GOVORA NA DANAŠNJEM ZASJEDANJU SABORA)
ZAGREB, 26. lipnja (Hina) - Predsjednik Republike Hrvatske dr. Franjo
Tuđman obratio se danas zastupnicima Sabora Republike Hrvatske Poslanicom u
povodu raspisivanja izbora za Sabor i za Predsjednika Republike. Poslanicu
prenosimo u cijelosti:
Visoki dome,
Štovani predsjedniče,
Gospođe i gospodo zastupnici Sabora Republike Hrvatske,
Uvaženi predsjedniče i članovi hrvatske Vlade,
Cijenjeni uzvanici i gosti!
U svezi s Odlukom o raspisivanju izbora za novi saziv Sabora, što sam je
objavio pred dva dana (24. ovog mjeseca), u skladu s ustavnim ovlastima i
obvezama što ih imam u svojstvu državnog poglavara, držim također svojom
dužnošću da se obratim ovom Visokom domu.
Kao što vam je poznato, istog je dana i Vlada Republike Hrvatske, sukladno
zakonskim odredbama, donijela odluku o raspisivanju izbora za Predsjednika
Republike Hrvatske.
Izbori za saborske zastupnike i za predsjednika Republike održat će se
istoga dana, u nedjelju, 2. kolovoza ove godine.
Mandat sadašnjeg Sabora traje do saziva novoga Sabora, u roku od 20 dana
od provedbe izbora.
Novoizabrani predsjednik Republike stupit će na dužnost nakon što izborna
komisija objavi tko je izabran, i nakon što položi svečanu prisegu pred
Ustavnim sudom Hrvatske.
Odlukama o raspisivanju izbora za Hrvatski sabor, i za predsjednika
Republike, provodimo u život, s malim zakašnjenjem, odredbe novoga
hrvatskoga Ustava, što ga je ovaj Sabor proglasio 22. prosinca 1990.
U članku 141. Ustava određeno je, naime, da se radi provedbe u život
novoga Ustava raspišu izbori za novi saziv Sabora i za predsjednika
Republike, prema novim izbornim zakonima, koje je trebalo donijeti
"najkasnije za godinu dana od dana proglašenja ovog Ustava".
Tom odredbom išlo se za tim da se sadašnji saziv Sabora, koji je biran po
komunističkom Ustavu SR Hrvatske iz 1974., i koji je kao izraz starog
socijalističkog sustava imao tri vijeća (Društveno-političko vijeće, Vijeće
općina i Vijeće udruženog rada) - što prije zamijeni s novim sazivom po
odredbama novog, demokratskog hrvatskog Ustava.
Od još je većeg značenja odredba o provedbi izbora za predsjednika
Republike.
Isto kao i Sabor, i predsjednik Republike biran je po starom ustavu.
Amandmanskim promjenama zamijenili smo doduše, Predsjedništvo Republike,
kao ostatak socijalističkog principa kolektivnog vodstva, ali je
predsjednik Republike biran od samoga Sabora, dok će sada po novom Ustavu
biti biran izravno od biračkog tijela.
Bez obzira na to što je Ustavnim zakonom bilo predviđeno da sadašnji
Sabor, po svom Poslovniku, radi u skladu s novim Ustavom, te da "Do izbora
predsjednika Republike, u skladu s Ustavom, sadašnji Predsjednik Republike
ima sve dužnosti određene Ustavom" - provedba izbora za novi saziv Sabora,
a pogotovu prvi izravni izbori za predsjednika Republike, imaju golemo
značenje u daljoj izgradnji demokratskoga ustavno-pravnog poretka u našoj
državi.
Ustavnu obvezu da "najkasnije za godinu dana" od proglašenja Ustava, tj.
do kraja prošle (1991.) godine, donesemo nove izborne zakone i raspišemo
izbore, nismo mogli provesti zbog nametnutog nam rata od jugo-komunističke
armije, Srbije i Crne Gore.
Pošto smo pobijedili u obrambenom ratu i postigli međunarodno priznanje
Hrvatske, osigurali smo odlazak ostataka jugo-srpskih okupatorskih snaga -
iz svih hrvatskih područja - i uz angažiranje mirovnih snaga UN.
Time su stvorene pretpostavke za raspisivanje izbora po novim ustavnim i
zakonskim odredbama.
