FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SERVIS POSEBNIH NASLOVA

Nadnaslov: Vodeći svjetski proizvođač gradi nadzvučni zrakoplov Naslov: Boeing ne može propasti Podnaslov: Godine 2.000 nadzvučnim zračnim prometom Boeinga svakodnevno bi se prevozilo 315.000 putnika, a godine 2015. dvostruko toliko Piše: Marc PONDAVEN, AFP SEATTLE - Boeing, prvi svjetski proizvođač zrakoplova zacrtao je rokove za uspostavu nadzvučnog zračnog prometa (TSS). Nada se da će do kraja stoljeća lansirati program super-TSS od 250 do 300 mjesta, koji bi počeo funkcionirati početkom 21. stoljeća. Proizvođač iz Seattlea (Washington) ocjenjuje da bi taj novi četveromotorac nalik na veliki Concorde (francusko-britanski nadzvučni zrakoplov), trebao letjeti brzinom 2,4 Macha s doletom od 9.300 km. "Različita ispitivanja koja smo poduzeli pokazuju da postoji osnovni potencijal za nadzvučni transport", izjavio je stranim novinarima Michael Henderson, direktor programa za avionski nadzvučni promet Boeinga. Stotinjak inženjera Boeinga već četiri godine surađuje na tom projektu s NASA-om i opskrbljivačima Boeinga. Proizvođač ističe kako analize tih istraživanja na gospodarskom kao i na tehničkom planu pokazuju da TSS neće propasti kako se to zbilo s Concordeom koji teško preživljava na sjevernom Atlantiku. Istraživanja Boeinga pokazuju da bi se zračni promet putnika trebao globalno udvostručiti do 2.000. godine; prema tome TSS bi prevozio 315.000 putnika dnevno godine 2.000, a godine 2015. 607.000 putnika. Međunaslov: Nadzvučni zrakoplovni park Takve perspektive dopuštaju planiranje i nadzvučnog zrakoplovnog parka koji bi brojio negdje između 1.000 i 1.500 zrakoplova. "To je zasigurno broj koji opravdava istraživanje nadzvučnog aviona za putnički promet", naglašavaju u Boeingu. Cijena tog programa izrazito je visoka, jer razvoj nadzvučnog aviona stoji uz najnižu cijenu 10 milijardi dolara, ili više od trećine godišnjeg brutto-prometa Boeinga koji je u 1991. godini zabilježio prodaju u vrijednosti od 29,3 milijarde dolara, uključujući i vojne aktivnosti (20 posto brutto-prometa). Boeingu preostaje još dosta posla do završetka projekta. Brojni tehnički problemi nisu riješeni, a one vezane za okoliš (buka, ispuštanje plinova u ozonski omotač) još uvijek valja proučiti i za njih iznaći rješenja. Kako bi se izbjeglo štetno djelovanje proboja zvučnog zida, Boeing je odlučio da se nadzvučna brzina postiže iznad mora a da se nad kopnom leti podzvučnom brzinom. Ta prisila umanjuje performance aviona u blagom omjeru. Let Los-Angeles - Sidney usprkos međuslijetanju u Honoluluu trajao bi 7 sati i 30 minuta. Radi usporedbe trenutno takav let bez međuslijetanja iznosi 14 sati. Boeingov nadzvučni avion neće iziskivati specijalnu pistu, pošto mu je pri maksimalnom opterećenju dovoljno 3.600 m za polijetanje. Dodatni trošak za putnike neće biti pretjeran, naglašavaju u Boeingu i procijenjuju da će karta za taj avion stajati prosječno 20 posto više od prijevoza podzvučnog aviona. Iako u Boeingu postoji nakana za realizaciju takvog zrakoplova, bit će pušten na tržište tek "kada postane komercijalno upotrebljiv". Trenutno Boeing mnogo ulaže za lansiranje jednog dvomotornog diva B-777 (270 do 440 putnika) u godini 1995. a usporedno se priprema konstruirati jedan Jumbo Jet od 600 do 800 mjesta. (Hina) mm 102359 MET jul 92

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