BARCELONA, 22. srpnja (Reuter/Hina) - Prve olimpijske igre modernog doba,
održane u Ateni 1896. godine, bile su financirane prodajom prigodnih
poštanskih maraka i medaljona. Danas su olimpijske igre poprište velikih
borbi vodećih svjetskih tvrtki koje su spremne uložiti milijune dolara kako
bi se njihovo ime našlo na listi pokrovitelja.
Novinari lista "Sports Illustrated" procjenjuju da je samo na reklamiranje
i promicanje tvrtki koje žele postati pokroviteljima "momčadi snova" -
američkih košarkaša, utrošeno više od 40 milijuna dolara. Drži se da bi
osvajanje zlatne medalje uvećalo komercijalnu vrijednost švedskog tenisača
Stefana Edberga za oko milijun dolara.
Manager američke agencije za promicanje športaša "ProServ", klijenti koje
su i zvijezde kao što je američki košarkaš Michael Jordan, James Jolly,
tvrdi da je zbog njene promotivne vrijednosti "težina zlatne olimpijske
medalje" između 350 tisuća i milijun američkih dolara.
Trenutno najveća uzdanica američkih športskih agenata je 16-godišnja
teksaška gimnastičarka Kim Zmeskal koja bi osvajanjem zlatne medalje u
Barceloni postala vrlo traženi i skupo plaćeni model za reklamiranje
raznolikih proizvoda - od najnovijih frizura do soka od naranče.
"Želimo naglasiti njen image mlade, uspješne djevojke, koji se osobito
sviđa majkama i njenim vršnjakinjama. Već godinu dana mnogo ulažemo u
njegovanje njene javne prezentacije. Nastup u Barceloni mogao bi biti
posljednji u Kiminoj karijeri jer će, potpiše li ugovor s nama, morati
naporno raditi na promicanju proizvoda na trgovinskim sajmovima i u
izravnim dodirima s klijentima. Zato je nastojimo oblikovati kao osobu.
Ona ipak nije Monika Seleš, koja se samo treba pojaviti s nekim proizvodom
da reklama postigne željeni učinak", kaže Kimin agent Tim Heath.
Da vrhunski športaši nisu neosjetljivi na gomile dolara koje donose
uspješni nastupi na velikim natjecanjima svjedoči i slučaj Bena Johnsona
koji je plakao pred televizijskim kamerama govoreći o milijunima dolara
raznih pokrovitelja koje je izgubio nakon što se otkrilo da je uzimao
doping.
No, što bi na tu komercijalizaciju Igara rekao utemeljitelj modernih
igara, francuski barun Pierre de Cubertin, koji se proslavio svojom izrekom
"Važno je sudjelovati, nije važno pobijediti". Športskom agentu Jollyju to
pitanje ne zadaje mnogo glavobolje:
"Novac koristi i športu i športašima. Nekada je jedina nagrada za pobjedu
bila slava, no slavom se ne mogu platiti troškovi organizacije i priprema".
(Hina) dh
221344 MET jul 92
Španjolski kup: Real u četvrfinalu, Modrić igrao
Najava događaja - svijet - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - kultura - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - fotografije - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - sport - za petak, 17. siječnja
Najava - gospodarstvo - za petak, 17. siječnja
Split: Uhićeni student predan pritvorskom nadzorniku
Anušić: Dostigli smo dva posto BDP-a izdvajanja za obranu
Engleska: Manchester United - Southampton 3-1