DELFT, 10. lipnja (Reuter/Hina) - Zahvaljujući složenim računarskim
stimulacijama i kalkulacijama na kojima radi nizozemski institut za
okolišnu i energetsku tehnologiju, brodograditelji bi u dogledno vrijeme
mogli početi graditi sigurnije tankere koji ne bi bilo mnogo skuplji od
klasičnih.
Naime, Institut, potaknut sve oštrijim zahtijevima javnosti i svjetskih
političkih čelnika, zabrinutih posljedicama nekoliko tankerskih nesreća
koje su dovele do teških zagađenja podmorja naftom, koji su tražili da se
unaprijedi tehnologija izgradnje tankera kako bi oni postali otporniji na
udarce, poduzeo je istraživanja koja ukazuju da bi tankeri mogli biti
sigurniji a da to ne utječe mnogo na njihovu cijenu.
Istraživači su slijedili ukaz američkog predsjednika Busha iz 1990. godine
po kojem u američke vode više ne mogu uploviti tankeri koji nemaju dvije
kobilice. Po dosadašnjim izračunima razmak između vanjske i unutarnje
kobilice morao bi biti najmanje jedna petina širine broda, što je smanjivalo
nosivost broda i povećavalo troškove proizvodnje.
Nizozemski istraživači sada tvrde da taj razmak može biti znatno manji a da
se ne izgubi na sigurnosti.
Mnogi stručnjaci smatraju da je nizomsko istraživanje došlo u posljednji čas
jer brodograditelji znatno zaostaju za automobilskom i zrakoplovnom
industrijom koje su već odavno pristupile računarskim stimulacijama.
No Japan, najveći proizvođač tankera na svijetu, ne slaže se s američkim
pristupom problemu sigurnosti. Japanski stručnjaci, naime smatraju, da
tankere treba konstruirati tako da se spremišta za naftu podijele vodoravno
i zaštite dvostrukim zidom, ali ne i dvostrukom kobilicom. Na ovaj način
vodeni tlak spriječio bi izlijevanje nafte u more a zid bi zaštitio gornje
spremište.
Nizozemski stručnjaci ne mogu se oodlučiti koji bi od ova dva pristupa
osiguranju tankera bio bolji, no smatraju da su Amerikanci pogriješili kada
su se izrijekom opredijelili samo za jedan. Nizozemci smatraju da model
dvostruke kobilice skriva mnoge potencijalne opasnosti, od kojih ističu
stvaranje eksplozivnih plinova između kobilica koji u slučaju sudara mogu
eksplodirati i uzrokovati ekološku katastrofu. Oni upozoravaju da ni jedan
do sada poznati sustav osiguranja nije dovoljno pouzdan te da će trebati
mnogo istraživanja i ulaganja u nove konstrukcije i materijale da bi se
bitnije smanjila opasnost od izlijevanja nafte.
(Hina) do
100840 MET jun 92
Koprivnica asistentima u nastavi omogućuje nadstandard
HAK: Predmet na A6 između Grobnika i čvora Ošrovica
DHMZ: Na Jadranu te u unutrašnjosti Dalmacije i Istre sunčano
SKV: Svijet uz kavu
NBA: Zubac upisao 10 koševa i 8 skokova
SVJETSKA TRŽIŠTA: Pad tehnološkog sektora pritisnuo Wall Street
Potpredsjednik Kine Han Zheng dolazi na Trumpovu inauguraciju
Pad aviona u Južnoj Koreji: Perje i krv pronađeni u oba motora zrakoplova - izvor
Netanyahuov ured potvrdio "sporazum o oslobađanju talaca"
SKV: Hrvatska u 4,30 sati