Razumije se, imaju stanovite osnove primjedbe da nisu najprikladniji
uvjeti za trenutačnu provedbu izbora zbog posljedica rata, i još nesređenih
prilika na područjima pod zaštitom mirovnih snaga UN. To je uglavnom i
razlog zašto sada provodimo izbore samo za Zastupnički dom, dok ćemo izbore
za Županijski dom i za lokalne vlasti provesti do kraja godine. S obzirom
da je težište rada Sabora u Zastupničkom domu, privremeno odlaganje izbora
za Županijski dom ne umanjuje opće značenje sada raspisanih izbora.
Uzimajući u obzir sve okolnosti, kako unutarnje tako i međunarodne, došli
smo do zaključka da izbore treba provesti što prije.
S izborima za novi Hrvatski državni Sabor, s istodobnim prvim neposrednim
izborima za predsjednika Republike, izvršavamo ne samo obvezu na koju nas
poziva Ustav, već činimo i odlučan korak naprijed na putu izgradnje i
učvršćenja novog ustavno-pravnog poretka demokratske Hrvatske.
Visoki dome,
Gospođe i gospodo zastupnici, i časnici Sabora Republike Hrvatske!
Provedbom izbora po Ustavu što ga je donio ovaj Sabor, završava mandat
ovom - usuđujem se reći - povijesnom sazivu Hrvatskoga Sabora.
Zajedno s njim završava mandat i prvom Predsjedniku Republike Hrvatske,
kojega je izabrao ovaj Sabor, što je proizišao iz prvih slobodnih,
višestranačkih izbora u našoj povijesti izabran od čitavog hrvatskog naroda
i svih građana Hrvatske.
U svezi s tim neka mi bude dopušteno da se ukratko osvrnem na to kakve smo
ciljeve i zadaće bili sebi postavili, i kako smo ih obavili.
U svojoj pristupnoj riječi pred ovim Saborom, na dan uspostave nove
demokratske vlasti u Hrvatskoj, 30. svibnja 1990, bio sam između inoga
rekao i ovo:
Nakon izbora, i Hrvatskoj nesklon svijet "uskoro se uvjerio da su oni
očitovali političku zrelost i mudrost glavnih sudionika, te odlučnost svih
građana i cijeloga hrvatskoga naroda da svojim demokratskim izborom osigura
ljudska prava svih građana i nacionalni i državni suverenitet Hrvatske
Republike."
"Štoviše, ne samo nepristrani nego i oni jednostrano opredijeljeni
promatrači dođoše do spoznaje da su izbori u Hrvatskoj označili jednu od
najblistavijih pobjeda demokracije u okviru uklanjanja
real-socijalističkoga jednostranačja."
Iz više razloga potrebno je podsjetiti se još i na slijedeće iz izlaganja
tog povijesnog dana:
"Rezultati hrvatskih izbora koliko su znakoviti toliko su i obvezujući.
Slobodnom voljom naroda - izraženom na najdemokratskiji način što ga
poznaje suvremeni svijet ... - zakonodavna je vlast (i pravo određivanja
izvršne vlasti) pripala stranci koja je na zastavama svoga programa
najjasnije istakla vjekovne težnje hrvatskoga naroda: da bude slobodan i
svoj na svome. Da u duhu opće prihvaćenih načela u suvremenom čovječanstvu
ima nesputano pravo na nacionalnu samobitnost i neokrnjeno pravo na
samoodređenje, koje podrazumijeva pravo na suverenu, samostalnu državu, te
na odcjepljenje od drugih naroda i državnih tvorbi, ili na udruživanje s
drugim u skladu s njegovim životnim interesima".
Podsjećajući na ove riječi htio sam skrenuti pozornost na nekoliko
činjenica.
Prije svega na to s kakvim smo programom izvojštili izbornu pobjedu za
demokratsku preobrazbu Hrvatske.
Zatim, da je izraženom voljom naroda bila uvjetovana kako sveukupna
djelatnost ovoga Sabora kao vrhovnog predstavničkog i zakonodavnog tijela,
tako i moja kao državnog poglavara u predstavničkom i izvršnom smislu.
I napokon, da bi se uočila dosljednost u postavljanju i ostvarivanju
programskih ciljeva hrvatske državne politike.
