UPUTE O IZRADBI POPISA ZA GLASOVANJE U INOZEMSTVU"
ZAGREB, 24. srpnja (Hina) - Ustavni sud Republike Hrvatske dostavio je
danas Hini rješenje doneseno na sjednici održanoj 24. srpnja 1992. u
povodu prijedloga Hrvatske narodne stranke da se ponište "Zajedničke upute
o izradbi popisa za glasovanje u inozemstvu" ministra pravosuđa i uprave i
prdsjednika Izborne komisije Republike Hrvatske od 10. srpnja 1992. kao i
rješenje Izborne komisije Republike Hrvatske od 15. srpnja 1992. i
rješenje Izborne komisije Republike Hrvatske od 17. srpnja 1992.
Rješenje Ustavnog suda Republike Hrvatske prenosimo u cijelosti.
Ustavni sud Republike Hrvatske na sjednici 24. srpnja 1992. godine donio
je ovo
R J E Š E N J E
1. Odbija se prijedlog Hrvatske narodne stranke da se ponište "Zajedničke
upute o izradbi popisa za glasovanje u inozemstvu" koje su 10. srpnja
1992. pod Urbroj: 56605-92-126, KLASA: 013-03/92-01/05 dali ministar
pravosuđa i uprave i predsjednik Izborne komisije Republike Hrvatske, kao i
rešenja Izborne komisije Republike Hrvatske od 15. srpnja 1992. Klasa:
013-03/92-01/05, Urbroj: 56605-95-PZ-23 i od 17. srpnja 1992. Klasa:
013-03/92-01/05, Urbroj: 56605-92-PZ-26.
2. Ovo rješenje objavit će se u "Narodnim novinama".
O b r a z l o ž e nj e
Rješenjima Izborne komisije Republike Hrvatske navedenim u izreci odbijeni
su kao neosnovani prigovori Hrvatske narodne stranke (HNS) podnijeti istoj
komisiji protiv "Zajedničkih uputa o izradbi popisa za glasovanje u
inozemstvu" (dalje: Upute).
Protiv tih rješenja HNS podnescima od 17. srpnja 1992. i 20. srpnja
1992. nazvanim žalbom predlaže poništenje navedenih rješenja Izborne
komisije Republike Hrvatske i navedenih "Zajedničkih uputa ...".
HNS tvrdi da zakon ne poznaje takve Upute, da su ih izdala nenadležna
tijela i da obvezatne upute može davati samo Izborna komisija Republike
Hrvatske temeljem članka 22. stavak 1. točka 2.. Zakona o izboru
predsjednika Republike Hrvatske ("Narodne novine", br. 22/92 - u nastavku
teksta: ZIPRH) odnosno članka 31. stavak 1. točka 2. Zakona o izborima
zastupnika u Sabor Republike Hrvatske ("Narodne novine", br. 22/92 - u
nastavku teksta: ZIZSRH). HNS smatra da se to odnosi i na sastavljanje
popisa birača, kao i radnje u vezi s tim popisima.
Podnesci predlagateljice HNS, iako nazvani žalbom, nemaju svojstvo tog
pravnog lijeka predviđenog odredbama članka 43. u svezi sa člankom 46.
ZIPRH odnosno članka 53. u svezi sa člankom 57. ZIZSRH. Time nije,
međutim, Ustavom Republike Hrvatske (u nastavku teksta: Ustav) isključena
nadležnost Ustavnog suda Republike Hrvatske utvrđena u članku 125. alineja
7. Ustava o nadzoru ustavnosti i zakonitosti izbora i članku 39. i 40.
Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske ("Narodne novine", br.
13/91). Stoga Ustavni sud smatra navedene podneske HNS prijedlozima za
nadzor nad ustavnošću i zakonitošću osporenih Uputa.
U tom postupku utrdio je Ustavni sud da prijedlozi HNS nisu osnovani iz
slijedećih razloga:
1. Nije u pravu podnositeljica prijedloga kaa smatra da su Upute dala
nenadležna tijela. Zakonita priprema izbora ne otklanja pravo predsjednika
Izborne komisije Republike Hrvatske da daje upute. Odredbe članka 34.
