FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SERVIS POSEBNIH NASLOVA

Nadnaslov: Kako kupiti nešto domaće? Naslov: Kupujte američko - ali, što je 'Made in USA'? Podnaslov: Potrošače u SAD svakodnevno nagovaraju da kupuju domaće proizvode ali u svijetu transnacionalne proizvodnje teško je znati šta je domaće - Zemlja u kojoj je izumljen videorekorder ne proizvodi ih, kao ni televizore niti loptice za baseball Piše: Robert Trautman, Reuter WASHINGTON - Gotovo svaki dan američki potrošači slušaju kako bi bilo dobro da odustanu od kupnje nekog japanskog proizvoda i tako smanje američki trgovinski deficit. Savjetuje im se da "kupuju američko". No u svijetu transnacionalne proizvodnje teško je znati što jest, a što nije "američko". Primjerice, automobili. Je li 'pontiac', nazvan po plemenu američkih Indijanaca, pouzdano američki automobil? Ne uvijek. Model Le Mans proizvodi se u Južnoj Koreji. Predsjednik Chryslera Lee Iacocca jedan je od najžešćih kritičara Japana u Americi, ali i njegov se Colt sklapa u Japanu. Naravno, Honda jest japanska kompanija? Jest, ali se neki modeli proizvode u američkoj saveznoj državi Ohio. Ista je priča i s odjećom, cipelama, televizorima i stereo opremom, gumama i malim kućanskim aparatima. Međunaslov: Federacija "Made in USA" "Kupujte američko" dugo već znači opravdanu borbu za vraćanje radnih mjesta izgubljenih uvozom. No kampanja je ojačala nakon najnovijih primjedbi japanskih političara koji Amerikance smatraju lijenima. Stjegonoša pokreta "kupujte američko" jest novoosnovana "Federacija Made in USA", kojoj je cilj poticanje kupovine dobara proizvedenih u Sjedinjenim Američkim Državama, kako bi se dokinula ovisnost o uvozu i potaknula američka proizvodnja. Izvršni direktor ove Federacije Brian Flood u jednom je interviewu rekao: "U proizvodnji smo postali 'šuplja nacija'. Više radnika radi za vladu nego u proizvodnji". On kaže da tu federaciju, ustanovljenu g. 1989, podupiru i kapital i sindikati i udruženja potrošača. Organizacija traži od zakonodavnih organa preciznu definiciju pojma "proizvedeno u SAD". Potrošačka dobra trebalo bi označiti tako da se točno zna koliko je zaista proizvedeno u Americi. Flood drži da bi se tako pomoglo kupcu da sazna koji je postotak računala ili majice kratkih rukava proizveden u SAD, a koji je uvezen. Senatorica Barbara Mikulski namjerava uskoro Kongresu predložiti zakon koji obvezuje da se na svaki automobil na prodaju u Americi postavi jasna oznaka koja odaje koliki je u njemu udjel američkih dijelova i američkog rada. Međunaslov: Zakon o zemlji podrijetla Barbara Mikulski kaže: "Moj zakon sukladan je s potrebama potrošača, a sačuvat će i američka radna mjesta. Sigurna sam da će se mnogi, kad budu imali priliku izabrati između američkog i ostalog, držati američkoga. Flood kaže da bez zakona o "zemlji podrijetla" nije lako "kupovati američko". "Trebamo razumno rješenje", kaže Flood. "Živimo u realnosti globalnog gospodarstva, ali to ne isključuje pravo kupnje američkoga". Da olakša stvar, ova je skupina objavila već drugi vodič "Made in USA" koji objašnjava što je američko. Knjižica nije uvijek ohrabrujuća. U nekim je slučajevima gotovo nemoguće naći proizvod napravljen u Americi, televizor naprimjer. Američka kompanija Zenith ove će godine zatvoriti svoju tvornicu u Missouriu i stopiti se sa Zenithovom meksičkom tvornicom. Više nijedan televizor na američkom tržištu neće proizvoditi neka američka tvornica u Americi. Sony ih sklapa u Kaliforniji, ali od japanskih dijelova. Američki pionir u proizvodnji radija i televizora, kompanija RCA, prodaje aparate sklopljene u Americi, ali cijela je kompanija vlasništvo francuske tvrtke Thomson. Flood također primjećuje da je gotovo nemoguće naći stereo uređaj proizveden u SAD. Video rekorderi izumljeni su u SAD, ali ih nikada nijedna američka kompanija nije masovno proizvodila za domaće tržište, piše u vodiču. Naći loptu za baseball proizvedenu u Americi nemoguće je jer ih se tamo ne proizvodi, iako se proizvode aluminijski i drveni štapovi za tu igru. Njih se čak i izvozi u Japan, dodaje vodič. Problem s odjećom najteži je. Flood kaže da je odjeća najčešće sastavljena u Americi, od uvoznih tkanina, ili je slučaj obrnut. (Hina) 151124 MET feb 92

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