Tom prigodom istaknuo sam i činjenicu da smo u izborno prijelomno doba:
uskrisili prigušenu i povrijeđenu nacionalnu svijest, poniženi i sputani
ponos i zagubljenu nadu hrvatskih ljudi, a ujedinivši povijesno
razjedinjene sastavnice hrvatstva potaknuli smo zanosni preporodni polet,
oslobodivši golemu duhovnu i stvaralačku energiju čitavoga hrvatskoga
naroda.
Time smo stvorili pretpostavke za pobjedu u obrambenom ratu, za jedinstvo
u ovom Saboru - bez obzira na stranačku pripadnost - po svim ključnim
pitanjima za Hrvatsku, za stvaranje vlade demokratskog jedinstva u ratu, za
postojanje čvrstog oslonca u Saboru za sve odluke državne politike koju smo
morali donositi u veoma zamršenim unutarnjim i međunarodnim okolnostima.
U svom izlaganju pred ovim Visokim domom na dan proglašenja novoga
hrvatskoga Ustava (22. prosinca 1990.), podsjetivši da smo time učinili ono
na što nas je obvezao hrvatski narod na prvim slobodnim izborima, rekao
sam:
"Ne može biti nikakve dvojbe da donošenje Ustava Republike Hrvatske ima
značajke iznimnoga povijesnoga čina. I to iz dva razloga. Prvo stoga, što
ovaj Ustav označuje konačan raskid s komunističkim, tzv.
socijalističko-samoupravnim, jednostranačkim sustavom, zasnovanim na
društvenom vlasništvu i plansko-dogovornoj privredi. I drugo, radi toga što
on čini temeljnicu u izgradnji pune nacionalno-državne suverenosti
Hrvatske; ono tvarno i duhovno stanište, u državnotvorno-političkom smislu,
na kojemu će hrvatski narod moći nadograđivati i do kraja dovršiti svoj dom
slobode i neovisnosti, na području unutarnjih i međunarodnih odnošaja".
Zapisavši tada da taj naš Ustav označava kraj ustavnoga eksperimentiranja
s hrvatskim narodom i s Hrvatskom, izrazili smo našu čvrstu odlučnost da ga
što prije ozbiljimo donošenjem novih temeljnih zakona i propisa, koji
sukladno njegovu slovu i duhu moraju biti u svemu hrvatski i europski.
Ukazali smo i na to da do oživotvorenja novog ustavnog poretka možemo doći
jedino na način njegove dosljedne primjene u pravnoj zbilji svakodnevnog
ponašanja svih državno-upravnih tijela, ali i svih građana Republike.
Naša odlučna usmjerenost u tom smislu bila je ometena, a većim dijelom i
posve spriječena, jugo-komunističkom i velikosrpskom agresijom, kojoj je i
bio cilj da spriječi i demokratizaciju i osamostaljenje Hrvatske.
Raspisivanjem izbora, za Hrvatski sabor i za Predsjednika Republike, mi se
vraćamo na put izgradnje novog ustavno-pravnog poretka, onako kako smo ga
osmislili po najboljim tradicijima hrvatske državotvorne politike i
europske i svjetske demokracije.
Visoki dome!
S raspisivanjem izbora nastupa očito prijelazno razdoblje do novoga saziva
Sabora i do preuzimanja dužnosti izravno izabranoga predsjednika Republike.
No, za to vrijeme - jamačno - život neće stati, već će se u mnogočemu i
ubrzati, s još većim aktualiziranjem ponekih i onako dovoljno prešnih
problema.
Budući da odgovornost za stanje u Republici, kakvo ćemo ostaviti po isteku
našega mandata, ostaje na nama, tj. i na ovom predstavničkom tijelu, a
naročito na republičkoj Vladi i na Predsjedniku Republike, dopustite mi da
samo u najkraćim crtama iznesem glavna pitanja rješavanju kojih moramo
posvetiti najveću pozornost.
Pred nama je prije svega zadaća definitivnog okončanja rata. Mi očekujemo
da će mirovne snage (UNPROFOR), s preuzimanjem odgovornosti na dosada
okupiranim područjima, dovršiti odlazak ostataka jugo-srpskih vojnih
sastava i obaviti razoružanje preostalih srpskih teritorijalnih odreda.
Time će se stvoriti pretpostavke za vraćanje mira, za uspostavu
ustavno-pravnog poretka i za normalizaciju gospodarskog, prometnog i
svekolikog života na tim područjima.
