FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

USTAVNI SUD USVOJIO ZAHTJEV SRPSKE NARODNE STRANKE (ŠIRA VERZIJA)

ZAGREB, 6. kolovoza (Hina) - Ustavni sud Republike Hrvatske, na temelju članaka 39. i 40. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske ("Narodne novine", br. 13/91), te članka 53. Zakona o izborima zastupnika u Sabor Republike Hrvatske ("Narodne novine", br. 22/92), na sjednici 6. kolovoza 1992. godine, donio je R J E Š E N J E 1. Usvaja se zahtjev Srpske narodne stranke da Ustavni sud Republike Hrvatske, u izvršavanju nadzora nad ustavnošću i zakonitošću izbora, poduzme odgovarajuće mjere kojima bi osigurao pripadnicima srpske nacionalnosti njihova ustavna i zakonska prava na zastupljenost u Saboru Republike Hrvatske razmjerno njihovom udjelu u ukupnom stanovništvu Republike Hrvatske. 2. U provedbi točke 1. rješenja utvrđuje se da se na nacionalne stranke pripadnika etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina koji sudjeluju u stanovništvu Republike Hrvatske s više od 8 posto, ne primjenjuje ograničavajuća klauzula, tj. kriterij utvrđen člankom 24. stavak 4. Zakona o izborima zastupnika u Sabor Republike Hrvatske, već se na njih odnosi članak 10. i 26. Zakona o izborima zastupnika u Sabor Republike Hrvatske. 3. Izborna komisija Republike Hrvatske će u skladu s člancima 10. i 26. Zakona o izborima utvrditi po redu prema redoslijedu uspjeha svake državne liste na izborima koji su pripadnici određenih zajednica ili manjina koji su bili kandidirani na državnim listama, a nisu izabrani, izabrani za zastupnike pripadnika iz članka 10. točka 1. Zakona o izborima. 4. Ovo rješenje objavit će se u "Narodnim novinama". O b r a z l o ž e n j e Srpska narodna stranka podnijela je Ustavnom sudu Republike Hrvatske zahtjev da u postupku nadzora nad ustavnošću i zakonitošću izbora poduzme odgovarajuće mjere u osiguravanju pripadnicima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina koji sudjeluju u stanovništvu Republike Hrvatske s više od 8 posto, njihovih ustavnih i zakonskih prava na zastupljenost u Saboru Republike Hrvatske razmjerno svom udjelu u ukupnom stanovništvu, a shodno članku 18. stavcima 1. i 4. Ustavnog zakona o ljudskim pravima i slobodama i o pravima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina u Republici Hrvatskoj ("Narodne novine", br. 34/92 - pročišćeni tekst), te člancima 10. i 26. Zakona o izborima zastupnika u Sabor Republike Hrvatske ("Narodne novine", br. 22/92). Navode da nije u skladu s navedenim odredbama Ustavnog zakona i Zakona da se na nacionalne stranke manjina koje sudjeluju u stanovništvu Republike Hrvatske s više od 8 posto primjenjuje ograničavajuća klauzule iz članka 24. stavak 4. Zakona o izborima zastupnika u Sabor Republike Hrvatske, tj. kriterij koji se odnosi na ostale državne liste za koje glasuju svi pripadnici hrvatskog naroda. To bi značilo da bi državna lista nacionalnih starnaka morala dobiti više od 3 posto glasova da bi mogla sudjelovati u diobi zastupničkih mjesta. Na taj način ni jedna nacionalna stranka ne bi bila u mogućnosti sudjelovati u diobi zastupničkih mjesta, što bi onemogućilo primjenu članka 18. Ustavnog zakona te članka 10. Zakona o izborima. Zahtjev je osnovan. Ustav Republike Hrvatske među temeljne slobode prava čovjeka i građanina člankom 15. stavkom 1. unosi utvrđenje o ravnopravnosti pripadnika svih naroda i manjina u Republici Hrvatskoj. U ostvarivanju tog jamstva u segmentu ostvarivanja općeg i jednakog biračkog prava iz članka 45. Ustava Republike Hrvatske, člankom 18. stavkom 1. Ustavnog zakona o ljudskim pravima i slobodama i o pravima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina u Republici Hrvatskoj (u daljnjem tekstu: Ustavni zakon), utvrđeno