Zakona o popisima birača ("Narodne novine", br. 19/92 - u nastavku teksta:
ZPB) izrekom ovlašćuju Ministarstvo pravosuđa i uprave da provodi nadzor
nad provođenjem tog zakona. Provođenje nadzora kao i praćenje stanja u
oblastima za koje je ministarstvo ustrojeno i ovlaštenje ministra proizlaze
i iz Zakona o upravi ("Narodne novine", br. 16/78 do 53 A/91), pa svi ovi
propisi ovlašćuju ministra pravosuđa i na davanje uputa u skladu sa
njegovim pravom i dužnosti da nad Zakonom o popisima birača provodi nadzor.
Stoga iako Upute koje je u pripremi izbora supotpisao predsjednik Izborne
komisije Republike Hrvatske nemaju značaj obvezatnih uputa iz članka 22.
stavak 1. točka 2. ZIPRH odnosno članka 31. ZIZSRH, one nisu donijete
nenadležno, već na temelju zakonskih ovlaštenja.
2. Predlagateljica u podnesku ističe da su osporene Upute suprotne članku
20. stavak 3. i 4. ZPB jer dozvoljavaju da se hrvatski državljanin koji
nema prebivalište u Republici Hrvatskoj može na osobni zahtjev upisati u
popis za glasovanje u diplomatsko-konzularnim prdstavništvima i inozemnim
uredima Republike Hrvatske (točka IIa Uputa).
Prijedlog ni u tom dijelu nije osnovan.
U razmatranju ove tvrdnje predlagatelja valja poći od odredbe članka 45.
stavak 2. Ustava Republike Hrvatske prema kojoj u izborima za Sabor i
predsjednika Republike ostvarivanje biračkog prava Republika osigurava i
sovjim državljanima koji se u doba izbora zateknu izvan njezinih granica
tako da mogu glasovati i u državama u kojima se nalaze ... Ustavna odredba
ne dijeli hrvatske državljane koji se u vrijeme izbora zateknu u inozemstvu
na one koji imaju i one koji nemaju prebivalište u Republici Hrvatskoj.
Naprotiv, jamči im jednako pravo i jednaku zaštitu njihovog ustavnog -
biračkog prava.
Tumačenje zakona o popisima birača, kakvo daje predlagateljica, polazi od
različitih pravila za upis u popis birača, pa i u popis za glasovanje
(članak 4. u svezi s člankom 20. ZPB) ali propušta uočiti da odredbe
Zakona o popisima birača utvrđuje jedan popis za glasovanje temeljem kojeg
će se glasovati na dan izbora (članak 21. ZPB).
Odredbe Zakona o popisima birača valja tumačiti temeljem članka 45.
Ustava, u kome odredba stavka 2. sprečava svaku razliku u ostvarivanju
ustavnog biračkog prava.
Kada bi se prihvatio stav predlagatelja, povrijedila bi se ustavna odredba
o jednakosti biračkog prava (članak 45. stavak 1. Ustava), jer bi se
privilegirali oni hratski državljani koji imaju prebivalište u Republici
Hrvatskoj, a koji ne bi morali biti upisani u popis birača u Republici
Hrvatskoj već bi bio dovoljan u inozemstvu njihov osobni zahtjev za upis u
popis za glasovanje. Naprotiv oni koji nemaju prebivalište u domovini
morali bi prethodno biti upisani u popis birača koji se vodi u gradu
Zagrebu, a uskratio bi im se i osobni zahtjev na upis u popis za glasovanje
u inozemstvu. Dopupštajući svim hrvatskim državljanima koji se zateknu u
inozemstvu po bilo kojem osnovu da i na osobni zahtjev ostvare svoje
biračko pravo, građani se izjednačavaju u pravima i obvezama, ostvaruje se
ustavna odredba o jednakom biračkom pravu svih državljana Republike
Hrvatske s navršenih 18 godina, ostvaruje se pravo svakog državljanina
Republike Hrvatske koji se u doba izbora za Sabor i predsjednika Republike
Hrvatske zatekne izvan njezinih granica, da glasuje u državi u kojoj se
nalazi ako dotična država takvo glasovanje dopušta. Time se ne narušava
ustavnost i zakonitost već se naprotiv povećava mogućnost ostvarenja
Ustavom utvrđenog biračkog prava hrvatskog državljana u izborima.