Želja je demokratske vlasti Republike Hrvatske da se ta sveukupna
normalizacija obavi što brže i što bezbolnije, u skladu s Ustavnim zakonom
što smo ga donijeli o građanskim pravima i pravima svih etničkih zajednica
i nacionalnih manjina.
Usprkos svemu zlu i teškim posljedicama uništavajuće mržnje što ih je
izazvao ovaj barbarski, razorni rat jugo-komunizma i velikosrpstva protiv
hrvatske države, i svega hrvatstva, kao predsjednik Republike koristim i
ovu prigodu, da bih pozvao na razbor i na uklanjanje svega onoga što bi
moglo uzrokovati produžavanje ratnog zlosilja i produbljivanje nezatomljive
mržnje, i u bližoj, i u daljoj budućnosti.
Hrvatski narod u cjelini, a pogotovu onaj iz okupiranih područja, koji je
podnio najveće žrtve, ljudske i materijalne, koje se dijelom i ne mogu
ničim i nikako nadoknaditi, mora, sada, nakon rata, zatomiti u sebi
izbijanje svih osvetničkih poriva.
Sada, kad smo postigli svoju državu, protivnici koje su i u njezinu
stvaranju dobili takvu povijesnu lekciju da bi im to morala biti dovoljno
ozbiljna pouka da se više nikada ne drznu poći oružjem na nju - zadaća je
svih hrvatskih ljudi, i svih građana republike, da je brane isključivo
sredstvima pravnoga poretka.
Treba odlučno i dosljedno sprečavati i uklanjati bilo kakve oblike
nasilja, samovolje i bezakonja.
Onaj tko ne shvaća da svako narušavanje pravnoga poretka ili uzimanje
pravde u svoje ruke, šteti istinskim interesima hrvatskoga naroda, osobito
zbog rušenja ugleda Hrvatske u svijetu, taj mora osjetiti čvrstinu pravnoga
poretka demokratske hrvatske države, za koju smo morali podnijeti
nadljudske napore i goleme žrtve.
Razumije se, i srpsko pučanstvo u Hrvatskoj mora iz zastrašujućih
posljedica ovoga rata izvući itekako potrebne i dalekosežne zaključke.
Oni što su bili kolovođe i organizatori četničke pobune u Hrvatskoj morat
će dijeliti sudbinu jugo-srpske okupatorske vojske, koja je bila prisiljena
da poražena, i međunarodno osuđena, položi oružje i napusti Hrvatsku.
Počinitelji nečuvenih zlodjela, barbarskih razaranja i pustošenja
hrvatskih naselja i krajeva, morat će sudski odgovarati. Krivice za ratne
zločine nigdje ne zastarjevaju.
Onaj pak dio srpskog pučanstva što je sudjelovao u pobuni i u ratu protiv
legalne hrvatske vlasti, prihvaćajući i ostvarujući program
centralističko-unitarističke Jugoslavije ili velike Srbije, mora jednom za
svagda razračunati s takvim težnjama u svojim redovima. Dotično, biti
odsada načisto s time da i za sve njih nema drugog rješenja no prihvatiti
suverenu i samostalnu državu Hrvatsku, kao neupitnu i nepromjenjivu
stvarnost, i biti joj u svemu lojalni građani. Inače moraju snositi
posljedice za svoju protuustavnu i protudržavnu djelatnost, jer to ne može
tolerirati nijedna, ni najdemokratskija, država svijeta.
Onom dijelu srpskog pučanstva što hrvatsku državnu smatra svojom
domovinom, koje nije sudjelovalo u ratu protiv Hrvatske, ili je u taj rat
bilo uvučeno obmanama i prisilnom mobilizacijom - demokratska vlast
Hrvatske jamči sva građanska i etnička prava. Ono mora snaći snage i
odlučnosti da to posvjedoči na vjerodostojan način u otklanjanju teških
posljedica ovoga rata, prije svega svojom spremnošću da sudjeluju u
uspostavi ustavno-pravnog poretka Republike Hrvatske na čitavom njenom
teritoriju. Prigodu za to imaju već u ovim izborima, da izaberu svoje
srpske predstavnike u Sabor, a potom i u sve lokalne organe vlasti. Što
brža normalizacija svega života, sa stvaranjem predpostavki za što skoriji
odlazak mirovnih snaga (UNPROFOR), u interesu je prije svega samog srpskog
pučanstva koje želi ostati u Hrvatskoj.
