Nadnaslov: Najstarija podzemna željeznica na svijetu želi u 21. stoljeće
Naslov: Futuristički planovi za londonski metro
Podnaslov: Nakon trideset godina kroničnog nedostatnog ulaganja,
najstarijem metrou svijeta, bučnom, sipljivom i ne naročito
snažnom, potrebna su velika ulaganja kako bi se vratio u
redovno zdravstveno stanje.
Piše: Isabel MALSANG, AFP
LONDON - U Londonu su kašnjenja njihove podzemne željeznice isto toliko
slavna koliko i točnost Big Bena, velikog sata Parlamenta koji već duže od
jednog stoljeća zvoni na sva zvona svakih četvrt sata.
Međutim metro i Big Beg su gotovo vršnjaci: prvu prugu
Paddington-Farringdon pustila je u promet 1863. godine tvrtka Metropolitan
Railway Company u žaru industrijske revolucije, a Big Ben je sagrađen
sredinom 19. stoljeća.
Ovdje i prestaju zajedničke točke. Nakon trideset godina kroničnog
nedostatnog ulaganja, najstarijem metrou svijeta, bučnom, sipljivom i ne
naročito snažnom, potrebna su velika ulaganja kako bi se vratio u redovno
zdravstveno stanje prije sljedećeg tisućljeća, priznaju predstavnici
državnog poduzeća London Underground.
Putovanje podzemnom željeznicom ponekad nalikuje pravoj ekspediciji. Ako
je vrijeme polaska približno točno, vrijeme dolaska je manje približno,
toliko se toga može desiti na putu...
Priče o neugodnim doživljajima putnika blokiranih u tunelu redovito pune
novinske stupce, da ne spominjemo svjetleće panoe koji punih četvrt sata
objavljuju "sljedeći vlak za 1 minutu", ili pak objave (često nečujne)
preko zvučnika koje upućuju da je potrebno "prijeći u drugi vlak, pošto
ovaj ne može krenuti jer nema službenika".
Međunaslov: Londončani vole svoj metro
Dosad je samo jedna vrsta ljudi uspjela okoristiti tim neugodnostim:
oglašivači. Za razliku od pariških i njujorških stanica oblijepljenih vrlo
kratkim sloganima, londonski panoi nose često vrlo duge tekstove koje treba
čitati poput romana... u očekivanju sljedećeg vlaka koji kasni.
Cijene zaprepašćuju i strance u prolazu (80 penija za povratnu kartu do
središta grada). Ne treba zaboraviti da je londonski metro najmanje
subvencioniran na svijetu i najrentabilniji. On u potpunosti pokriva svoje
troškove prodajom karata.
Srećom, Londončani vole svoj metro. Svi putuju njime, od bankara Cityja
do sekretarice. U slučaju kašnjenja rijetko se kvari atmosfera. Prošle
godine metroom je putovalo 751 milijun putnika, ili nešto više od dva
milijuna dnevno.
Ali mediji teže opraštaju. Kritiziraju i brojne pokušaje poboljšanja.
Unutrašnja revolucija počela je prošle godine na poticaj premijera Johna
Majora, koji je uveo "povelju građana" za korisnike javnih službi. No to
nikoga ne oduševljava. Časopis The Economist kritizira svrhu te "povelje"
za poboljšanje uvjeta u podzemnoj željeznici: "Sve manje ljudi radi u
središtu Londona, sve češće se može naći slobodno mjesto", primjećuje
tjednik.
Međunaslov: Angel: veliko kašnjenje
Londonske dnevne večernje novine Evening Standard vode kampanju nazvanu
"Angel: veliko kašnjenje", kritizirajući kašnjenje službe za postavljanje
novih pokretnih stepenica dugih 60 metara, "najdužih u Europi".
Veliki plan proširenja linije poduzemne željeznice na istok Londona ostaje
skriven u administrativnim smicalicama. Proširenje koje je predviđalo i
"Jubilee line" od središta grada prema Docklandsu (novoj četvrti) odgođeno
je zbog neslaganja vlade i privatnog sektora.
Vlada uvjetuje gradnju te pruge, koja bi održavala promet do ogromnog
stambenog kompleksa Canary Wharf što su ga sagradili investitori Oliympia
and York, sudjelovanjem samih investitora koji bi trebali uložiti 400
milijuna funti. O and Y su prekinuli plaćanje, na rubu su stečaja.
Međutim sve je spremno. Planovi novih stanica povjereni su najboljim
britanskim arhitektima, od Sira Normana Fostera za stanicu Canary Wharf i
Michaela Hopkinsa za stanicu Westminster nasuprot Big Bena. A Ian Ritchie
i Williams Alsop zamislili su futurističke planove za najstariji metro na
svijetu.
(Hina) mh
311442 MET aug 92
Medijska zvijezda iz Primorčevog stožera ide u zatvor zbog prijetnji Nikici Jelaviću
Novi francuski premijer preživio glasanje o povjerenju zahvaljujući socijalistima
Puljak (Centar): Čak 243 općine nemaju niti jednog proračunskog korisnika
SAD: Primirje u Gazi počinje u nedjelju unatoč neriješenom pitanju
SP rukometaši: Rezultati (1)
Obilježavanje Godine Ive Tijardovića i Jakova Gotovca
SP rukometaši: Slovenija sigurna protiv Kube
Prekinuta potraga za djetetom u Savi, nastavlja se ujutro
Kos: Crna Gora bi mogla završiti pregovore s EU tijekom mog mandata
Reli Dakar: Šebalj i Crnojević 19. u 11. etapi, 20. ukupno