PORTO, 2. svibnja (AFP/Hina) - Zagađivanje Alpa, stranci u Švicarskoj i
morski ribolov bile su teme koje su zaokupljale pregovarače do samog
potpisivanja ugovora između EZ-a i Europskog udruženja za slobodnu
razmjenu.
Ti su problemi bili prijetnja zajedničkom projektu kojeg je organizirao
Europski ekonomski prostor, jedinstveno tržište između 19 zemalja zapadne
Europe.
Švicarska i Austrija žele sačuvati okoliš svojih planina i prosvjedovale
su kad je EZ odobrio slobodan promet velikim kamionima kroz Alpe. U odvojenom
ugovoru, pridodanom glavnom, obje su strane odlučile odobriti kamionima
prijelaz preko Alpi, ali u željezničkim vagonima.
Švicarska zadržava pravo zabrane prijevoza kamionima težim od 28 tona,
ali će učiniti iznimku za 15 tisuća kamiona godišnje ako prevoze lako
pokvarljive živežne namirnice ili proizvode čiji rok trajanja ne prelazi
jedan dan.
Švicarska se angažirala na poboljšanju kombiniranog transporta (kamioni
smješteni na vlakove) izgradivši dva tunela, a troškovi su procijejeni na
13 milijardi američkih dolara.
Austrija je zamrznula broj prijelaza preko Alpi kamionima na sadašnji
broj prijelaza, pomnožila je taj broj s postotkom emitiranog plina, da
bi na taj način izračunala "eko-bodove". Taj broj treba biti smanjen za
60 posto u slijedećih 12 godina, što će dovesti do redukcije broja
kamiona kojima će biti omogućen prijelaz ako ne smanje emitiranje
zagađujućih plinova.
EZ i Austrija zajedno će financirati novi tunel ispod prijevoja Brenner,
a EZ se angažirala na osiguravanju kombinirane transportne veze u Njemačkoj,
Italiji i Nizozemskoj.
Švicarska strogo ograničava imigraciju. Kao i u Lichensteinu, odobreno joj
je pet godina da ukine sve zapreke koje zabranjuju državljanima ostatka
Europe da se nastane i rade na njenom području ili da tamo kupuju nekretnine
ili zemljišne posjede.
Švicarska ekonomija prolazi kroz velike teškoće baš zbog zabrane imigracije.
I to je bez sumnje nagnalo Švicarsku da se ipak okrene prema drugim zemljama.
Švicarci će se o tom projektu izjasniti na referendumu.
Ribolov je glavna aktivnost norveške i islandske ekonomije. Obje su zemlje
potpisale odvojene ugovore s EZ-om.
Islands će i dalje zadržati pravo na zatvorenost svojih voda za ribarske
flote EZ-a kao i na zatvorenost svojih tvronica za preradu ribe prema stranim
investitorima. Jer ona od tih dviju djelatnosti ima 80 posto svojih vanjskih
resursa.
Norveška je pristala podići kvotu ukupnog ulova s 2,14 posto na 2,9 posto
kočarima EZ, a to je povećanje od 16 tisuća tona bakalara godišnje u 1997.
godini.
Zauzvrat, Norveška će biti bolje zastupljena u EZ-u sa svojom ribom, osim s
haringama, lososima, skušama, rakovima, školjkama Sv. Jakova, jastozima i
ribljim uljem.
Norveška i dalje zadržava pravo restrikcije stranog kapitala u njenoj
ribarskoj floti.
(Hina) do
020928 MET may 92
Predmet punjen pirotehničkom smjesom teško ozlijedio dječaka, otac u pritvoru
Camavinga pauzira oko tri tjedna zbog ozljede
Čović: Preglasavanje Hrvata je loša praksa
Stavljen u uporabu novi obalni ophodni brod HRM-a
Rijeka: Program RInovatoRI od ove godine u osnovnim školama
Financijska imovina hrvatskih kućanstava u godinu dana uvećana 10,7 posto
Arheolozi u Pompejima otkrili očuvan termalni kompleks
Putin potpisao sorazum o strateškoj suradnji s iranskim predsjednikom u Moskvi
Tjedna najava događaja - sport - od 18. do 24. siječnja
Najava događaja - sport - za subotu, 18. siječnja