ZAGREB, 5. travnja (Hina)- "Štovanje muke Kristove izvan bogoslužja Crkve,
ali uvijek u odnosu s njime, imalo je upravo golem odjek u pučkim i
umjetničkim oblicima europskoga kršćanstva", istaknuto je na današnjem
znanstvenom kolokviju "Hrvatska pasionska baština" koji je priređen u
sklopu dvotjedne manifestacije "Pasionska baština" u organizaciji
Studenskog centra Sveučilišta u Zagrebu.
"Zacijelo nijedan drugi sadržaj kršćanskoga vjerovanja nije ostavio toliko
traga u europskom kršćanskom krugu kao pasionski: od pučkih pobožnosti, kao
što je Križni put, preko različitih bratovština pobožnih običaja, do
Gospinih plačeva i prikazanja Muke, te nebrojenih pasionskih djela u
kiparstvu i slikarstvu posvuda u Europi, napose u mediteranskim katoličkim
zemljama, napominje u svom referatu dr. Bernardin Škunca franjevac.
Dr. Škunca je, pišući o hrvatskoj pasionskoj baštini, istaknuo da je naša
hvarska pasionska pobožnost za Križem najstarija u neprekinutom trajanju -
vrlo vjerojatno iz 16. stoljeća - najsačuvanija kao pobožnost, pučki
jednostavna, sadržajno duhovna. Treba istaknuti da je put za Križem u
hvarskoj proseciji najduži od poznatih u Europi, a napjevi Gospina plača
najrječitije svjedoče o višestoljetnoj tradiciji. Na kraju svog priloga
dr. Škunca predlaže da se narednih godina u Hrvatskoj priredi smotra
europske pasionske baštine.
Ugledni teolog i muzikolog dr. Miho Demović je tom prigodom spomenuo prve
početke nastanka pasionskih tekstova među kojima su oni u liturgijskim
knjigama na latinskom jeziku, tekstovi u glagoljskim liturgijskim knjigama,
neliturgijski tekstovi pisani latinicom, glagoljicom i ćirilicom i hrvatske
pjesmarice s pasionskim sadržajem iz 15. i 16. st. iz Dalmacije. Tri
glavna izvora o pasionskoj baštini koja se u Hrvatskoj najranije spominju
su, ističe Demović, evanđelistar iz Srijemske Mitrovice, Splitski
evanđelistar iz 7. st. i Radonova Biblija koja je nastala u Pragu, a u
vrijeme stvaranja Zagrebačke biskupije, krajem 11. stoljeća, nalazimo je u
Zagrebu. Osim tih izvora o njegovanju pasionske baštine, dr. Demović
spominje i niz evanđelistara i sakramentara iz 11. st. od kojih su mnogi
sačuvaini u Zagrebu, Zadru Dubrovniku, Šibeniku, Trogiru i Boki. Pasionska
baština vezana za ilirsku liturgiju, prije rimske i franačke liturgije,
sačuvala se u tzv. Kijevskim listićima koji su nastali u okolici
Dubrovnika.
Prvi hrvatski pjesnici, među njima i Marko Marulić, ističe dr. Demović,
inspirirani su Kristovom mukom, a potom i pisci i pjesnici dubrovačkog
kruga koji su ostavili mnoga djela posvećena Križu.
Gospin plač također je proučavan, razvijao se dijaloški, a nakon njega
pojavljuju se i crkvena prikazanja iz kojih će se kasnije razviti i
svjetovni teatar, kazao je dr. Demović.
Ukazujući i na neodaziv ostalih sudionika kolokvija, dr. Demović je
upzorio da bi se naš odnos, a posebno odnos mladeži prema pasionskoj
baštini, trebao bitno izmijeniti, jer moramo konačno shvatiti da smo dio
europskog katoličkog kruga i moramo barem u Velikom tjednu biti svjesniji
te pripadnosti" zaključio je dr. Demović.
(Hina) žb
051351 MET apr 93
Papa Franjo poslao prvu audio poruku iz bolnice
Dodik ostao bez potpore Trumpa kojoj se nadao, SAD osudio njegove postupke
Grlić Radman u Turskoj naglasio važnost te zemlje za "mir i stabilnost" u svijetu
SKV: Hrvatska u 21 sat
EU osuđuje Dodikove postupke, stoji uz očuvanje suvereniteta BiH
ABA liga: Zadru domaća pobjeda protiv Krke
Šah: Aravindh pred ciljem
FINANCIJSKI SERVIS od 06. ožujka 2025.
SKV: Svijet u 21 sat
Usporedni tečajevi poslovnih banaka primjenjivi 07. ožujka