Piše: Jean BURNER, AFP
BEČ - Alpe, a posebno austrijski Tirol guše se pod prometom europskih
kamiona čiji se broj udeseterostručio u posljednjih dvadeset godina,
razarajući okoliš i izazivajući bijes ekologa i žitelja Alpi.
Prema podacima koje su objavili austrijski predstavnici, 23 milijuna tona
robe prevezeno je prošle godine preko austrijskih Alpi, od kojih 80 posto
kamionima iz jedne zemlje EZ prelazeći preko Austrije, da bi isporučili
robu u drugu zemlju EZ. U 1970. godini je samo preko austrijskih Alpi
prevezeno 2,8 milijuna tona robe.
Autoput Brenner, sagrađen početkom 1970. godina, omogućava nizozemskim,
belgijskim, francuskim i njemačkim kamionima brz prilaz Italiji.
Teretnjaci uglavnom izbjegavaju Švicarsku zbog zabrane prometa po
švicarskim cestama za europske kamione teže od 28 tona.
Jedan nizozemski vozač kamiona koji isporučuje robu u Milano spreman je
ići zaobilaznim putem od 240 kilometara, prelazeći preko Austrije umjesto
preko Švicarske da bi izbjegao zabranu vožnje za kamione teže od 28 tona
koji švicarske vlasti primjenjuju od 1934. godine.
Posljedica švicarske zabrane: austrijski predstavnici su izračunali da
samo 1,1 milijun tona robe prelazi svake godine preko Švicarske, dok bi
bilo logično da prijeđe 11 milijuna tona. Ostatak prometa koji zaobilazi
Švicarsku dijeli se na Francusku i Austriju, koje dozvoljavaju prijelaz
kamiona od 38 do 40 tona.
Austrijski ekolozi upozoravali su posljednjih godina i prisilili su vladu
da poduzme državne i međunarodne mjere da bi ograničili katastrofu okoliša.
Oko 900.000 kamiona koliko ukupno prijeđe godišnje autoputom Brennera
ispuštaju mnoštvo štetnih tvari koje zagađuju zrak, uništavaju alpsku faunu
i floru i svojom bukom uzrokuju bolesti 300.000 stanovnika uz autoput.
Više liječnićkih istraživanja pokazalo je da zagađenje u uskim alpskim
dolinama Tirola povećavaju 40 puta opasnost od raka pluća i izazivaju
migrene, povišeni krvni pritisak i smetnje u ponašanju.
Za alpske šume, posljedice su kobne. 42 posto drveća već je bolesno u toj
oblasti Tirola.
Krajem 1989. godine Austrija je donijela odluku o zabrani prometa noću za
kamione teže od 7,5 tona, uz izuzetak tihih vozila.
Drugog svibnja ove godine EZ je potpisala s Austrijom i Švicarskom ugovore
o aplskom prijelazu, propisujući za sljedećih deset godina promet
kamionima.
Austrija je konačno uspjela iznuditi od svojih partnera iz EZ ugovor kojim
predviđa do 2.003. godine progresivno smanjenje od 60 posto ukupnih
ispusta oksida dušika kojeg ispuštaju europski teretnjaci tijekom prijelaza
austrijskih Alpi.
Da bi to postigli, europski prijevoznici mogu birati između dvije metode:
progresivno smanjenje broja putovanja fiksirano godišnje na ukupno 1.264
milijuna, ili stavljanje u promet čišćih kamiona. Raspolagat će određenim
godišnjim kontingentom Ekobodova koji će im omogućiti izbor.
Švicarska je zadržala zabranu prometa na svom teritoriju za kamione teže
od 28 tona prihvaćajući prijelaz 50 težih kamiona EZ dnevno pod uvjetom
potpune opterećenosti željezničkih kapaciteta.
Dvije alpske zemlje Austrija i Švicarska žele uvjeriti prevoznike EZ da je
potrebno uravnotežiti prijevoz robe u korist željeznice. Trenutačno 70
posto alpskog tranzitnog prijevoza se provodi cestama, a samo 30 posto
željeznicama.
U tu svrhu međunarodni konzorcij sastavljen od pet talijanskih, pet
njemačkih i tri austrijska poduzeća do kraja godine treba predočiti projekt
tunela od 54 kilometra koji bi povezivao talijanski Alto Adige i Innsbruck,
što bi omogućilo rasterećenje autoputa Brenner.
Gradnja drugog tunela Mont Blanca se također razmatra, jer je postojeći
tunel između Francuske i Italije na granici peopterećenja.
Švicaska konačno želi, pod uvjetom da je podupre narodni referendum,
sagraditi nove alpske željezničke transverzale, šire i više željezničke
tunele od postojećih što bi omogućilo prijevoz željeznicom kamiona visokih
četiri metra.
(Hina) mh
202019 MET aug 92
Novi francuski premijer preživio glasanje o povjerenju zahvaljujući socijalistima
Puljak (Centar): Čak 243 općine nemaju niti jednog proračunskog korisnika
SAD: Primirje u Gazi počinje u nedjelju unatoč neriješenom pitanju
SP rukometaši: Rezultati (1)
Obilježavanje Godine Ive Tijardovića i Jakova Gotovca
SP rukometaši: Slovenija sigurna protiv Kube
Prekinuta potraga za djetetom u Savi, nastavlja se ujutro
Kos: Crna Gora bi mogla završiti pregovore s EU tijekom mog mandata
Reli Dakar: Šebalj i Crnojević 19. u 11. etapi, 20. ukupno
Švicarska traži 700 volontera za Pjesmu Eurovizije