FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SERVIS POSEBNIH NASLOVA JAR-OBRAZOVANJE

Nadnaslov: Obrazovanje u Južnoafričkoj Republici Naslov: Crnačke škole na rubu propasti Podnaslov: Bjelačke su škole zatvorene zbog nedostatka učenika, crnačke prenapučene. Piše: Catherine ABBATI, AFP JOHANNESBURG - Ovoga su tjedna započeli završni ispiti za oko 350.000 maturanata u JAR-i, no rasap školskog sustava, koji se temeljio na apartheidu, ne sluti na dobro. U gimnaziji Moletsane u Sowetu na prozorima više nema niti jednog stakla. S razvaljenih stropova vise električne žice, koje su učenici iščupali. Ne postoji ni knjižnica ni sanitarni čvor u toj školi koju pohađa 1.200 đaka. Za njih se nastava održava u zgradama okruženim bodljikavom žicom. Pa ipak, u Sowetu, crnačkom getu u predgrađu Johannesburga, ova škola slovi kao "dobra". Godine đačkih nemira u getima, kao i sustav koji čini razliku između crnačkih, bjelačkih, indijskih škola, doveo je do ruba ponora obrazovanje obojenog dijela populacije, ili 80 posto od 10 milijuna južnoafričkih đaka. "Danas se obrazovanje obojenih nalazi na rubu opće propasti", tvrdi James Maseko, generalni sekretar Nacionalnog kriznog komiteta za obrazovanje (NECC), koji su osnovali pokreti protiv apartheida. Međunaslov: Bijelcima se daje četverostruko Za njega se korijen problema nalazi u primjenjivanju rasne segregacije u školstvu, što se odražava u slomu obrazovnog sustava i visokom postotku nepismenosti. Obrazovnim sustavom upravlja birokratski aparat aparthejda, utjelovljen u tri ministra obrazovanja za bijelce, jednim za crnce, jednim za meleze i Indijce, te jednim "nacionalnim" koji se, opet, bavi bijelcima. Svaki od njih raspolaže svojim budžetom. Posljedica svega je da država troši četiri puta više sredstava za bijelce nego za obojene. Obrazovanje obojenih nije obvezno, čak niti u osnovnoj školi. Vlada tvrdi da država ne raspolaže sredstvima za školovanje crnačke populacije. Dok su bijelačke škole zatvorene zbog nedosatatka đaka, u školama za obojene učenici rade u prenapučenim razredima, s nedovoljno obrazovanim i slabo plaćenim nastavnicima, kojih ionako nikada dovoljno nema. Nakon gimnazijskih nemira u Sowetu, 1976. godine, anarhija se trajno naselila u crnačke škole. Međunaslov: Profesori strahuju od učenika U gimnaziji Molestone, profesori žive u vječnom strahu od svojih učenika, ako je za vjerovati jednoj nastavnici, koja želi ostati anonimna: "Moramo se ravnati prema uputama učeničkog komiteta, u protivnom nas smatraju izdajicama", tvrdi ta žena pedesetih godina, aktivistkinja Afričkog nacionalnog kongresa. Prije par dana jednog su nastavnika isprebijali učenici nezadovoljni ocjenom. No i učenici se žale: "Ponekad profesori ne dođu na sat, pa se vraćamo kući", kaže Valerija (15). Kriza je uzela toliko maha da se za vrijeme jedne konferencije koju su organizirali pokreti protiv apartheida, od učenika tražilo da "ne kasne, da se ne drogiraju i ne konzumiraju alkohol jer takvo ponašanje ometa ostale učenike, da sa sobom ne nose oružje, da ne uništavaju školski inventar, te da se vrate svojim knjigama". "Obojeni su učenici izgubili povjerenje u obrazovni sustav koji im ne pruža dovoljno znanja za upis na fakultet ili zapošljavanje", tvrdi Maseko. (Hina) rb 232036 MET oct 92

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