II.
Vlada Republike Hrvatske s posebnom je pozornosti razmotrila pojedinačne
slučajeve kršenja pravila ratnog prava i zloupotrebe ljudskih sloboda i
prava navedene u pismu američkog odbora organizacije "Helsinki Watch"
upućenom 13. veljače 1992. Vlada visoko cijeni ideale kojima teži ovaj
Komitet i nastojanja da se ljudska prava zaštite svugdje u svijetu te
dijeli s njime te ideale i nastojanja.
Vlada Republike Hrvatske želi izvijestiti javnost i organizaciju "Helsinki
Watch" o mjerama koje je poduzimala i poduzima u osiguranju pretpostavki za
sprečavanje slučajeva kršenja ljudskih prava i osiguranja uvjeta za
postizanje trajnog mira na području Republike Hrvatske kao i o mjerama
poduzetim u otkrivanju počinitelja zlodjela.
Prilikom novog ustrojavanja institucija demokratskog političkog sustava i
institucija pravne države bilo je potrebno mijenjati zakonski
instrumentarij i osigurati njegovu primjenu u novim i složenim političkim
prilikama. Proces ustroja demokratske države neizmjerno je otežan
agresijom na Republiku Hrvatsku.
Policija je, umjesto uobičajenog djelokruga poslova, kao jedina oružana
snaga morala ponijeti prvi teret obrane države. Osim toga policija je i
sama, kao najosjetljivija institucija nove demokratske države, morala proći
kroz proces personalnog prestrukturiranja, da bi se mogla osloboditi
ostataka ranijeg režima i njegovih političkih kriterija.
U Republici Hrvatskoj izgrađen je normativni okvir za funkcioniranje
pravnog sistema i institucija demokratske političke vlasti, pa tako i u
izvanrednim okolnostima. Zakonom o obrani ("NN" 53A/91 i 73/91) obvezani
su svi pripadnici oružanih snaga, u koje su uključene i specijalne
postrojbe i rezervni sastav policije Republike Hrvatske, pridržavati se
pravila međunarodnog ratnog prava u humanom postupku s neprijateljskim
ranjenicima i zarobljenicima, o zaštiti stanovništva te drugih pravila tog
prava sukladno Ustavu Republike Hrvatske, zakonima i međunarodno-pravno
preuzetim obvezama.
Predsjednik Republike donio je Uredbu o postupanju s osobama zarobljenim u
oružanim sukobima kojom se, u svezi sa zarobljenim osobama u oružanim
sukobima u Republici Hrvatskoj, primjenjuju odredbe Ženevske konvencije o
postupanju s ratnim zarobljenicima od 24. kolovoza 1949. Ministarstvo
obrane, kao i pojedine službe donijele su veći broj pojedinačnih akata koji
reguliraju pravila postupanja pripadnika oružanih snaga.
Predsjednik Republike na prijedlog Vlade Republike Hrvatske, a uz naknadnu
potvrdu Sabora, donio je Uredbu o informativnoj djelatnosti za vrijeme
ratnog stanja s ciljem da se osigura protok informacija u interesu obrane
Republike Hrvatske. Uredba je donešena u situaciji kada je ukupan
telekomunikacijski, televizijski i radiodifuzni sistem planski bio
uništavan od strane agresora, a državna televizija svedena na jedan
program. Ministarstvo informiranja interveniralo je u skladu s Uredbom
samo u jednom slučaju kada su prenešeni podaci koji imaju karakter vojne
tajne i nije utjecalo na slobodu informiranja i tiska u drugim situacijama
navedenim u pismu Helsinki Watcha.
Treba napomenuti da nema nijedne zemlje koja je u ratu bez provođenja
kontrole nad objavljivanjem strateški važnih podataka.
Predsjednik Republike na prijedlog Vlade Republike Hrvatske uz naknadnu
potvrdu Sabora, donio je propise sa zakonskom snagom kojima je cilj
osiguranje efikasnosti rada tijela državne uprave i posebno organa
pravosuđa i policije. Restriktivnost navedenih propisa primjerena je
prilikama u kojima se nalazila Republika Hrvatska do prekida
neprijateljstava koncem 1991. Navedeni propisi ne ograničavaju ljudska
prava i slobode predviđena međunarodnim paktovima i konvencijama te
Ustavom, Ustavnim zakonom o ljudskim pravima i slobodama i o pravima
etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina u Republici Hrvatskoj i drugim
propisima Republike Hrvatske. U praksi je ustanovljeno da se ovi propisi
vrlo rijetko primjenjuju, pa je Vlada zatražila od nadležnih Ministarstava
da ispita mogućnosti njihovog ukidanja.
