Nadnaslov: Rumunjska nastoji poštovati embargo UN
Naslov: Voze li Rusi željezo ili tenkove?
Podnaslov: Dunav je međunarodna rijeka pa rumunjske vlasti nemaju
mogućnosti za punu kontrolu svakog broda koji njime plovi -
Ruski brodovi ili ne odgovaraju na pitanja o teretu ili su im
odgovori dvosmisleni
Piše: Peter HUMPHREY, Reuter
GIURGIU - Lučki časnik preko radio veze upitao je kapetana ruske barže,
koja je upravo prolazila, koja mu je polazna luka, odredište i teret.
Kao odgovor čulo se samo krčanje. Lanac barži, naizgled natovarenih
ugljem, punom je brzinom prosljedio uz Dunav.
Pokušaj provjere kod Giurgiua, 60 kilometara južno od Bukurešta, dio je
nastojanja Rumunjske da pokaže veću prilježnost embargu što su ga od 30.
svibnja Ujedinjeni narodi nametnuli Jugoslaviji - ili onome što je od nje
ostalo.
Theodor Spirea, upravitelj luke u Giurgiu, kaže da su tijekom prošlog
tjedna četiri ruska broda otplovila uzvodno prema Jugoslaviji a da se nisu
odazvala na pozive rumunjskih lučkih časnika koji nadziru promet Dunavom
kako bi osigurali poštivanje embarga.
No Spirea je dodao: "Oni nas neće moći izbjeći kada njihovi brodovi dođu
do brane na Željeznim vratima (Đerdap), neposredno prije Jugoslavije.
Provjerit ćemo ih kada uđu u razvodnicu".
Međunaslov: Kontrola samo rumunjskog teritorija
Rumunjski predsjednik Ion Iliescu naglasio je da je teško spriječiti
kršenje embarga jer Dunav najvećim dijelom kojim protječe kroz Rumunjsku
ima status međunarodnog plovnog puta.
"Ne možemo kontrolirati sve na Dunavu. Možemo kontrolirati samo ono što
je na rumunjskoj teritoriji...Što se nas tiče, mi smo obećali da ćemo
poštivati embargo", rekao je Iliescu prošlog četvrtka na konferenciji za
novinare.
Neka zapadna sredstva priopćavanja javila su da Rumunjska krši embargo
zbog toga što dozvoljava da nafta i ostala roba Dunavom dođe do
Jugoslavije. Rumunjska to odlučno poriče.
"Rumunjska u potpunosti podržava embargo protiv Jugoslavije i nema razloga
da se povjeruje kako ima propusta", rekao je prošlog tjedna rumunjski
premijer Theodor Stolojan na zasjedanju vlade.
Rumunjski ministar transporta Traian Basescu rekao je novinarima da je
embargo njegovu zemlju već koštao oko 200 milijuna dolara u izgubljenom
prometu i trgovini.
Međunaslov: 3 milijarde dolara gubitaka
Rumunjska je već uspostavila kontrolne točke u svim lukama na moru i na
rijekama uz 13 promatračkih postaja na kojima se provjerava koja je polazna
luka, odredište i teret svakog broda. Ministarstvo transporta priopćilo je
da dosad nije otkriveno kršenje embarga.
Rumunjska vlada rekla je da bi njena privreda u 1991. godini mogla
izgubiti do 3 milijarde dolara ako se embargo nastavi primjenjivati do
kraja godine. Rumunjska, gladna novca i u borbi za izgradnju tržišne
privrede iz pepela komunizma, već je izgubila 3 milijarde dolara zbog toga
što se pridružila embargu protiv Iraka.
Unatoč financijskom gubitku, svi znaci u ovoj riječnoj luci pokazuju da
Rumunjska aktivno pokušava provesti embargo protiv Jugoslavije.
"Nemamo ovlaštenja da zaustavimo i pretražimo brodove. Ako UN prošire
embargo da bi nam to dopustili, tada ćemo moći iskoristiti mornaricu da
zaustavimo brodove poput ovih iz Rusije", rekao je lučki upravitelj Spirea.
"No, najprije treba biti usvojena takva međunarodna odluka", dodao je on.
Tok Dunava kroz Rumunjsku dugačak je oko 1.000 kilometara, ali većina tog
plovnog puta je granično područje s Bugarskom i Jugoslavijom.
Plovnim putem upravlja Dunavska komisija, međunarodno tijelo u kojem
sudjeluju sve zemlje kroz koje Dunav prolazi.
Jedan od brodova koji nisu htjeli surađivati, ruski "Dijmov" iz luke
Ismail iz delte Dunava, javio je da prenosi "željezo", ali to je moglo
značiti svašta - od starog željeza do tenkova.
Međunaslov: Strojevi ili topovi?
Drugi brod "Slavutič-4" je navodno prevozio "strojeve". No da li su to
bili strojevi za šivanje ili topniška oruđa?
U želji da odbaci optužbe sredstava priopćavanja da Rumunjska krši
embargo, ministar transporta Basescu rekao je da su 16 natovarenih brodova
iz Češke i Slovačke, Jugoslavije i bivših sovjetskih republika zadržani u
dunavskim lukama Giurgiu, Cernavoda i Agigea.
Ovi brodovi započeli su putovanja prije nego što je proglašen embargo UN
protiv Jugoslavije.
Još 15 brodova pod rumunjskom, austrijskom i jugoslavenskom zastavom, koji
su čekali na ukrcaj da bi se zaputili prema Jugoslaviji, zadržani su u
lukama, rekao je Basescu.
Spirea je poveo Reuterovog novinara i fotografa na razgledanje luke
Giurgiu.
Natovareni i prazni brodovi i skupine barži iz Jugoslavije, Rumunjske,
Rusije te Češke i Slovačke ljuljali su se polako na vodi.
Jedan član jugoslavenskog broda zagrabio je vodu iz rijeke da bi oprao
palubu, a zatim je sišao u kabinu da bi izbjegao kameru.
Rumunjski brodovi za turistička krstarenja - "Oltenitsa" i "Carpati" -
nekada ponos rumunjskog turizma, također su u luci. Njihove ture od Beča
do Constance na Crnom Moru također su ukinute zbog embarga.
(Hina) mm
190522 MET jul 92
FINANCIJSKI SERVIS od 16. siječnja 2025.
Usporedni tečajevi poslovnih banaka primjenjivi 17. siječnja
SKV: Hrvatska u 21 sat
SKV: Sport u 21 sat
Zadar - Split 59-54
U 79. godini umro David Lynch, tvorac Twin Peaksa
Kvarachelija potvrdio odlazak iz Napolija
Sabor u petak o izmjenama Zakona o provedbi carinskog zakonodavstva EU
Medijska zvijezda iz Primorčevog stožera ide u zatvor zbog prijetnji Nikici Jelaviću
Novi francuski premijer preživio glasanje o povjerenju zahvaljujući socijalistima