Razumije se, među najprešnije zadaće svih predstavničkih tijela i
sveukupne državne uprave spada obnova ratom razorenih područja i povratak
prognanog hrvatskog pučanstva. Obnova u cjelini, od narušene prometne
infrastrukture do izgradnje razorenih naselja i uspostave gospodarskog i
kulturnog života, trajat će jamačno više godina.
Međutim, povratak prognanika treba u osnovi riješiti za nekoliko mjeseci.
Prema iskustvima iz drugih zemalja, a i nekih već uočenih pojavnosti iz
naših krajeva, što se povratak više odugovlači to se prema njemu više
javljaju teškoće i psihološke naravi. U tom pogledu pred vladom stoje veoma
teški problemi, koji se uspješno mogu riješavati samo uz angažiranje svih
raspoloživih društvenih i gospodarskih snaga i sredstava.
Osim prognanika iz hrvatskih krajeva za Hrvatsku je posebno teško
opterećenje zbrinjavanje izbjeglica iz Bosne i Hercegovine zašto nam je
potrebna pomoć međunarodne zajednice. Ona je međutim nedostatna i spora. A
valja imati na umu da se nismo mogli oglušiti i na traženje svestrane pomoći
ugroženom hrvatskom narodu u BiH, osobito u područjima bosanske Posavine i
Hercegovine.
Radi rasterećenja prekomjernih državnih izdataka, već po drugi put
provodimo demobilizaciju znatnog dijela sastava hrvatske vojske koja je u
ratu neprestano narastala prema planovima ali i spontano na bojištima
pojedinih područja. To će u velikoj mjeri olakšati državni proračun, a
deseci tisuća ljudi moći će se uključiti u proizvodnju. Time ćemo naše
oružane snage približiti redovnom mirnodopskom stanju, iako još uvijek
moramo voditi računa o tome da mir na našim granicama još nije konačno
uspostavljen.
U ovom razdoblju vlada se mora odlučnije usmjeriti na rješavanje problema
pretvorbe društvenog vlasništva, na poticanje privatnog poduzetništva i
zapošljavanja, promjenom poreskog sustava i davanjem carinskih olakšica.
Sada više ne smijemo odlagati zadaću debirokratizacije državne uprave.
Moramo organizirano povesti borbu protiv svih pojava korupcije, ratnog
profiterstva i zelenaštva.
Odlučna usmjerenost, dosljednost i odgovornost na svim područjima državne
uprave, gospodarskog i svekolikog društvenog i javnog života, u izgradnji i
poštivanju ustavno-pravnog poretka - postaje jedno od najbitnijih pitanja
razvitka demokratske Hrvatske. To je od najvećeg značenja i važnosti za
učvršćenje i za lik naše demokracije, a također i za stvaranje neophodno
potrebnih pretpostavki za svu izgradnju i napredak Hrvatske, kao zemlje
sloboda i socijalne pravde, sreće i blagostanja njenih građana.
U tom pogledu posebna odgovornsot stoji na sveukupnom državno-upravnom
sustavu, osobito na onima koji su pozvani na dosljednu primjenu duha i
slova zakona. A baš na tim područjima suočeni smo s pojavama da se iza
paravana stručnosti i samostalnosti ustanova ukotvilo odveć starih
shvaćanja, nesukladnih novom demokratskom poretku. Primjeri neciviliziranog
birokratskog odnosa prema građanima, ili ne poduzimanja mjera u slučajevima
očitog kriminalnog ugrožavanja imovine i ustavno-pravnog poretka
demokratske Hrvatske, jamačno dokazuju da se poneki iz mnogih zadržanih iz
starog komunističkog sustava ne libe zlorabiti našu politiku nerevanšizma i
pomirenja.
Neki pojedinci iz državne uprave, i drugih javnih ustanova, našu
opredjeljenost za dosljednu primjenu demokratskih načela, koriste za
održavanje i proturivanje svojih jugounitarističkih ili komunističkih
shvaćanja.
Zbog svega toga pred nama stoji neodložna zadaća preustrojstva naslijeđene
državne birokracije u modernu državnu upravu, koja će biti prožeta novim
duhom demokratske Hrvatske, učinkovita u svojoj djelatnosti u interesu
građana i svoje, Hrvatske države.