U Republici Hrvatskoj ustrojen je sustav vojne policije, vojnih istražnih
organa i vojnog pravosuđa. U svim pojedinačnim slučajevima kršenja
međunarodno prihvaćenih pravila ratnog prava i drugih zloupotreba i
ograničenja ljudskih prava i sloboda organi policije odnosno pravosuđa
pokrenuli su postupke za utvrđenje djela i njihovih počinitelja. Podaci o
pojedinim slučajevima navedenim u pismu Helsinki Watch-a prezentirani su u
Prilogu.
Činjenica da se rat za osvajanje hrvatskih teritorija vodi isključivo na
području Republike Hrvatske uzrok je nizu poteškoća s kojima je suočena
vlast Republike Hrvatske. Nevjerojatna brutalnost osvajača, kakva nije
zabilježena u novijoj ratnoj povijesti svijeta, motivirana fizičkom
likvidacijom Hrvata kao naroda i njihove kulturne baštine na područjima
koja se žele anektirati Srbiji, kao i velika vojna snaga neprijatelja u
usporedbi s neusporedivo slabije naoružanim snagama Republike Hrvatske
doveli su, nažalost, do nekoliko ozbiljnih slučajeva kršenja ljudskih prava
i na hrvatskoj strani. Hrvatska Vlada dijeli zabrinutost Helsinki Watch-a
zbog kršenja ljudskih prava do kojih je došlo i koristi sve prerogative
izvršne vlasti kako bi osigurala da se takvi slučajevi ne ponove, a krivci
privedu zasluženoj kazni.
Najveći broj slučajeva u pismu Helsinki Wath-a odnosi se na područja koja
su ili izvan kontrole hrvatskih vlasti ili su u zoni ratnih sukoba. Budući
da je većina delikata počinjena na područjima koja su bila okupirana ili su
to i danas, organima gonjenja i pravosuđa Republke Hrvatske nedostupna je
većina počinitelja zlodjela. U područjima van kontrole hrvatskih vlasti
nemoguće je vršiti uviđaje, a u zoni sukoba uviđaji se obavljaju u vrlo
teškim okolnostima i uz velike opasnosti, što treba uzeti u obzir kod
ocjene učinkovitosti rada istražnih i sudskih organa jer oni jednostavno
nisu u stanju svugdje efikasno djelovati. U slučajevima kada su činjenice
ili počinitelji zlodjela i bili dostupni organima gonjenja Republike
Hrvatske, kriminalistička obrada ili istražne radnje vršene su pod ratnim
okolnostima - nemogućnosti izvršenja očevida, nedostupnosti svjedoka, ili
pak nemogućnosti obavljanja stručnih ekspertiza. U tom smislu je
indikativan podatak da je broj otkrivenih počinilaca kaznenih djela na
području pod kontrolom hrvatskih vlasti za 7 posto veći 1991. nego 1990.
godine.
Vlada Republike Hrvatske, kao što je istaknuto, svjesna je činjenice
postojanja slučajeva povreda međunarodno prihvaćenih pravila ratnog prava
te kršenja i zloupotreba ljudskih prava i sloboda i u skladu s time
pokrenuti su odgovarajući postupci.
Neki od navoda u pismu, međutim, nisu utemeljeni na provjerenim podacima,
što je detaljnije obrazloženo u Prilogu. Naprimjer, to se odnosi na slučaj
Široka Kula, za koji je krajnje dvojben identitet žrtava, ili tvrdnja da je
50 posto Srba iselilo iz Zagreba, koja je sasvim sigurno netočna.
Dijelimo zabrinutost Helsinki Watch komiteta zbog velikog broja poginulih
i ranjenih novinara. Podaci kojima raspolaže Ministarstvo unutarnjih
poslova pokazuju da za ubojstva niti jednog novinara nisu odgovorne
hrvatske snage, što je i razumljivo jer su novinari, kao najvažniji
svjedoci ratnih zločina u Hrvatskoj, na cijelom području koje kontroliraju
hrvatske vlasti imali uvijek slobodan pristup, dok su vojne srbijanske
vlasti često dopuštale pristup samo srpskim novinarima.
Nastavlja se...
(Hina) fc
192248 MET mar 92
Euroliga: Baskonia svladala Panathinaikos, pet koševa Šamanića
Ligue 1: Preokret i pobjeda Lillea protiv Nice
Premijera predstave "Pir malograđana" Gradskog kazališta "Zorin dom"
Reakcije stranaka na videosnimku ministra Dabre, traže ostavku
La Liga: Espanyol - Valladolid 2-1, Jurić igrao do 83. minute
Martinović; Nadamo se dobrim vijestima o Duvnjaku
Polarno vrijeme zahvatit će veći dio Sjedinjenih Država
SP Rukomet: rezultati i ljestvice (2)
Serie A: Šesta domaća pobjeda u nizu Rome
Bundesliga: Eintracht - Borussia (D) 2-0, Marmoush u Manchester Cityju