FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SERVIS POSEBNIH NASLOVA

Nadnaslov: Privatizacija na poljski način Naslov: Želite avanturu - izvolite u taxi Podnaslov: Mafijaški nadzor nad službom taxija u Poljskoj onemogućuje svakoga tko nije "pod zaštitom" Piše: Michel VIATTEAU, AFP VARŠAVA - Neobrijan čovjek ispija bocu piva ispred glavnog kolodvora u Varšavi. Korača i brižljivo bira jedan taksi između mnogih, te baca bocu u staklo i razbija ga. Ovo nije tek apsurdna kretnja pijanca, već banalna epizoda svakodnevnog rata u koji se upuštaju razne grupe šofera taksija u poljskoj prijestolnici. Liberalni kapitalizam uveden u Poljsku nakon 1989. godine je prouzročio množenje taksija, ima ih više od 9.200 u Varšavi, gradu koji broji milijun i pol stanovnika, a isto tako je izazvao divlju konkurenciju. "Dobra stajališta" međunarodni aerodrom, glavni kolodvor, veliki hoteli su zauzele kvalificirane mafijaške grupe koje su angažirali ekskluzivni konkurenti. "Ako vozim klijenta na aerodrom i zatim stanem u red, na što imam pravo, priča Jozef, koji je za volanom već dvadeset godina, taksi ispred mene će ići prema natrag do mog branika, a jedan drugi će mi se prilijepiti sa stražnje strane. Niz će se pomicati naprijed, ali ja ću ostati zaglavljen. Grupa koja kontrolira aerodromsku stanicu će dati odštetu svojim članovima, koji su na taj način izgubili nekoliko vožnji. Ta grupa može također ponuditi pivo klošaru koji će razbiti moje farove. "Policija se ne želi miješati", dodaje on gorko, treba se boriti sam". Kako? Sliježe ramenima. Svađe nisu rijetke. Zakon iz 1989. godine dozvoljava taksistima slobodno formiranje cijena svake vožnje "u dogovoru s klijentom". Postoje taksimetri, ali galopirajuća inflacija ih je učinila neupotrebljivima. Šoferi pokraj njih lijepe etikete koje obznanjuju da je označen iznos potrebno pomnožiti s 400, 500 ili čak 1.000. A nisu obvezni upotrijebi taj koeficijent. Namamljeni klijenti na izlasku iz aerodroma ili kolodvora mogu slijedeći puta pozvati radio-taksi, ali ući u njih nalikuje rendez-vousu s gangsterima: treba precizirati mjesto - daleko od stajališta - i vrijeme, zabilježiti broj taksija i zatim otići u trenutku, prije nego "lokalni" uspiju intervenirati. O taksijima se tradicionalno loše piše u poljskom tisku. Prije nekoliko godina, kada benzin je dijeljen u oganičenim količinama, neki su na crno prodavali svoju kvotu, ni ne izvezavši auto iz garaže. Danas, neki - koje se može stalno vidjeti parkirane oko hotela Marriott - smatraju da je unosnije štititi pogledom mlade šetaćice u mini-suknjama nego prevoziti putnike. Ali, prema odgovornom službeniku taksija u službi vojvode, Slawomiru Wolkowiczu, žalbe putnika su rijetke i društvo taksija nastoji poboljšati predodžbu koja o njima vlada, predlažući uvođenje cjenika i obvezu da šofer taksija nije zapisan u sudskoj kartoteci. (Hina) fp 012249 MET jul 92

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