Nadnaslov: Privatizacija na poljski način
Naslov: Želite avanturu - izvolite u taxi
Podnaslov: Mafijaški nadzor nad službom taxija u Poljskoj
onemogućuje svakoga tko nije "pod zaštitom"
Piše: Michel VIATTEAU, AFP
VARŠAVA - Neobrijan čovjek ispija bocu piva ispred glavnog kolodvora u
Varšavi. Korača i brižljivo bira jedan taksi između mnogih, te baca bocu u
staklo i razbija ga.
Ovo nije tek apsurdna kretnja pijanca, već banalna epizoda svakodnevnog
rata u koji se upuštaju razne grupe šofera taksija u poljskoj
prijestolnici.
Liberalni kapitalizam uveden u Poljsku nakon 1989. godine je prouzročio
množenje taksija, ima ih više od 9.200 u Varšavi, gradu koji broji milijun
i pol stanovnika, a isto tako je izazvao divlju konkurenciju.
"Dobra stajališta" međunarodni aerodrom, glavni kolodvor, veliki hoteli su
zauzele kvalificirane mafijaške grupe koje su angažirali ekskluzivni
konkurenti.
"Ako vozim klijenta na aerodrom i zatim stanem u red, na što imam pravo,
priča Jozef, koji je za volanom već dvadeset godina, taksi ispred mene će
ići prema natrag do mog branika, a jedan drugi će mi se prilijepiti sa
stražnje strane. Niz će se pomicati naprijed, ali ja ću ostati zaglavljen.
Grupa koja kontrolira aerodromsku stanicu će dati odštetu svojim članovima,
koji su na taj način izgubili nekoliko vožnji. Ta grupa može također
ponuditi pivo klošaru koji će razbiti moje farove.
"Policija se ne želi miješati", dodaje on gorko, treba se boriti sam".
Kako? Sliježe ramenima. Svađe nisu rijetke.
Zakon iz 1989. godine dozvoljava taksistima slobodno formiranje cijena
svake vožnje "u dogovoru s klijentom". Postoje taksimetri, ali
galopirajuća inflacija ih je učinila neupotrebljivima. Šoferi pokraj njih
lijepe etikete koje obznanjuju da je označen iznos potrebno pomnožiti s
400, 500 ili čak 1.000. A nisu obvezni upotrijebi taj koeficijent.
Namamljeni klijenti na izlasku iz aerodroma ili kolodvora mogu slijedeći
puta pozvati radio-taksi, ali ući u njih nalikuje rendez-vousu s
gangsterima: treba precizirati mjesto - daleko od stajališta - i vrijeme,
zabilježiti broj taksija i zatim otići u trenutku, prije nego "lokalni"
uspiju intervenirati.
O taksijima se tradicionalno loše piše u poljskom tisku. Prije nekoliko
godina, kada benzin je dijeljen u oganičenim količinama, neki su na crno
prodavali svoju kvotu, ni ne izvezavši auto iz garaže. Danas, neki - koje
se može stalno vidjeti parkirane oko hotela Marriott - smatraju da je
unosnije štititi pogledom mlade šetaćice u mini-suknjama nego prevoziti
putnike.
Ali, prema odgovornom službeniku taksija u službi vojvode, Slawomiru
Wolkowiczu, žalbe putnika su rijetke i društvo taksija nastoji poboljšati
predodžbu koja o njima vlada, predlažući uvođenje cjenika i obvezu da šofer
taksija nije zapisan u sudskoj kartoteci.
(Hina) fp
012249 MET jul 92
NBA: Zubac upisao 10 koševa i 8 skokova
SVJETSKA TRŽIŠTA: Pad tehnološkog sektora pritisnuo Wall Street
Potpredsjednik Kine Han Zheng dolazi na Trumpovu inauguraciju
Pad aviona u Južnoj Koreji: Perje i krv pronađeni u oba motora zrakoplova - izvor
Netanyahuov ured potvrdio "sporazum o oslobađanju talaca"
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
Rastući broj američkih dužnosnika traži odgodu zabrane TikToka
Katalonski zagovornici neovisnosti obnovili suradnju
Španjolski kup: Real u četvrfinalu, Modrić igrao