Nadnaslov: Nasljednici SSSR raskomadali najveću svjetsku zrakoplovnu
kompaniju Aeroflot
Naslov: Avion - najsporije prometalo ZND
Podnaslov: Piloti prodaju karte, putnici sjede u prolazima ili u
pilotskoj kabini, bogataši unajmljuju avione - tako danas
funkcionira ono što je preostalo od Aeroflota
Piše: Sophie PONS, AFP
MOSKVA - Aeroflot, koja se donedavna s ponosom predstavljala kao najveća
svjetska zrakoplovna kompanija, više ne postoji: zemlje nasljednice SSSR-a
usitnile su njegovu razgranatu strukturu te žurno grabeći svaka svoj dio
"ne razbijaju" glavu zbog rasula zračnog prometa cijele ZND-a.
"Nakon raspada SSSR-a, sve su zemlje, poput razbojnika, nacionalizirale
federalnu imovinu smještenu na njihovu teritoriju, počam od aerodroma i
aviona", objašnjava Sergej Francev, zamjenik direktora ruskog ogranka
Aeroflota.
Nakon tog divljeg komadanja, ugovori potpisani prošlog prosinca u Minsku
između zemalja članica ZND-a doveli su tek do stvaranja "Međurepubličkog
komiteta avijacije", osnovanog prošlog tjedna u pokušaju koordiniranja
zračnog prometa, reda letenja i tarifa, te zbog poštivanja međunarodnih
normi.
"Trenutno ne postoji nikakav sporazum o zajedničkom djelovanju, zemlje su
jedino prihvatile priznavanje međunarodnih pravila civilnog zrakoplovstva",
objašnjava Francev. On je i dalje optimist, unatoč anarhiji proizišloj iz
diobe zračnog giganta koji je letio do svjetskih prijestolnica i 3.600
gradova razasutih na jedanaest vremenskih meridijana bivšeg SSSR-a.
Međunaslov: Let jeftiniji od gradskog taksija
Trenutno vlada takav nered da je uprava tog komiteta potvrdila kako joj
nije poznat niti broj novih nacionalnih i regionalnih kompanija proizašlih
iz Aeroflota, niti veličina njihove flote. Jer broj aviona bivše sovjetske
kompanije - konstruiranih tako da se u svakom trenutku mogu upotrijebiti u
vojne svrhe - uvijek je, naime, bio velika tajna.
Nestrpljive u želji da javno istaknu svoju nezavisnost, tri baltičke
države i Ukrajina već su počele brisati oznake srpa i čekića s pilotskih
kabina, kako bi ih obojale nacionalnim bojama. Armenija skupo naplaćuje
stajanje "stranih" aviona na aerodromu u Erevanu.
Rusija, sa svoje strane, upravlja s ukupno 70.000 namještenika te je
prisvojila međunarodne službe Aeroflota, privremeno nazvane
"Aeroflot-sovjetski Airlines", a predstavlja se kao "davalac usluga"
ostalih država bivšeg SSSR-a. Njezina nova uprava odbija dati bilo kakvu
preciznu informaciju o statusu, strukturama i načinu djelovanja te
kompanije koja će, u nedostatku sredstava, privremeno zadržati boje
Aeroflota.
Nastojeći biti unosan a nemajući nikakav plan za restrukturiranje
kompanije Aeroflot se odlučio na povećanje cijena, i to mnogostruko. Tako
jedan povratni let Pariz-Moskva koji je prije 1. siječnja stajao 2.000
rubalja, sada iznosi 48.000 rubalja. Cijene domaćih letova također su
prilagođene. Jer tijekom mjeseci nestabilnosti putovanje Moskva-Alma Ata
(oko 4.000 km) stajalo je deset puta manje od vožnje taksijem od središta
grada do aerodroma.
Međunaslov: Prekobrojni putnici sjede po prolazima
Ta poskupljenja nisu ipak popravila kvalitetu veza koje su nekoć bile
redovne, već su ih teško poremetile tijekom mjeseci nestašice pogonskog
goriva: učestala kašnjenja i ukidanje letova toliko su uzbudljiva da je
putovanje avionom postalo prava pustolovina za oko 130 milijuna putnika
koliko ih godišnje putuje domaćim linijama Aeroflota.
Na svakom aerodromu, a svi su podjednako zapušteni od jednog do drugog
kraja zemlje, borave tisuće putnika, koji su tamo ponekad blokirani danima
i noćima, te uvijek izloženi mrzovolji aerodromskog osoblja.
U općem rasulu, korupcija službenika u prodaji karata i pilota zapravo je
najsigurniji način za ukrcavanje u razumnom roku - uključujući i zadnje
sjedalo pilota kada nedostaje mjesta u putničkoj kabini.
Događa se čak da polijeću i "tajni" avioni prevozeći putnike koji su
platili izravno pilotu, kao što je ustanovila agencija France presse.
Kad se ukrcaju, sjajna reputacija pilota nije dovoljna da utiša zebnju
izazvanu pogledom na očerupana sjedišta, blokirane sigurnosne pojaseve i
gomile prtljage u pretrpanim prolazima, na koje katkad sjednu prekobrojni
putnici.
Dok najobavješteniji putnici odustaju od leta avionom i odlučuju vlakom
stići do odredišta, najbogatiji si pak unajme specijalne avione. Sve u
očekivanju neizvjesnog poboljšanja koje bi trebalo dovesti na scenu i neku
konkurenciju u bivšoj zemlji Sovjeta.
(Hina)
211939 MET feb 92
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja