LJUBLJANA, 10. ožujka (Hina) - Potpuno liberaliziran i neosmišljen uvoz
poljoprivrednih i industrijskih proizvoda ozbiljno ugrožava slovensku
proizvodnju, smatraju direktori vodećih slovenskih poduzeća.
Karel Bregar, glavni direktor Grude, najvećega slovenskog izvoznika
tovljene stoke i mesa, ističe da bi, zbog loše državne politike prema
izvozu i uvozu poljoprivrednih proizvoda, tov goveda mogao zapasti u velike
teškoće nakon što je godinama, i mukotrpno, stvarano tržište u Europskoj
zajednici, posebice u Italiji. Prošle je godine, primjerice, Sloveniji bio
odobren izvoz u Europsku zajednicu 19.200 tona mesa, a izvezla je svega
6.000 tona. Gruda je lani još tovila 10 tisuća grla stoke, a ove bi se
godine ta proivodnja mogla prepoloviti ili čak ukinuti. Slovenska je vlada
nedavno ukinula stimulaciju za izvoz mesa i stoke, a istodobno dozvolila
slobodan uvoz mesa, ponajprije iz Austrije i Madžarske, i to,
kako kaže Bregar, po dampinškim cijenama.
Glavni direktor Roga, ljubljanske tvornice bicikla, drži da slovenska vlada
carinskom politikom uopće ne štiti domaću proizvodnju. Dok su Njemačka,
Francuska i Italija, štiteći vlastitu proizvodnju bicikla od jeftine i
dampinške prodaje kineskih, tajvanskih i proizvoda nekih drugih
dalekoistočnih zemalja, povećale carinu za uvoz bicikla na 32 posto,
Slovenija i dalje zadržava 18-postotnu carinu i čak dozvoljava montažu 30
do 50 tisuća bicikala baš iz Kine, Tajvana i Vijetnama u organizaciji nekog
njemačkog poduzetnika. Ljubljanski Rog godišnje proizvodi 150 tisuća
bicikala i 100 tisuća okvira za bicikle.
I glavni direktor Saturnusa, ljubljanske tvornice automobilske opreme,
Danijel Gamberger prosvjeduje zbog potpuno liberalizirana uvoza automobila.
Jer taj uvoz, posebice iz Japana i Južne Koreje, šteti domaćim
proizvođačima automobilske opreme i njihovoj poslovnoj suradnji s nekim
automobilskim tvrtkama u Europi. Slovenska industrija automobilskih
dijelova je, zahvaljujući nekadašnjoj gospodarskoj politici koja je uvoz
automobila uvjetovala odgovarajućim isporukama dijelova, razvila dobre
proizvodne veze sa Citroenom, Renaultom, Volkswagenom i još nekim europskim
proizvođačima. Tako Cimos iz Kopra izrađuje nekoliko vrsta dijelova za sve
modele Citroena, Saturnus za farove i žarulje za stare i nove Volkswagenove
'Golfove' itd. Sadašnja politika slovenske vlade, kako ističu
gospodarstvenici, domaću automobilsku proizvodnju osuđuje na propadanje i
otpuštanje radnika s posla.
Slovenski direktori upozoravaju da će "liberalizacija" uvoza biti kratkog
daha ne poveže li se s izvozom slovenske privrede koja je, za potrebe
bivšeg jugoslavenskog tržišta, stvarana kao izrazito izvozna. Slovenska bi
vlada morala određenije uvjetovati uvoz u Sloveniju izvozom iz Slovenije,
ocjenjuju direktori.
(Hina) ds
101413 MET mar 93
U prometnoj nesreći kod Marine jedna osoba poginula, dvije ozlijeđene
La Liga: Dva gola Budimira za tri boda Osasune
Policija objavila savjete za siguran doček rukometaša
Gidsel MVP i najbolji strijelac, dva Hrvata u momčadi SP-a
Serie A: Inter u 93. do 1-1 protiv Milana
Svi svjetski rukometni prvaci
Ukrajina kaže da je američko poticanje primirja i izbora 'propao plan'
Sva hrvatska rukometna finala na velikim natjecanjima
Hrvatski rukometaši osvojili 15. medalja na velikim natjecanjima
SP rukomet - Francuzi rekorderi, Danci spojili četiri zlata