Nadnaslov: Kulturocid u Bosanskoj posavini
Naslov : Razaranje samostana Plehan
Podnaslov: Sudbina samostana, stjegonoše duhovnog i kulturnog razvoja
tog dijela Bosne i Hercegovine, nakon ratnih razaranja
potpuno je nepoznata kao i njegovih umjetničkih djela
neprocjenjive vrijednosti
Piše: Aleksandar Španić (Hina)
Nažalost, rat je na prostorima bivše Jugoslavije medijski izvukao iz
zaborava mnoga sela i područja za koja se u Hrvatskoj i Europi gotovo i
nije znalo. Takva je i sudbina hrvatske narodne baštine u Bosni i
Hercegovini, koja je tek nedavno predočena javnosti.
Jedan od takvih primjera je i franjevački samostan Plehan, desetak
kilometara jugoistočno od Dervente, koji pripada mlađim samostanima u BiH,
a svoj pravi procvat doživljuje tek zadnjih dvadesetak godina, što naglo
prekida srpska agresija.
O plehanskoj duhovnoj, kulturoj i intelektualnoj djelatnosti govori
profesor na franjevačkoj bogosloviji u Nedžarićima u Sarajevu fra Marko
Karamatić koji je i sam boravio u tom samostanu. Inače, posavski su
franjevci i sada djelatni, ali u prognanstvu u Samoboru i Slavonskom Brodu.
Plehanski je samostan utemeljen sultanovim fermanom 1853., kad je
franjevcima bilo odobreno podizanje crkve i samostana, no pripreme su naglo
prekinute 1855., kad je poginuo turski hodža Mula Sali Hasanija. Petnaest
godina kasnije fra Lovro Grlić počeo je ponovno u Plehanu graditi crkvu, a
25. ožujka 1875. fra Paškal Vujičić proglasio je Plehan samostanom.
Međunaslov: Nakladništvo i umjetnine
Dolaskom austrijske vlasti u Bosnu i Hercegovinu samostan se polako razvija,
tako da 1898. počinje izgradnja nove crkve koju projektira arhitekt Ivan
Holtz u skladu s europskim historicističkim graditeljstvom tog doba. Pokreće
se i časopis "Novi prijatelj Bosne", jedan od najstarijih u BiH, a nastavlja
se na prvi časopis "Bosanski prijatelj", što ga je utemeljio fra Ivan Franjo
Jukić 1850. "Novi prijatelj Bosne" izišao je samo u nekoliko brojeva, ali je
bio već onda profiliran kao prava hrvatska novina.
U razdoblju između dvaju svjetskih ratova gradi se nova samostanska zgrada
što ju je projektirao Karlo Paržik, uz Josipa Vancaša jedan od najpoznatijih
graditelja na tim prostorima. Zgrada je svečano blagoslovljena 29. studenog
1932. i jedno je od najimpresivnijih zdanja u BiH, skladno uklopljeno s
crkvom poput jedinstvene skulpture.
Nakon drugog svjetskog rata, u kojem je samostan ostao neoštećen i
neoskvrnut, nakon niza imovinskopravnih sporova franjevci ga ponovno
preuzimaju 60-ih godina, a pod kraj 7O-ih počinje njegov pravi kulturni i
duhovni procvat.
Kako je samostan novijeg datuma, u njemu je uz vrijedne starine većina
umjetničkog blaga novijeg postanja, tvrdi fra Karamatić. Najvrednije
starine čuvale su se u samostanskoj knjižnici, a riječ je o rijetkim
knjigama o povijesti rada franjevačkog reda u BiH iz 18. i 19. stoljeća.
Taj dio je uglavnom spašen, kao i matične knjige i zapisi o rođenima,
krštenima i vjenčanima u plehanskoj župi. Ti spisi imaju veliku vrijednost
jer svjedoče o demografskim i drugim kretanjima pučanstva na tom prostoru,
tvrdi profesor Marko Karamatić.
Prave promjene nastaju dolaskom fra Vjeke Bože Jarka, profesora na
franjevačkoj teologiji u Sarajevu, neumorna skupljača umjetnina. Godine
1977. on je samostanu u Plehanu darovao četrnaest postaja Križnog puta za
samostansku kapelicu, rad četrnaest uglednih umjetnika, poput Mujadžića,
Kesera, Šohaja i t.d. Sljedeće godine fra Vjeko daruje velik dio zbirke
samostanu koji sa zbirkom pokojnog fra Ante Jurića te samostanskim nabavama
za gvardijanstva fra Mije Jerkovića tvori zbirku od šest stotina umjetnina,
među kojima su i djela poznatih umjetnika, poput Ivana Meštrovića,
Celestina Medovića, Frana Kršinića, Ede Murtića, Krste Hegedušića, Mirka
Račkog, Antuna Augustinčića, Omera Mujadžića, Otona Glihe, Nikole Reisera,
Zlatka Kesera.
Međunaslov: Djela neprocjenjive vrijednosti ostala u Plehanu
Ta je zbirka prije sadašnjeg rata bila među najvrednijima u BiH, tvrdi fra
Marko Karamatić. Teme su većinom nabožnog sadržaja, ali u zbirci je i
velik dio portreta, krajolika te povijesnih i svjetovnih tema. Većina je
spašena na početku agresije na Bosansku posavinu i pretežito sklonjena u
Slavonski Brod.
No u plehanskoj su crkvi ostala i djela neprocjenjive umjetničke
vrijednosti. Oltari u drvu Zdenka Grgića i Đure Sedera, velika Sederova
freska "Posljednja večera", vitraji Ive Dulčića i Đure Sedera, Kršinićevi i
Grgićevi kipovi s mozaicima Ivice Šiška tvorili su prostor iznimne ljepote.
Dominirao je Kršinićev kip Krista u nadnaravnoj veličini od bijelog
mramora, težak nekoliko tona, zbog čega ga je bilo nemoguće skloniti, kaže
fra Marko Karamatić.
Takvo umjetničko uređenje crkvenog prostora nije bio lagan posao i u
početku je pučanstvu bilo strano i daleko, ocjenjuje fra Marko i dodaje da
su ta djela snažne umjetničke snage s vremenom postala sastavnim dijelom
novog svjetonazora župljana.
Nažalost, rat u Bosanskoj posavini prekinuo je kulturni i vjerski rad
samostana, a tijekom rata i crkva i samostanska zgrada nekoliko su puta
pogođeni topničkim i minibacačkim projektilima. U lipnju prošle godine
samostan je bombardiran i iz zraka. Nakon okupacije sudbina Plehana je
nepoznata jer su po obavijestima zvonici crkve srušeni a crkva minirana.
(Hina) do
241157 MET mar 93
Sva hrvatska rukometna finala na velikim natjecanjima
Hrvatski rukometaši osvojili 15. medalja na velikim natjecanjima
SP rukomet - Francuzi rekorderi, Danci spojili četiri zlata
SP rukomet: Hrvatska poražena u finalu, Dancima četvrto uzastopna zlato
SP rukomet - konačan poredak
SP rukomet: Hrvatska - Danska 26-32
Bundesliga: Bayer sigurno do bodova protiv Hoffenheima
Premier liga: Arsenal nadigrao Manchester City s čak 5-1
Obuljen Koržinek: Hrvatski stručnjaci pomažu u očuvanju ukrajinske kulturne baštine
Trump brani svoje kontroverzne carine na Kanadu, Meksiko i Kinu