LJUBLJANAB, 31. siječnja (Hina) - "Na referendumu će se glasati
sa "za" ili "protiv", i tako odgovoriti na slijedeće pitanje:
"Jeste li za to da se nuklearna elektrana "Krško" zatvori do kraja 1995.
godine, te da nakon toga otpočne postupak za njezino demontiranje?"
Tako, naime, glasi članak 3. nacrta slovenskog Zakona o referendumu za
zatvaranje NE Krško do 1995. godine objavljenog 22. siječnja. Prema
člancima 6. i 7. nacrta Zakona, Skupština Republike Slovenije raspisati
će referendum za nedjelju 21. lipnja 1992.
Ako se građani Slovenije na referendumu izjasne za zatvaranje nuklearke
do kraja 1995, onda prema članku 5. Zakona, Skupština i Vlada Slovenije
imaju, utvrđuje se, "pravo i dužnost da usvoje sve potrebne akte i mjere
kojima će osigurati zatvaranje NE Krško", a slovenska Vlada dužna je
"započeti pregovore sa Republikom Hrvatskom o rješavanju prava i dužnosti
u svezi s elektranom".
U obrazloženju nacrta Zakona, navodi se da su republike Slovenija i
Hrvatska, odnosno njihova elektrogospodarstva zajednički izgradila NE
Krško 1981. godine, te da je svaka strana "pokrila" polovicu troškova
gradnje i rada elektrane, te da svaka koristi polovinu proizvedene
električne energije.
Međutim, kaže se dalje u obrazloženju, nakon izgradnje izmijenili su se
pogledi i razmišljanja o štetnosti nuklearki, osobito nakon katastrofalnih
nesreća u nuklearnim elektranama Otok tri milje (SAD) i Černobil (Ukrajina).
U nastavku pobrajaju se razlozi za prijevremeno zatvaranje nuklearke -
seizmički aktivno područje krške ravnice, mogućnost vojno-terorističkog
napada, greške u konstrukciji i manjkavosti u izvedbi koje treba otkloniti
ukoliko bude odlučeno da nuklearka nastavlja sa radom i poslije 1995, Zakon
o odlaganju gradnje nuklearki do 2.000 godine, program slovenske Vlade koji
sadrži i zaključak prema kojemu NE Krško ima prestati s radom 1995, ekološki
aspekt DEMOS-ovog programa.
U obrazloženju se upućuje na "alternativne scenarije energetske opskrbe
Slovenije", koji su razmotreni u studiji Analiza razvojnih mogućnosti
energetike Slovenije u razdoblju od 1990. do 2020. godine. Prema toj
studiji NE Krško sudjeluje u cjelokupnoj opskrbi Slovenije električnom
energijom sa oko 22 posto.
Za optimalnu kompenzaciju nuklearke kao izvora električne energije,
Slovenija bi od 1991. do 1995. godine morala uložiti u proizvodnju i
iskorištavanje energije oko 950 milijuna ekija više no u slučaju nastavka
rada elektrane i nakon 1995. U Analizi se upozorava da i uz uštede od oko
350 milijuna ECU-a, koje se mogu postići većom "učinkovitošću korištenja
energije", ostaje razlika od čistih 600 milijuna ekija između "nuklearnog
i nenuklearnog scenarija".
Slovenija i Hrvatska "moraju utvrditi sve obveze glede zatvaranja NE
Krško, s jednakopravnim obostranim sudjelovanjem, što uključuje i
skladištenje radioaktivnog otpada i demontažu elektrane", stoji u
slovenskom obrazloženju.
Podloga za takav postupak nalazi se u Sporazumu o udruživanju sredstava
radi zajedničke izgradnje i zajedničke eksploatacije NE Krško od 22. ožujka
1974. U tom Sporazumu, između ostaloga, stoji da će obje strane snositi
zajednički rizik u slučaju "obustave rada dijela elektrane radi mjera
sigurnosti", odnosno "bez krivice poduzeća NE Krško".
Spominjući otegotne okolnosti, obazlaže se da je nuklearka zajednički
objekt, te da treba uvažiti mogući utjecaj prijevremenog zatvaranja
zajedničke elektrane na hrvatsko gospodarstvo.
Upozorava se da je na obavijest slovenske Vlade o referendumu, Vlada
Republike Hrvatske u odgovoru od 21. siječnja 1991, poručila "da će u
slučaju jednostrane obustave rada NE Krško zahtijevati odgovarajuću
odštetu". Pozivajući se na Sporazum iz 1974, u obrazloženju se "isključuje
mogućnost da teret zatvaranja nuklearke snosi Slovenija sama".
I zaključci sa sjednice Skupštine općine Krško, održane 24. siječnja,
upućuju na mogućnost prijevremenog prestanka rada nuklearke. Naime, u
usvojenim zaključcima prihvaća se "privremeno proširenje skladišta nisko
i srednje radioaktivnog otpada unutar ograde NE Krško do 1995", te
zahtijeva osiguravanje "potpune sigurnosti" u trenutku "zaustavljanja i
zatvaranja" nuklearke.
Stavljajući na ogled javnosti po Sloveniju najpovoljniji i najnepovoljniji
scenarij, u obrazloženju Zakona o referendumu decidirano stoji da će
"temeljno načelo po kojemu će se urediti zatvaranje NE Krško biti suvereno
pravo Republike Slovenije da odlučuje o prestanku korištenja nuklearne
energije na svom tlu, ako odluči da je njeno korištenje štetno po zdravlje
ljudi i okoliš".
(Hina) do
310807 MET jan 92
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja