ZAGREB, 27. svibnja (Hina) - Prosudbena komisija za koncepciju obrazovnog
sustava Ministarstva prosvjete, kulture i športa Republike Hrvatske
vrednovala je 20 prijedloga koncepcije novoga školskog sustava, ponuđenih
na raspisani natječaj. Na temelju prihvaćenih mjerila Komisija je odabrala
četiri prijedloga i uvrstila ih u kategoriju korisnih prijedloga.
U izvješću se navodi da od prispjelih prijedloga obrazovnog sustava
Komisija nije izdvojila nijedan tekst koji bi se mogao preporučiti kao
konačan prijedlog, nego se mogu upotrijebiti kao korisni i djelomice
korisni predlošci za početak oblikovanja i stvaranja novog obrazovnog
sustava, uz njihovo nužno vrednovanje te temeljite dorade i dopune.
Time se otvara nova faza u stvaranju obrazovnog sustava, koju treba
stručno i metodološki osmisliti. Uspješnost rada u drugoj fazi uvelike će
ovisiti o izgrađenosti obrazovne politike Republike Hrvatske, koja zasad
nije cjelovito obrađena, a temeljni je uvjet za tvorbu novog obrazovnog
sustava.
Prosudbena komisija za koncepciju obrazovnog sustava prihvatila je
prijedloge dr. Ante Bežena i dr. Nedjeljka Kujundžića, prijedlog radne
grupe Instituta za pedagogijska istraživanja Filozofskog fakulteta
Sveučilišta u Zagrebu, prijedlog prof. Zlatka Šešelja te prijedlog
prof. dr. Vladimira Parra.
Po prijedlogu novog školskog sustava Republike Hrvatske dr. Bežena i dr.
Kujundžića nova hrvatska osnovna škola trebala bi razvijati u učenika
osnovne teoretske spoznaje - komunikacijske, umjetničke, sociološke,
ekološke i pretprofesionalne. Osnovna škola bi na načelu dobrovoljnosti
razvijala i religijsku kompetenciju učenika. Za programske inovacije u
osnovnoj školi, kao što su informatički i ekološki odgoj, treba dodatno
osposobiti i škole i nastavnike, a to će biti lakše ostvarivo ako se u
osnovnoj školi smanji broj nastavnih sati. U prijedlogu se navodi da je
potrebna promjena mehaničke satnice i veća sloboda odgojnih zajednica koje
će se smanjiti do 15 učenika. Sustav ocjenjivanja treba zamijeniti
učinkovitim sustavom praćenja, poduke i popravcima mogućih neuspjeha.
Osnovno školovanje treba produžiti na devet ili deset godina, ali tako da
se u zadnjim školskim godinama ostvari programska diferencijacija prema
srednjoj školi, odnosno budućem zanimanju.
U prijedlogu se navode četiri vrste srednjih škola: humanistička usmjerena
gimnazija, prirodoslovna usmjerena gimnazija te umjetnička i tehnička
škola. U uvjetima osmogodišnje osnovne škole gimnazije traju četiri
godine, a srednje umjetničke tri ili četiri godine. Tehničke škole traju
dvije do četiri godine, ali za najjednostavnija zanimanja programi mogu
biti i kraći.
Cijeli sustav visokog školstva, po prijedlogu, trebalo bi organizirati u
dva podsustava: fakultete i visoke škole. Fakultetski bi se obrazovali
kadrovi poglavito osposobljeni za istraživanja i poticanje razvoja. U
višim i visokim školama šklolovali bi se uglavnom visokoškolovani
stručnjaci koji bi primjenjivali znanja na svojim područjima.
Taj prijedlog predviđa školovanje svih nastavnika u četverogodišnjim
visokim školama.
Uvođenje toga novog školskog sustava, navode njegovi tvorci, složen je i
dugotrajan proces, koji bi bio determiniran i posljedicama rata u
Hrvatskoj, u kojem je porušeno na stotine školskih objekata. U područjima
razorenima u ratu prednost bi se dala obnavljanju, među ostalim, školskih
zgrada. Dok se to ne završi, nastava će se morati organizirati u
privremenim objektima.