3. Predlagateljica nadalje tvrdi da točka II stavak 4. Uputa suprotno
članku 20. stavak 4. ZPB proširuje krug dokaza o hrvatsko državljanstvu i
biračkom pravu. Smatra da ZPB pozna samo tri dokaza za takav upis:
domovnica, putovnica, osobna iskaznica.
Ta tvrdnja nema osnova u slogu članka 20. stavak 4. ZPB. Navođenje
dokaza o hrvatskom državljanstvu i biračkom pravu kako je uređeno u članku
20. stavak 4. ZPB stavljanjem u zagradu izraza "domovnica, putovnica,
osobna iskaznica", dakle (domovnica, putovnica, osobna iskaznica), nema
značaj taksativnog navođenja tih isprava kao isključivih dokaza hrvatskog
državljanstva i biračkog prava, već se na taj način propisuje tek
primjerice koje su isprave dokaz o hrvatskom državljanstvu i biračkom
pravu. O taksativnom izričaju moglo bi biti riječi tada kada spomenute
riječi ne bi bile navedene u zagradi već kada bi se na njih uputilo tako da
su one jedini mogući dokaz. Stoga nema zapreke, kako to navode i osporene
Upute da dokazom o hrvatskom državljanstvu i biračkom pravu budu i druge
isprave npr. uvjerenje o državljanstvu (kako se posebno izdavalo prije no
što je propisan obrazac domovnice) i drugi vjerodostojni dokazi. Hrvatsko
državljaninu koji o svom državljanstvu, a time i biračkom pravu ima
vjerodostojni dokaz ne može se uskratiti ostvarivanje njegovog ustavnog
biračkog prava.
4. Predlagateljica zatim tvrdi da osporene Upute, suprotno članku 21.
ZPB koji određuje zaključivanje popisa za glasovanje, a uz opći rok iz
članka 24. ZPB od osam dana prije dana određenog za održavanje izbora za
zaključivanje popisa birača, predviđaju da se i na sam dan izbora mogu
upisivati hrvatski državljani sa biračkim pravom u popis za glasovanje
(točka III, stavak 2. osporenih Uputa).
Ni u tom dijelu prijedlog nije osnovan. Naime, u članku 21. ZPB
propisano je da popise za glasovanje temeljem kojih će se na dan izbora
glasovati u diplomatsko-konzularnim predstavništvima i inozemnim uredima
Republike Hrvatske, zaključuje i ovjerava svojim potpisom ovlašteni
predstavnik predstavništva ili ureda. Pogrešno smatra žaliteljica da je
upis u popis za glasovanje ograničen rokom iz članka 24. stavak 1. ZPB -
zaključenje popisa birača i dostavljanje na potvrdu komisiji za popis
birača najkasnije osam dana prije dana određenog za održavanje izbora.
Pravo hrvatskog državljanina na osobni zahtjev za upis u popis za
glasovanje nije ograničeno bilo kojim rokom niti je, a to navodi i sama
predlagateljica, za zaključivanje i ovjeravanje popisa za glasovanje
propisan bilo koji rok. Predlagateljica smatra da bi stoga trebalo uzeti
da se to ima učiniti najkasnije 24 sata prije vrmena određenog za otvaranje
biračkih mjesta u inozemstvu na dan izbora. Kraj odsutnosti propisanog
roka za zaključenje i ovjeru popisa za glasovanje, a imajući na umu upravo
posebnosti zbog kojih se izrađuje popis za glasovanje u
diplomatsko-konzularnim predstavništvima i inozemnim uredima Republike
Hrvatske, dakle posebnosti koje proistječu iz glasovanja u inozemstvu,
hrvatksi državljani koji se zateknu u inozemstvu mogu pozivom na članak 45.
stavak 2. Ustava upisati se u popis za glasovanje i glasovati onog dana u
koji je određeno glasovanje, neprekidno od 7 do 19 sati time da se biračima
koji se zateknu na biralištu omogućava da se upišu i glasuju i nakon
zatvaranja birališta (članak 31. ZIPRH odnosno članak 42. stavak 1.
ZIZSRH).
Uostalom propisano je (članak 31. Zakona o popisima birača) da hratski
državljani koji imaju biračko pravo, a nisu upisani u izvode zaključenih i
potvrđenih popisa birača dostavljenih na biračko mjesto, mogu na dan izbora
dokazivati pravo na glasovanje i glasati (članak 31. Zakona o popisima
birača), pa se ne vidi opravdan razlog zašto bi se to pravo uskratilo onim
hrvatskim državljanima koj se zateknu u inozemstvu.
5. Ponavljajući pretežan dio navoda iz svog podneska od 17. srpnja 1992.
(na koje je u ovom rješenju Ustavnog suda u do sada navedenim razlozima
odgovoreno), predlagateljica u podnesku od 20. srpnja 1992. dodatno
dovodi u pitanje zakonitost Obvezatnih uputa broj III koje je izdala
Izborna komisija Republike Hrvatske 26. lipnja 1992. ("Narodne novine",
br. 44/92) stoga što one ne spominju javnu objavu u inozemstvu liste
kandidata za izbor zastupnika u izbornim jedinicama. Smatra da se zbog
toga ne mogu na zakonit način provesti u inozemstvu izvori za one
zastupnike u Sabor koji se biraju pojedinačno po izbornim jedinicama.
Ta tvrdnja nije osnovana. Ni Zakonom ni Obvezatnim uputama nije
predviđeno da se liste kandidata za izborne jedinice dostave i objave u
inozemstvu. Navedenim izbornim zakonima nije propisano da se hrvatskim
diplomatsko-konzularnim predstavništvima i inozemnim uredima Republike
Hrvatske dostave liste kandidata izborne jedinice, kao što je to određeno
za prihvaćene državne liste. Međutim, svi birači uvidom u glasački listić
neposredno saznaju tko su predloženi kandidati u izbornoj jedinici, što u
slučaju državne liste ne bi bilo moguće. Stoga činjenica što nije naložena
zakonom, a u skladu s time i Obvezatnim uputama, objava liste kandidata
izborne jedinice, kada je riječ o glasovanju u inozemstvu, ne dovodi u
pitanje ustavnost i zakonitost izbora.
Iz ovih razloga Ustavni sud Republike Hrvatske odbio je oba prijedloga
HNS. Kako se zahtjev tih prijedloga odnosi i na poništaj rješenja Izborne
komisije Republike Hravtske navedenih u izreci ovog rješenja, Ustavni sud -
ne nalazeći da u tim aktima nazvanim rješenjima ima neustavnih navoda -
odbia poništitit i upute koje, u biti ponavljajući osporene "Zajedničke
upute", sadrže ta rješenja Izborne komisje.
Odluka o objavljivanju ovog rješenja u "Narodnim novinama", službenom
glasilu Republike Hrvatske, temelji se na članku 20. stavak 1. Ustavnog
zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, stoji na kraju rješenja Ustavnog
suda Republike Hrvatske, koje je potpisao predsjednik suda Jadranko Crnić.
(Hina) mc
241649 MET jul 92
Više od 360 novinara diljem svijeta iza rešetaka krajem 2024. - istraživanje
Šah: Četvrta pobjeda Bogdana Lalića
SP rukometaši: Dan bez iznenađenja
Na splitskom Filozofskom fakultetu u petak nastava online
SP rukometaši: Rezultati (2)
Novi studentski prosvjed u Podgorici
Izraelski ministar prijeti ostavkom zbog sporazuma o prekidu vatre u Gazi
Španjolski kup: Dva gola Budimira, Osasuna izbacila branitelja naslova
Umro David Lynch, tvorac Twin Peaksa i velikan svjetskog filma
Kristina Gavran: Društvo navodno cijeni poštenje, no ne ponaša se tako