Nadnaslov: Automobil koji suviše podsjeća na prošla vremena
Naslov: 1001 način kako se riješiti svog starog Trabanta
Podnaslov: Nakon što se godine 1989. proslavilo prevezavši desetke tisuća
stanovnika DDR na Zapad, malo, drmusavo vozilo odbačeno je
poput starog kljuseta.
Piše: Yacine LE FORESTIER, AFP
BERLIN - Na dnu jezera, usred šume, uz autoput, na pločniku ili u Poljskoj:
Istočnim Nijemcima doista ne nedostaju ideje kako se otarasiti starih
automobila-tandrkalica, Trabanta koje više nitko ne želi.
Na tisuće olupina pokupljeno je od početka godine u bivšoj DDR i taj val
neće uskoro presahnuti jer tvornica Trabanta iz Zwickaua u Saskoj do
trenutka zatvaranja u travnju 1991. godine u svojim je pogonima proizvela
tri milijuna vozila.
"Istočni Nijemci neumorno pronalaze sve domišljatije načine kako ih se
rješiti", objašnjava jedan službenik općinske uprave Berlina. Uklanjanje
jednog automobila kod trgovca starim željezom stoji 400 DM, iznos koji je
rijetko koji Istočni Nijemac spreman platiti u vrijeme masovne
nezaposlenosti.
Nakon što se godine 1989. proslavilo prevezavši desetke tisuća stanovnika
DDR koji su bježali na Zapad, malo drmusavo plastično vozilo s prezirom je
odbačeno u ropotarnicu.
Ulice prijestolnice i svih velikih gradova zapadne Njemačke pokrivene su
"Trabijima". U Berlinu je tijekom šest posljednjih tjedana pokupljeno
preko 2.000 olupina, a od početka godine 800 samo u Potsdamu (gradu sa
150.000 stanovnika).
Međunaslov: Izbruse i broj motora
Vlasnici ih ostavljaju usred noći, pažljivo odnoseći registarske tablice,
a često izbruse i broj motora. "Da zametu trag, neki pričvrste tablicu
nekog drugog automobila", navodi Eberhard Grunert, službenik za
prikupljanje olupina u Potsdamu.
Strogo je zabranjeno ostaviti svoje vozilo i prekršitelji riskiraju kazne
od 500 do 2.000 DM, ne računajući troškove uništenja koje treba
nadoknaditi.
"Jako je komplicirano pronaći vlasnike, jer su vozila i po nekoliko puta
išla iz ruke u ruku", objašnjava Grunert.
Uz "Trabije", gradske službe trebaju ukloniti i brojna zapadna vozila u
jadnu stanju, prave "grobove na kotačima". Lukavci sa Zapada skupo su ih
prodavali u Istočnu Njemačku tijekom nekoliko mjeseci nakon pada Zida 1989.
godine, uredivši ih da budu sposobni za kretanje još nekoliko tjedana prije
nego ispuste dušu.
Istočnonjemačka jezera i rijeke isto su tako idealna stovarišta za
neželjena vozila.
Međunaslov: Što se krije u ribarskim mrežama
U Meklembourgu (bivšoj Pomeraniji), visoravni s jezerima, riječna
policija mrežama izvlači po jedan nosač konstrukcije dnevno. Oni rade uz
pomoć helikoptera, kako bi mogli otkriti olupine na dnu.
Ta metoda bacanja vozila u vode velika je opasnost po okoliš, jer prema
navodima stručnjaka dovoljno je 25 kapi motornog ulja da se zagadi jedan
metar kubični vode.
Brojne olupine kriju se i po gustim šumama zapadne Njemačke, kao i u
šumama Poljske i Češke i Slovačke, u blizini granice s Njemačkom.
Poljski carinici ogorčeno gledaju povorke Istočnih Njemaca koji ulaze u
Poljsku za volanom Trabanta i vraćaju se dva sata kasnije pješice, pa su im
u znak prosvjeda blizu Frankfurta na Oderu tijekom 24 sata zatvorili
prijelaz.
(Hina)
052150 MET jul 92
Serie A - "Petica" Atalante
Papino stanje i dalje kritično - Vatikan
Engleska: Trijumf Liverpoola na Etihadu, prvak na 20 bodova zaostatka
Uvjerljiva pobjeda Bayerna
Njemačka: Merz najavio brzo sastavljanje vlade
Bez golova u susretu Slaven Belupa i Istre 1961
Francuska: Nica - Montpellier 2-0
Let American Airlinesa nakon prijetnje bombom preusmjeren u Rim
Prve poklade u Vinkovcima posvećene tradicijskoj baštini
Modrić: Uvijek je lijepo zabiti na Bernabeuu