodikovi zastupnici blokirali rad parlamenta BiH, europski zakoni na čekanju
Gospodarstvo - ukratko do 14,30 sati
Vonn pala na treningu spusta u Cortini
Najmanje dvoje ubijenih u školi u Slovačkoj - TA3
Femi Kuti nastupa 11. ožujka u zagrebačkom Boogaloo klubu
Žena u Puli u romantičnoj i računalnoj prevari oštećena za više od 50 tisuća eura
Frankfurtska zračna luka i u 2024. ispod pretpandemijske razine