Nadnaslov: Vodeći svjetski proizvođač gradi nadzvučni zrakoplov
Naslov: Boeing ne može propasti
Podnaslov: Godine 2.000 nadzvučnim zračnim prometom Boeinga svakodnevno
bi se prevozilo 315.000 putnika, a godine 2015. dvostruko
toliko
Piše: Marc PONDAVEN, AFP
SEATTLE - Boeing, prvi svjetski proizvođač zrakoplova zacrtao je rokove za
uspostavu nadzvučnog zračnog prometa (TSS). Nada se da će do kraja
stoljeća lansirati program super-TSS od 250 do 300 mjesta, koji bi počeo
funkcionirati početkom 21. stoljeća.
Proizvođač iz Seattlea (Washington) ocjenjuje da bi taj novi
četveromotorac nalik na veliki Concorde (francusko-britanski nadzvučni
zrakoplov), trebao letjeti brzinom 2,4 Macha s doletom od 9.300 km.
"Različita ispitivanja koja smo poduzeli pokazuju da postoji osnovni
potencijal za nadzvučni transport", izjavio je stranim novinarima Michael
Henderson, direktor programa za avionski nadzvučni promet Boeinga.
Stotinjak inženjera Boeinga već četiri godine surađuje na tom projektu s
NASA-om i opskrbljivačima Boeinga. Proizvođač ističe kako analize tih
istraživanja na gospodarskom kao i na tehničkom planu pokazuju da TSS neće
propasti kako se to zbilo s Concordeom koji teško preživljava na sjevernom
Atlantiku.
Istraživanja Boeinga pokazuju da bi se zračni promet putnika trebao
globalno udvostručiti do 2.000. godine; prema tome TSS bi prevozio 315.000
putnika dnevno godine 2.000, a godine 2015. 607.000 putnika.
Međunaslov: Nadzvučni zrakoplovni park
Takve perspektive dopuštaju planiranje i nadzvučnog zrakoplovnog parka
koji bi brojio negdje između 1.000 i 1.500 zrakoplova. "To je zasigurno
broj koji opravdava istraživanje nadzvučnog aviona za putnički promet",
naglašavaju u Boeingu.
Cijena tog programa izrazito je visoka, jer razvoj nadzvučnog aviona stoji
uz najnižu cijenu 10 milijardi dolara, ili više od trećine godišnjeg
brutto-prometa Boeinga koji je u 1991. godini zabilježio prodaju u
vrijednosti od 29,3 milijarde dolara, uključujući i vojne aktivnosti (20
posto brutto-prometa).
Boeingu preostaje još dosta posla do završetka projekta. Brojni tehnički
problemi nisu riješeni, a one vezane za okoliš (buka, ispuštanje plinova u
ozonski omotač) još uvijek valja proučiti i za njih iznaći rješenja.
Kako bi se izbjeglo štetno djelovanje proboja zvučnog zida, Boeing je
odlučio da se nadzvučna brzina postiže iznad mora a da se nad kopnom leti
podzvučnom brzinom.
Ta prisila umanjuje performance aviona u blagom omjeru. Let Los-Angeles -
Sidney usprkos međuslijetanju u Honoluluu trajao bi 7 sati i 30 minuta.
Radi usporedbe trenutno takav let bez međuslijetanja iznosi 14 sati.
Boeingov nadzvučni avion neće iziskivati specijalnu pistu, pošto mu je pri
maksimalnom opterećenju dovoljno 3.600 m za polijetanje.
Dodatni trošak za putnike neće biti pretjeran, naglašavaju u Boeingu i
procijenjuju da će karta za taj avion stajati prosječno 20 posto više od
prijevoza podzvučnog aviona.
Iako u Boeingu postoji nakana za realizaciju takvog zrakoplova, bit će
pušten na tržište tek "kada postane komercijalno upotrebljiv". Trenutno
Boeing mnogo ulaže za lansiranje jednog dvomotornog diva B-777 (270 do 440
putnika) u godini 1995. a usporedno se priprema konstruirati jedan Jumbo
Jet od 600 do 800 mjesta.
(Hina) mm
102359 MET jul 92
NBA: Zubac upisao 10 koševa i 8 skokova
SVJETSKA TRŽIŠTA: Pad tehnološkog sektora pritisnuo Wall Street
Potpredsjednik Kine Han Zheng dolazi na Trumpovu inauguraciju
Pad aviona u Južnoj Koreji: Perje i krv pronađeni u oba motora zrakoplova - izvor
Netanyahuov ured potvrdio "sporazum o oslobađanju talaca"
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
Rastući broj američkih dužnosnika traži odgodu zabrane TikToka
Katalonski zagovornici neovisnosti obnovili suradnju
Španjolski kup: Real u četvrfinalu, Modrić igrao