SAO PAOLO, 18. lipnja (Reuter/Hina) - Brzina od 176 km/h, pogon na sva
četiri kotača i neobično elegantan dizajn, to su karakteristike kojima je
japanski električni automobil "Iza" očarao posjetitelje međunarodnog sajma
ekološke tehnologije "Eco Brasil 92", glavne popratne manifestacije
"Konferencije o Zemlji" Ujedinjenih naroda u Rio de Janeiru. No, iako
neuporedivo brži i ljepši od svojih preteča, "Iza" s njima dijeli njihove
glavne nedostatke: skup je, malog dometa i zahtijeva neobično težak
akumulator. Upravo zbog glomaznim akumulatora bez kojih je nemoguća
tehnologija električnih automobila, električni pogon se za sada primijenjuje
gotovo isključivo na kamionetima, dok osobne automobile još uvijek pokreće
benzinski motor.
Unatoč ozbiljnim problemima s kojima se bore projektanti električnih
automobila vlade razvijenih zemalja, potaknute sve većom brigom javnosti za
očuvanje prirodnog okoliša, odlučile su poduzeti odlučne korake kako bi
ekološki opasan benzin zamijenile čišćim pogonskih sredstvom. Udruženje
japanskih proizvođača električnih automobila tvrdi da je japanska vlada
nakanila da u narednih desetak godina najmanje 200 tisuća japanskih
automobilista zamijeni svoja benzinska vozila automobilima na električni
pogon. Sličnim mjerama pristupa i vlast u američkoj saveznoj državi
Kaliforniji koja je zakonom propisala da će do godine 2003. deset posto
automobila na kalifornijskom tržištu morati biti na električni pogon.
Čini se da su proizvođači automobila shvatili zahtijeve javnosti i
političara vrlo ozbiljno. Njemački BMW nedavno je prezentirao svoj
električni model E1, a električna osobna vozila razvijaju i američke tvrtke
General Motors, Ford i Chrysler. Njihovi napori nailaze na veliki odaziv
potrošača. GM-ov model Impact nedavno je izazvao takav interes javnosti da
je tvrtka odlučila da ga pusti u prodaju već za narednih nekoliko godina.
Međutim, visoka cijena i nedovoljno snažan akumulator nisu jedini
problemi koji sprečavaju masovni prelazak na tehnologiju električnih
automobila. Naime, preprijentacija na električne automobile bit će moguća
tek onda kada bude izgrađena odgovarajuća infrastruktura za napajanje
automobila električnom energijom, a to je zadatak koji će zahtijevati
golema ulaganja i sudjelovanje cijelog niza gospodarskih čimbenika.
Projektanti električnih automobila ne odustaju. Oni tvrde da su
tehnološki problemi rješivi i da će električni automobil ubrzo posve
istisnuti svom starijeg "prljavog" brata.
(Hina)ds
181444 MET jun 92
Koprivnica asistentima u nastavi omogućuje nadstandard
HAK: Predmet na A6 između Grobnika i čvora Ošrovica
DHMZ: Na Jadranu te u unutrašnjosti Dalmacije i Istre sunčano
SKV: Svijet uz kavu
NBA: Zubac upisao 10 koševa i 8 skokova
SVJETSKA TRŽIŠTA: Pad tehnološkog sektora pritisnuo Wall Street
Potpredsjednik Kine Han Zheng dolazi na Trumpovu inauguraciju
Pad aviona u Južnoj Koreji: Perje i krv pronađeni u oba motora zrakoplova - izvor
Netanyahuov ured potvrdio "sporazum o oslobađanju talaca"
SKV: Hrvatska u 4,30 sati