Nadnaslov: Jeftini "make-up" glavnog grada Rumunjske
Naslov: Balkanski se Pariz prenuo iz sna
Podnaslov: Rumunjska prijestolnica prelazi na tržišnu ekonomiju,
zasad tek sitnim tezgarenjem i grandioznim planovima
Piše: Joachim SONNENBERG, DPA
BUKUREŠT - Ako je suditi prema licu rumunjske prijestolnice trgovačka
privreda očigledno napreduje. Do prije samo godinu dana žalosno bezbojne
ulice Bukurešta sve su šarenije. Autobusi i tramvaji okićeni su reklamnim
sloganima, darovima poznatih tvornica cigareta. Zaštitni znakovi tvrtki u
izlozima i mnogobrojne privatne trgovine oživljavaju velike bulevare.
Više od 58.000 trgovačkih tvrtki upisano je u rumunjski trgovački
registar. Od toga je 52.000 privatnih, a među njima gotovo 6.000 raspolaže
inozemnim kapitalom. Među njima ističu se i poneka slavna imena poput
Christine Valmy iz SAD i Stefanela iz Italije, a da se ne govori o velikim
elektronskim tvrtkama s Dalekog Istoka. Pokraj Koncertne dvorane Atheneum
francuski modni kreator Pierre Cardin kani izgraditi svoje trgovačko
carstvo - višekatnu modnu kuću.
Sve je to ponukalo neke poetične duše rumunjskog tiska da iz zaborava
izvuku spomen na pretkomunistička vremena, 50 do 100 godina unatrag, kada
su domaći stanovnici, ali i brojni stranci, veličali ljepotu Bukurešta
nazivajući ga "Parizom Balkana".
Ipak, glavni grad Rumunjske daleko je još od starog sjaja i morat će se
dobrano namučiti kako bi nanovo osvojio tu laskavu titulu. "Ako vas danas
Bukurešt podsjeća na neki drugi grad, onda će to prije biti Istanbul",
pisao je ovih dana jedan realističan novinar.
Međunaslov: Robna kuća "New York - Pariz"
Ima nešto u tome: jer mnoge improvizirane trgovinice i prodajna mjesta
na pločnicima i rubovima trgova podsjećaju na orijentalne dućane baš kao
i sramotno visoke cijene "svaštarske robe" koju Rumunji tek otkrivaju.
Posjet Unirei, najvećoj robnoj kući Bukurešta i jednoj od najvećih u
Europi, budi sjećanje na turske bazare.
Robna kuća još nije privatizirana, ali uprava je iznajmila pojedine
prodajne površine privatnim firmama. Na tezgama do samog ulaza, jedna od
tih privatnih tvrtki nudi grijača tijela za stan, jeans i sirijske lakirane
cipele. Konkurencija pokraj njih izložila je iste takve cipele, kozmetiku,
televizore i glačala. Odjeljenja državne trgovine puna su iznenađenja. U
prizemlju se muški kišobran prodaje za 964 leva (oko 25 maraka), a nekoliko
katova više naći ćete isti takav u pola cijene.
Okolo se vrzma napadno veliki broj prodavača i drugih namještenika, što se
međutim ni u kojem slučaju ne odražava na brzinu usluge. Većina njih
međusobno se zabavlja i reagira nervozno kada se pojavi potencijalni kupac
i drzne ih se omesti. Upravitelj robne kuće Gheorghiu istakao je nedavno,
s neskrivenim ponosom, kako je njegova kuća u 1991. ostvarila dobit od
približno 35 milijuna leva (milijun maraka). Kako se kasnije doznalo,
gubici kuće bitno su smanjeni nakon što je otpušteno 300 od prijašnjih
2.100 namještenika.
Robna kuća će ove godine mnogo ulagati. Uskoro će novi zakupci useliti u
zgradu. Cijela južna polovica biti će pretvorena u prostranu Boutique
galeriju, a prema želji Gheorghiua osobno, bit će to u stilu "New York -
Pariz".
(Hina) fp
301556 MET jan 92
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
TikTok: Bez Bidenova jamstva od nedjelje ćemo biti prisiljeni prestati s radom
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja