ZAGREB, 21. rujna (HIna)- "Svijet se promijenio, samo je Dobrica Ćosić
ostao okamenjen", ističe Josip Šentija u današnjem Večernjem listu i
dodaje: "U svojoj završnoj životnoj utrci potvrdio se kao iskonski,
podmukli, uvjereni, strasni i zaneseni mrzitelj Hrvata, hrvatstva i
Hrvatske... Od mržnje prema hrvatstvu - to je sada također očito - on i
danas živi... Viziju hrvatstva i Hrvatske, iz svoje nove, vladarske
perspektive, ovako je izložio 6. o. m. Danielu S. Schifferu, u rimskom
tjedniku Panorama: 'Svi najzlokobniji kulturni i politički elementi
dvadesetog stoljeća nalaze plodno tlo u Hrvatskoj, koja danas pokazuje svu
svoju razornu moć ne samo na lokalnom nego i na međunarodnom planu. U tome
je podržavaju Njemačka, Austrija, Mađarska - to jest, staro Austro-Ugarsko
Carstvo. I Vatikan'. O nacionalizmu Hrvata rekao je ovo: 'Pretpostavka je
njihova nacionalizma, još od sredine 19. stoljeća, religija. To znači da
je Hrvat katolik, prije no što je nacionalist; katoličanstvo u Hrvatskoj
poprima ulogu pravog i istinskog ustavnog načela. Otuda duboko
neprijateljstvo Hrvata prema Srbinu, koji, u očima Hrvata, ima dva glavna
grijeha: što je pravoslavac i što je komunist, kad jest komunist. Nasuprot
tome, za jednoga Srbina temeljni je pojam, kao i u svim modernim zemljama,
jedinstvo jezika, dakle, jedinstvo nacije, civilizacije, građanstva. Tako
velika karakterna razlika nije mogla ne stvoriti praktički neprevladivu
suprotnost... U temelju hrvatskog nacionalizma nalazi se svakako nedolično
načelo: mržnja prema različitome. Ta se ideologija zatim prelila i na
srpsku narodnu podsvijest, što je razgorilo suprotnosti i neraspoloženja,
sve do uzajamne mržnje i volje za ratovanjem. Drama Srbije i Hrvatske
upravo je drama Kaina i Abela". Ćosić je još rekao da su "Hrvatska,
Austrija i Njemačka krivci za treći svjetski rat koji je 'već u toku'",
odnosno "Njemačka danas, iznova iskorištavajući Hrvate protiv Srba, u miru
osvaja ono što je izgubila u drugome svjetskom ratu. No, najviše
uznemiruje u ovom ratu četverostruki grijeh što ga čini Europa: nepomično
promatra kako se odvija treći svjetski rat, koji Njemačka prikriva i
potiče; nekritički podupire povijesnog saveznika Nijemaca - Hrvatsku; s
jednakom lakoćom sotonizira povijesnoga neprijatelja Nijemaca - Srbiju; na
taj način potiče obnovu antisemitizma, pretvarajući Srbina u novog Židova,
krivca za sva zla". Šentija podsjeća da je "Ćosić prije 30 godina počeo u
srpskom društvu i među svim Srbima, ma gdje oni živjeli, stvarati klimu
najveće nacionalne i političke napetosti. Poznate su njegove huškačke
ophodnje Obrovca i Benkovca i Islama Grčkog i drugih mjesta 'srpskih
krajina' po Hrvatskoj, svedenih danas na jad i žalost i srpskog i hrvatskog
svijeta. Nikada ne treba zaboraviti kakvo je zlo sjeme Ćosić među
hrvatskim Srbima sijao, zajedno s Branom Crnčevićem, sjeme koje je ovih
godina dalo svoje crne plodove". Pišući o Ćosiću kao "istinskom nekrofilu
i nacionalnom bojovniku", Šentija kaže da je on "neumorno kopao po velikim
srpskim vojničkim i drugim grobljima, instrumentalizirao mrtve te je na
Jasenovcima i Jadovnima stvarao klimu osvete, pozivajuži žive da, kada
nastupi trenutak posljednjeg juriša, zajedno s mrtvima stupe u borbene
redove za 'vaskrs velike Srbije... Sve što je u srpskom društvu žudilo za
nacionalnim uzletom, osjetilo se sputano hrvatskim, arnautskim, slovenskim,
muslimanskim i drugim utezima, kojema je srpsko nacionalno biće opteretio
komunizam i samozvanac J. B. Tito. Početkom 70-ih godina, a osobito od
usvajanja Ustava 1974., formirala se, pod Ćosićevim snažnim utjecajem,
čvrsta volja da se ti utezi prvom prilikom odbace, milom ili silom...
Ćosić je još za A. Rankovića postao inspiratorom i duhovnim vođom novoga
srpstva, koje se postupno amalgamiralo na četničkoj i partizanskoj
baštini... A na koncu se pod njegovim barjakom našlo zajedno pravoslavno
svećenstvo i ucviljeno članstvo SK Srbije, legija iskrvarenih
jugo-diplomata i Titovi pretorijanci uglavnom srpskog roda i poroda, od
poručnika do generala, bez obzira na nekadašnju iskrenu ili hinjenu
vjernost umrlome imperatoru. Ukratko, za Ćosićem i njegovim lutkom,
udarnom pesnicom s Gazimestana, pošli su svi oni na srpskoj političkoj
pozornici koji se nisu mogli pomiriti da im na prostoru od Bitole do Kranja
nije sve dopušteno; da u drugim krajevima i zemljama žive neki drugi
narodi, koji imaju svoje biće, svoje historije i, na kraju, svoje
potrebe... A na balvanskim barikadama, koje su u ljeto 1990. nicale preko
noći, kao gljive, od Borova Sela do Civljana i Bratiškovaca, krajiški su
Srbi, osokoljeni Ćosićem i Miloševićem, uzvikali Hrvatima pred nosom: 'Što
nam možete, jači smo od sudbine'. Kako bi kazao Branislav Milošević, jedan
od rijetkih hrabrih srpskih demokrata u ovo zlo vrijeme, proces što ga je
započeo Ćosić, završio se tako što je svaki srpski 'dobrovoljac' i
'teritorijalac', u Srbiji i u 'krajinama', u jednu ruku dobio Ćosićevo
djelo, a u drugu ručni minobacač. Rat je mogao početi". Na koncu, Šentija
naglašava da "to kaže danas predsjednik, što znači i vojni zapovjednik
države koja se zove SR Jugoslavija. To što je ta država međunarodno
sporna, ne umanjuje težinu njegovih riječi".
(Hina) mc
210232 MET sep 92
Dom naroda parlamenta FBiH usvojio zakon o Južnoj interkonekciji
Biatlon Ruhpolding: Pobjeda Jeanmonnot, Kožica 80.
EU uvodi antidampinške carine na uvoz zaslađivača eritritola iz Kine
Najava događaja - sport - za petak, 17. siječnja
OIF: Tek pokoji gubitnik
ZSE: Oporavak Crobexa, dosegnuli nove rekordne razine
Dakar reli: Al-Rajhi pred pobjedom
U Ministarstvu poljoprivrede sastanak o mjerama zbog slinavke i šapa u Njemačkoj
HRW osudio stanje ljudskih prava u svijetu, ističe dodatnu bojazan od Trumpa
U čakovečkoj bolnici devet novih pročelnika službi, odnosno voditelja odjela