Vlada i sve lokalne uprave moraju pokazati daleko više smisla i dobre
volje za rješavanje životnih i socijalnih pitanja onih kategorija
stanovništva što su se našla u nepovoljnom i teškom položaju ne svojom
krivicom već stjecajem povijesnih okolnosti. Tu prije svega treba pokazati
krajnje razumijevanje za rješavanje problema svih žrtava našeg domovinskog
rata. Ali isto tako i za različite kategorije umirovljenika koji nemaju
drugih sredstava za život osim mirovine na koju su stekli pravo svojim
radnim vijekom.
Nakon međunarodnoga priznanja i primanja Hrvatske u KESS i u OUN, mi se
nalazimo pred veoma odgovornom zadaćom radnog učvršćenja međunarodnog
položaja Hrvatske. Treba nam što prije osigurati primanje i ulazak u sve
međunarodne institucije, od kojih su neke (kao npr. MMF) od izvanrednog
gospodarskog značenja. Izgradnja mreže diplomatsko-konzularnih
predstavništva Hrvatske pri međunarodnim institucijama i u mnogim zemljama
Europe i svijeta iziskuje od nas posebne izvanredne napore, s obzirom na
pomanjkanje stručno sposobnih kadrova za diplomatsku službu, a posebno i
zbog potrebe velikih deviznih sredstava i za službenike i za rješavanje
smještaja samih predstavništava.
Od uspješnog rješavanja svih tih pitanja oko organizacije naše
diplomatsko-konzularne službe ovisit će, kako afirmacija Hrvatske u
međunarodnom životu, tako i rješavanje potreba naših građana u svijetu.
Valja uzgred podsjetiti da pitanje putovnica i konzularnih usluga postaje
ne više toliko nacionalno-političko, već i egzistencijalno pitanje za naše
ljude vani.
No, u svezi s vanjsko-političkim položajem Hrvatske, držim neophodnim da
skrenem pozornost na potrebu krajnje ozbiljnosti i odgovornosti u provedbi
i tumačenju naše državne politike od svih institucija i pojedinaca u
civilnim i vojnim vlastima. Na to sam posebno ponukan i jučerašnjim
sastankom sa šefom europske komisije o bivšoj Jugoslaviji, lordom
Carringtonom, koji mi je u prisutnosti svojih suradnika ( ministra De
Beaucea, ambasadora: Wijnaendtsa i Cutilieroa te drugih, sa mnom su bili
ministar Škrabalo i predstojnik Ureda Šarinić) očitovao mišljenje da izjave
članova hrvatske vlade o vojnom savezu Hrvatske i Bosne i Hercegovine, te
angažiranje hrvatskih snaga u Bosni i Hercegovini, a posebno kako se
izrazio "ofenziva" hrvatske vojske u području Drniša, upućuje na to da je
Hrvatska za produženje rata, da krši primirje i onemogućuje provedbu
Vanceovog plana. To navodno dovodi u pitanje cio plan UNPROFOR-a, a potiče
raspravu i o krivnji Hrvatske, pa bi po mišljenju predstavnika nekih država
trebalo razmotriti protezanje sankcija i protiv nas. O sličnim
inicijativama izvjestio je i Šeparović, šef naše misije pri Ujedinjenim
narodima. Sve to upućuje s jedne strane na to da unatoč priznanju, moramo i
dalje računati s Hrvatskoj nesklonim čimbenicima, a s druge da ne smijemo
dopustiti da nam se nepromišljenim postupcima otežava položaj ili čak
dovede u pitanje rezultati koje smo postigli koliko odlučnošću, toliko i
krajnjom razboritošću svoje politike.
(Napomena: Predsjednik Tuđman je na ovom mjestu prekinuo s čitanjem
Poslanice i u vezi s jučerašnjim susretom s lordom Carringtonom rekao:
"Uz put da spomenem koliko štete u javnosti mogu nanijeti nepromišljeni
potezi ili izjave. Kad sam polazio ovamo pitali su me : 'Pa vi ste se
sastali s Miloševićem, a to ste zatajili. Kako kaže saborski izvjestitelj
osim s lordom Carringtonom sastali ste se i s predstavnikom agresora -
Miloševićem te s Izetbegovićevim zamjenikom Silajdžićem.'
A ja ih nisam ni vidio. Prema tome kome je trebala i čemu služi takva
dezinformacija," rekao je predsjednik Tuđman.)