je da pripadnici etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina koji sudjeluju u stanovništvu Republike Hrvatske s više od 8 posto, imaju pravo na zastupljenost razmjerno svom udjelu u ukupnom stanovništvu u Saboru i Vladi Republike Hrvatske, te tijelima vrhovne sudbene vlasti. Istovremeno je stavkom 4. istog članka utvrđeno da će se način izbora zastupnika iz stavka 1. urediti zakonom i drugim propisima kojima se uređuju izbori u Republici Hrvatskoj. U skladu s tim, člankom 10. stavkom 1. Zakona o izborima zastupnika u Sabor Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Zakon), utvrđeno je da pripadnici etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina koji sudjeluju u stanovništvu s više od 8 posto na temelju popisa stanovništva iz 1981. godine, imaju pravo na zastupljenost u Saboru razmjerno svom udjelu u ukupnom stnovništvu na način utvrđen tim Zakonom, s tim da temelj za izračunavanje njihove razmjerne zastupljenosti u Zastupničkomdomu jest broj od 120 zastupnika ovoga Doma. Način ostvarivanja prava pripadnika nacionalnih i etničkih zajednica ili manjina iz članka 10. stavka 1. Zakona propisan je člankom 26. Zakona. Prema članku 26. Zakona ako se na izborima za zastupnike u Zastupnički dom ne postigne zastupljenost etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina koja se traži prema članku 10. Zakona, broj zastupnika Zastupničkog doma povećat će se do broja koji je potreban da bi tražena zastupljenost bila ostvarena, a izabranim zastupnicima smatrat će se oni pripadnici određene zajednice ili manjine koji su bili kandidirani na državnim listama a nisu izabrani, po redu prema razmjernom uspjehu svake liste na izborima. Srpska narodna stranka kao nacionalna stranka pripadnika srpske nacionalnosti istakla je na raspisanim izborima za Sabor Republike Hrvatske državnu listu, koja je međutim dobila manje od 3 posto glasova birača koji su pristupili glasovanju, te ukoliko bi se odredba stavka 4. članka 24. Zakona o izborima o tzv. ograničavajućoj klauzuli, odnosila i na liste nacionalnih stranaka pripadnika manjina, oni bi bili onemogućeni u ostvarivanju svojih prava koje im garantira članak 18. Ustavnog zakona te članak 10. Zakona. Ustavni sud Republike Hrvatske smatra da se kriterij za sudjelovanje u diobi zastupničkih mjesta iz članka 24. stavak 4. Zakona ne odnosi na liste nacionalnih stranaka. Suprotno stanovište dovelo bi u neravnopravan položaj pripadnike etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina koje sudjeluju u stanovništvu Republike Hrvatske s više od 8 posto u odnosu na pripadnike manjina čiji je udio u stanovništvu manji od 8 posto, za koje je Zakon predvidio poseban način izbora zastupnika u Sabor Republike Hrvatske. Budući iz odredaba Zakona ne proizlazi da se ograničavajuća klauzula odnosi i na liste nacionalnih stranaka pripadnika manjina, Srpska narodna stranka ima pravo s drugim državnim listama koje su na izborima za Sabor Republike Hrvatske dobile više od 3 posto razmjerno učestvovati u diobi zastupničkih mjesta pripadnika srpske nacionalnosti koja se traži prema članku 10. stavku 1. Zakona, a u skladu s člankom 26. stavku 1. Zakona. Kraj odsutnosti ograničavajuće klauzule iz članka 24. stavak 4. Zakona, dok god postoji mogućnost popune zastupničkih mjesta pripadnika manjina iz članka 10. stavak 1. Zakona s državnih lista i liste nacionalnih stranaka, u konkretnom slučaju Srpske narodne stranke, nisu u smislu članka 26. stavak 2. potrebni dopunski izbori. U skladu s iznesenim Sud je donio rješenje kao u izreci. Točka 4. rješenja temelji se na članku 20. stavku 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske. (Hina) mn 061507 MET aug 92

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