Nadnaslov: Umami - peti temeljni okus
Naslov: Nova riječ za stari okus
Podnaslov: Japansko tržište preplavljeno novim začinom
Piše: Erich Scherer, AFP
TOKIO - Na četiri temeljna okusa (kiseli, ljuti, slani, slatki) Japan je
dodao i peti: umami. Te je ad hoc svjetsko tržište začina preplavio
monosodnim glutaminatom. Sljedeće tržište tog proizvoda koji se naširoko
osporava u Sjedinjenim Državama bit će Europa.
Svatko znade odrediti okus limuna, kave, inćuna ili kolača. No kako
identificirati ukusan okus rajčica, sira, mesa, lazanja, šampinjona ili
govedske juhe?
Od godine 1908. Japanci su pronašli. To je umami, "nova riječ za stari
okus", otkriven prije 1500 godina, kažu oni.
Još bolje, inženjeri prehrane znaju proizvesti proizvod koji se ističe tim
posebnim okusom: glutaminat, aminokiselina prisutna u gotovo svim
proteinima koje ljudsko tijelo već ima u količini od približno dva
kilograma. Začin koji poboljšava okus jela, on ističe okus "umami" brojnim
jelima na bazi mesa, ribe, peradi ili povrća.
"Govoreći riječima muzičara, 'umami' je za jelo isto što i kontrabas za
orkestar, suptilan i nenadomjestiv izvor ritma koji omogućuje uspješnost
aranžmana" kuhinje, tvrde u Tokiju.
Japanci za njim luduju (godišnja potrošnja po osobi je oko jedan kilogram)
a na svakom stolu uz obaveznu bočicu sojinog umaka stoji i mala bočica
bijelog praha koji nalikuje na kristale soli.
Gotovo samo jedan proizvođač: Ajinomoto Co., vodeći japanski proizvođač
prehrambenih proizvoda i jedan od svjetski vodećih proizvođača
aminokiselina. Glutaminati su mu g. 1991. donijeli zaradu od 235
milijuna dolara.
Međunaslov: Slijedi prodor i u europsku gastronomiju
Poput automobila, elektronike, tako je i glutaminat proizvod koji se
izvozi. "Surimi", riblji štapić s okusom rakovog mesa sasvim se lijepo
probio do zapadnjačkih tanjura.
Ajinomoto već pokriva jednu trećinu svjetskog tržišta glutaminata.
Najveci su uvoznik zemlje Azije a glutaminat se proizvodi na
Filipinima,Tajlandu, u Maleziji i Indoneziji.Sjedinjene Države su već
odavno osvojene: Ajinomoto pokriva više od polovine tržišta i proizvodi
glutaminat na licu mjesta.
" Nadamo se glutaminat uvesti i u europsku gastronomiju" najavljuje Ryuhei
Wakao Ajinomotov, predstavnik za javnost, koji smatra da je "europsko
tržište nedovoljno pokriveno te ga treba tek razviti."
Međunaslov: Glutaminat - sporan proizvod
Europljani još uvijek ignoriraju visoku japansku kulinarsku tehnologiju. O
tome svjedoče bezuspješna ispitivanja u Italiji. " Pa ipak , ističe
Ajinomotov glasnogovornik, parmezan i tjestenina bogati su glutaminatima,i
to je razlog što čitav svijet voli talijansku kuhinju."
Proizveden fermentacijom na bazi šećerne melase ili žitaričnog škroba,
glutaminat je također i sporan proizvod.
Izrazita osjetljivost na taj proizvod poznata u Sjedinjenim Državama kao
"sindrom kineskog restorana" može izazvati mučninu ili lupanje srca.
Kako bi privukli goste, ugostitelji oglašavaju nepostojanje toga sastojka
u njihovoj gastronomiji, iako je u SAD on klasiran među "općenito
bezopasne" sastojke.
(Hina) sv
301454 MET jul 92
Španjolski kup: Real u četvrfinalu, Modrić igrao
Najava događaja - svijet - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - kultura - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - fotografije - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - sport - za petak, 17. siječnja
Najava - gospodarstvo - za petak, 17. siječnja
Split: Uhićeni student predan pritvorskom nadzorniku
Anušić: Dostigli smo dva posto BDP-a izdvajanja za obranu
Engleska: Manchester United - Southampton 3-1