Visoki dome!
Štovani zastupnici i časnici Sabora Republike Hrvatske!
Završavajući svoj mandat, vi kao zastupnici i časnici Hrvatskoga sabora, i
ja koji sam kao izabrani narodni zastupnik od vas bio izabran za
Predsjednika Republike - držim da možemo s pravom i s ponosom ustvrditi:
svoju smo dužnost obavili časno i uspješno!
Izvojštenom pobjedom na prvim višestranačkim izborima, smijenili smo
jednostranački socijalistički sustav i uspostavili demokratski poredak u
Hrvatskoj.
Donošenjem novoga Ustava Republike Hrvatske oživotvorili smo plebiscitarnu
volju hrvatskoga naroda, izraženu na referendumu o njegovu pravu na
samoodređenje i samostalnost.
Usprkos svim zaprekama, uspostavili smo suverenu i neovisnu državu
Hrvatsku, raskinuvši državno-pravne sveze s bivšom SFRJ.
Pobjedom u obrambenom ratu, suzbili smo agresiju što su je
jugo-komunistička armija, Srbija i Crna Gora, organizirajući i srpsku
pobunu u Hrvatskoj, poveli za obaranje demokratske Hrvatske i za osvajanje
hrvatskih područja.
Unatoč nesklonim unutarnjim i međunarodnim okolnostima, svojom principijelnom
politikom stekli smo povjerenje demokratske javnosti svijeta, postigli
međunarodno priznanje i primanje Hrvatske u svjetsku Organizaciju
ujedinjenih naroda.
Ostvarili smo devetstoljetni san svih hrvatskih naraštaja, domovinske i
iseljene Hrvatske.
Slobodna i nezavisna, suverena i samostalna država Hrvatska najzbiljskija
je stvarnost u zajednici europskih i svjetskih naroda i država.
Taj najviši cilj, u povijesti hrvatskoga i svakoga naroda, postigli smo
isključivo snagama i žrtvama vlastitoga naroda, na osnovi vlastitih
prosudbi, uz božju pomoć, razboritom odlučnošću i umijećem usklađivanja
svojih nacionalnih interesa s interesima međunarodnih čimbenika i sa
zahtjevima suvremena svijeta.
Ovime su oživotvorene povijesne težnje hrvatskoga naroda da iz objekta
stranih silnica postane samosvojni subjekt u zajednici čovječanstva i
međunarodnoga poretka.
Problemi daljnje izgradnje hrvatske države pripadaju normalnim kratkoročnim
i dugoročnim, zadaćama kakve stoje manje više pred svim suvremenim
državama.
Nama, koji s tako velebnim rezultatima završavamo svoj mandat, preostaje
da osiguramo da se raspisani izbori, za novi saziv Hrvatskoga sabora i za
Predsjednika Republike, provedu u zanosnu dostojanstvu i u punom redu.
A na hrvatskom je narodu, i na svim građanima hrvatske države, da izaberu
- s punom odgovornošću, nacionalnom zrelošću i političkom mudrošću - za
zastupnike Hrvatskoga sabora, te za državnoga poglavara - Predsjednika
Republike, one između nas i novih kandidata, u koje će moći imati
povjerenja da će znati očuvati i nastaviti ostvareno povijesno djelo,
izgradnjom Hrvatske u zemlju istinskih sloboda i prave demokracije,
socijalne pravde, reda i rada, sreće i blagostanja.
Neka nam vječno živi naša, jedina, Hrvatska!
Konačno dosanjana: slobodna i samostalna - međunarodno priznata -
nezavisna i suverena država!"
(Hina) vk
261116 MET jun 92
Zbog požara evakuiran dječji vrtić u Sarvašu, nitko nije ozlijeđen
Tjedna najava - svijet - od 18. do 24. siječnja
Mandić vaterpolist godine, Bijač četvrti, a Fatović peti
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Predmet punjen pirotehničkom smjesom teško ozlijedio dječaka, otac u pritvoru
Camavinga pauzira oko tri tjedna zbog ozljede
Čović: Preglasavanje Hrvata je loša praksa
Stavljen u uporabu novi obalni ophodni brod HRM-a
Rijeka: Program RInovatoRI od ove godine u osnovnim školama
Financijska imovina hrvatskih kućanstava u godinu dana uvećana 10,7 posto