TUHELJSKE TOPLICE, 17. rujna (Hina) - Izuzetno težak ekonomski položaj
poduzeća za javni gradski prijevoz u zemlji odraz je nepovoljnog stanja
ukupnog hrvatskog gospodarstva. U ratu je uništen veliki dio voznog parka
tih poduzeća, smanjen je prometni učinak i broj zaposlenih, a visoki je
rast troškova poslovanja uzrok sve većim gubicima u toj djelatnosti. To je
među ostalim, istaknuto na današnjoj sjednici Strukovne grupe poduzeća za
javni gradski prijevoz putnika Republike Hrvatske, održanoj u Tuheljskim
Toplicama.
Ta strukovna grupacija okuplja pri Hrvatskoj gospodarskoj komori poduzeća
javnog gradskog prijevoza iz 12 najvećih hrvatskih gradova, a na današnjoj
je sjednici usvojeno izvješće o ukupnim rezultatima poslovanja sedam
poduzeća (iz Dubrovnika, Karlovca, Osijeka, Pule, Rijeke, Siska i Zagreba)
u prvih šest mjeseci ove godine. Ukupni je broj vozila u sedam poduzeća
potkraj lipnja bio 7,7 posto manji nego godinu dana prije (u Osijeku je taj
broj manji 47 posto u Sisku 30, Dubrovniku 29 i u Karlovcu 22 posto). To
se, među ostalim odrazilo i na manji prijevozni učinak tih poduzeća (u
prvom je polugodištu, izražen u kilometrima, taj učinak bio 15,6 posto
manji nego u istom razdoblju prošle godine) i na smanjenje broja zaposlenih
(14,4 posto).
Ukupni prihod tih sedam poduzeća istodobno je povećan 137 posto, a rashodi
196 posto pa je njihov ukupni gubitak potkraj lipnja dosegao 1,112
milijarde HRD. Ostalih pet poduzeća, (iz Čazme, Splita, Šibenika,
Varaždina i Zadra) nije dostavilo podatke o poslovanju ali, je na današnjoj
sjednici istaknuta procjena da ukupni gubici te djelatnosti premašuju 1,5
milijardi hrvatskih dinara.
Posljedice takvog stanja su niža razina održavanja vozila (u Zagrebu,
primjerice, 35 do 40 posto standarda) i kraći vijek vozila, a time i sve
nižu razinu usluga u javnom gradskom prijevozu. Subvencije, koje su u
različitim oblicima u pojedinim gradovima odobravaju za pokriće dijela
troškova javnog gradskog prijevoza nedodstatne su za cjelovito rješenje
troškova poduzeća u toj djelatnosti, što se odražava i na standardu
zaposlenih (udio plaća u ukupnim troškovima poslovanja u nas je oko 30
posto, a u zapadnim zemljama dosiže između 60 i 70 posto).
Predstavnici poduzeća javnog gradskog prijevoza istaknuli su da bi se
veliki dio teškoća te djelatnosti prevladao oslobađanjem od carine i drugih
pristojbi pri uvozu vozila i rezervnih djelova te izuzimanjem od plaćanja
poreza pri kupnji goriva. Takvi će se zahtjevi, sukladno zaključcima
današnje sjednice, uputiti i nadležnim ministarstvima Republike Hrvatske.
Inače, današnja je sjednica Strukovne grupe poduzeća za javni gradski
prijevoz putnika protekla u sjeni, sinoć završenog, štrajka zaposlenih u
splitskom "Prometu" i najave štrajka u ZET-u. Zaključeno je da sadašnji
raskorak između objektivnih mogućnosti prijevoznika i odredbi kolektivnog
ugovora treba prevladati sustavnim pregovorima u sklopu cjelovitog
rješavanja teškog položaja te djelatnosti. Stoga se apelira na zaposlene
da se uzdrže od štrajkova, kojima se ništa ne rješava, a mogli bi nanijeti
velike štete ukupnom hrvatskom gospodarstvu.
(Hina)ds
171243 MET sep 92
Kirurzi čakovečke bolnice protiv novog pročelnika
Ryanair oduzeo dio letova Španjolskoj "zbog visokih naknada", više letova u Hrvatsku
Bjelovar: Teško ozlijeđeni dječak uspješno operiran
U Britaniji već propao dio financijskih odluka za 2025.
Australian Open: Tien svladao Medvedeva
Najava događaja - kultura - za petak, 17. siječnja
Najava - gospodarstvo - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za petak, 17. siječnja
Gospodarstvo - ukratko do 17,30 sati
Ina o onečišćenju mora: Nisu utvrđena propuštanja opreme ni spremnika