U drugom prihvaćenom prijedlogu novog školskog sustava, koji je izradila
radna grupa Instituta za pedagogijska istraživanja Filozofskog fakulteta
Sveučilišta u Zagrebu, izjednačeno je trajanje obveznog i osnovnog
školovanja. Osnovna bi škola trajala šest godina, niža srednja
škola tri, a gimnazije, srednje stručne, industrijske i obrtničke,
više majstorske te privatne i alternativne škole do tri godine, ovisno o
nastavnom planu i programu.
Nastavni plan je definiran u okvirima 36 radnih tjedana, odnosno 180
radnih dana, a takva bi škola bila podijeljena u tri obrazovna razdoblja,
odnosno tri "tromjesečja". Prijedlog predviđa i didaktička rješenja koja
omogućuju stvaranje modela škole "po mjeri djeteta". Predviđen je
mentorski rad, fakultativni, izvanškolski i izborni program te "didaktički
ugovor". Mentorski rad predviđa da svaki učitelj može tijekom školske
godine pomagati učenje tri do pet učenika za koje uoči da im se znanje
bitno razlikuje od razrednog prosjeka. Izborni programi predviđaju da
učenici od sedmog razreda moraju birati jedan od izbornih programa koje
organizira škola, a mogu se realizirati uz četiri sata na tjedan u 7. i 8.
razredu, odnosno šest sati na tjedan u devetom razredu (trećem razredu niže
srednje škole).
Treći prijedlog novog školskog sustava prof. Zlatka Šešelja, predviđa
sustav koji bi se sastojao od osnovne četverogodišnje škole, niže gimnazije
i viših razreda osnovne škole u trajanju od četriri godine, tečajeva i
stručnih škola u trajanju od šest mjeseci do dvije godine, te više
gimnazije, srednje škole i srednje umjetničke škole, u trajanju od tri i
više godina.
Viši razredi osnovne škole predviđaju znatno manji opseg gradiva, osobito
općeobrazovnih predmeta. Tečajevi i stručne škole osposobljavaju učenike
za jednostavna zanimanja. Srednje stručne škole reducirale bi dio
općeobrazovnih sadržaja, i na njihov račun proširile stručne sadržaje.
Na završetku gimnazije i na završetku srednje škole obavezni su završni
ispiti. Položen završni ispit gimnazije jamčio bi upis na Sveučilište.
Stručni ispit omogućuje upis na fakultet određene struke, a završni ispit
na umjetničku akademiju istog smjera. Učenici srednjih stručnih škola i
srednjih umjetničkih škola za upis na druge studijske grupe morali bi
položiti prijemni ispit.
Optimalna škola imala bi od 16 do 20 odjela, mladi bi nastavnici polagali
stručni ispit, a ravnatelja bi birao školski odbor na temelju javnog
natječaja. U prijedlogu se navodi da bi, osim u pučkoj školi koju bi
financirala država, bile uvedene školarine.
U prilogu izgradnji sustava osnovnog i srednjeg obrazovanja prof. dr.
Vladimira Paara, do školske godine 2002. - 2003. navodi se da bi trebalo
uvesti obrazovni sustav sličan njemačkom sustavu, koji uključuje
desetogodišnje obavezno školovanje s polaskom u školu u šestoj godini
života. Školovanje se dijeli na osnovni stupanj (prve četiri godine) i
niži sekundarni stupanj (peta do deseta godina školovanja), s postupnom
diferencijacijom u nižem sekundarnom stupnju. Viši sekundarni stupanj
obrazovanja trajao bi jednu, dvije ili tri godine.
(Hina) mn
281730 MET may 92
NBA: Treća uzastopna pobjeda Clippersa, Thunder pregazio Cavse
Dvoje NASA-inih astronauta obavilo popravke na ISS-u tijekom svemirske šetnje
Od jutra nastavljena potraga za djetetom u Savi
NHL: Rezultati
Australian Open: Alcaraz u osmini finala
MIZ: KBC Zagreb u ponedjeljak dobiva v.d. ravnatelja
Vekić u osmini finala Australian Opena
Dobrotvorni koncert FireAid za pomoć stradalima u požarima u Los Angelesu
SpaceX-ov Starship uspješno lansiran, nakon toga eksplodirao
SVJETSKA TRŽIŠTA: Azijski ulagači oprezni, u fokusu kineski BDP