ZAGREB, 23. veljače (Hina) - Strojno osoblje, manevristi, skretničari,
nadzornici sigurnosti i drugi pružni radnici na svim čvorištima Hrvatskih
željeznica održali su prije tjedan dana jednominutni štrajk upozorenja.
Neposredan povod tog prosvjeda jest nekoliko učestalih nesreća na prugama
Hrvatskih željeznica. "Čašu strpljenja prelila je posljednja prometna
nezgoda, koja se dogodila u srijedu 17. veljače u 18,45 sati, na pruzi
Karlovac - Ozalj - Ljubljana, kada je putnički vlak br. 5281 na putnom
prijelazu Ilovac II naletio na osobni automobil zbog neadekvatnog
osiguranja na prijelazu", rekao je Milan Krikšić, predsjednik Sindikata HŽ
i upozorio na "crnu statistiku" nezgoda u razdoblju od 1980. do 1990.
godine.
Po statistici Hrvatskih željeznica, u tih deset godina u Hrvatskoj se
dogodilo 3.326 željezničkih nezgoda i nesreća na putnim prijelazima i
otvorenoj pruzi te u vlakovima i na službenim mjestima. Od toga, 2.665
nezgoda dogodilo se na putnim prijelazima preko pruge, na otvorenoj pruzi,
te uslijed ispadanja ili iskakanja iz vlakova.
Na prijelazima sa signalno-sigurnosnim uređajima dogodilo se 512 nesreća,
tamo gdje su prometni znaci cestovnog prometa - 840, na otvorenoj pruzi - 522
nesreće. Po istom izvoru, dogodio se 661 sudar, nalet, iskliznuće vlaka
ili neka slična nezgoda.
Stradalo je 2.527 osoba - teže je ozlijeđeno 1.440, a poginulo je 1.087
osoba. Samo na putnim prijelazima ili na otvorenoj pruzi stradalo je 1.625
osoba (819 teško ranjenih i 806 poginulih). Među stradalima je i 268
željezničara - 186 teško ranjena i 82 poginula.
Po riječima Milana Krikšića, ta "crna statistika", posljedica je niskog
gospodarskog i socijalnog standarda, teških uvjeta rada, zastarjele
organizacije te strojeva i naprava prijašnje JŽ a sada Hrvatskih
željeznica. Jednominutni štrajk, rekao je, prosvjed je protiv takvog
stanja i ujedno zahtjev da država kao vlasnik, i HŽ kao njeno poduzeće,
učine više no dosad na poboljšanju sigurnosti u željezničkom prometu.
Doministar za željeznički i riječni promet Ministarstva pomorstva, prometa
i veza Rudolf Sabolović kaže da je osiguranje željezničkih prijelaza
"izuzetno složen i nadasve skup posao". Program uređenja putnih prijelaza
sačinjen pred desetak godina, "sveden je na najmanju moguću mjeru
isključivo iz financijskih razloga". Doministar Sabolović tvrdi da je
jedini način rješavanja tog problema tzv. denivelacija, odnosno izgradnja
podvožnjaka ili nadvožnjaka. "Sve drugo daje samo manju ili veću, ali ne i
potpunu sigurnost", smatra Sabolović. Da je tomu tako, potkrepljuje
podatkom da se 44 posto nezgoda dogodilo na prijelazima koji su osigurani
prometnim znakovljem, branicima ili polubranicima (brklje), te svjetlosnim
i zvučnim signalima. To, po njemu, upućuje na nisku prometnu kulturu
vozača i pješaka. Dodao je da je na zadnjoj sjednici saborskog Odbora za
promet i veze zaključeno da se izradi novi program uređenja putnih
prijelaza za cijelu Hrvatsku.
U Hrvatskoj ima 1.918 putnih prijelaza, 497 riješeno je potpuno u skladu
sa zakonskim odredbama, 1.381 prijelaz obilježen je samo prometnim znacima,
tzv. Andrijinim križem, opomenama i prometnim znakom "STOP", dok je
sigurnost na oko 40 prijelaza nepotpuna.
Šukrija Berberović, viši savjetrnik Ministarstva objasnio je da, po
programima, koje dio općina nije usvojio, od 1.421 prijelaza njih 79 treba
denivelirati, 633 ukinuti, a 709 osigurati, u skladu sa zakonskim
propisima, automatskom svjetlosnom i zvučnom signalizacijom te brkljama.
"Problem je nedostak novca", ističe Berberović. Osiguravanje 709 prijelaza
treba pomnožiti s 300.000 američkih dolara, koliko stoji uređenje samo
jedne takve "konfliktne točke".
"Glede izvedenih radova, stanje je porazno", ocjenjuje Berberović.
Pretprošle godine osigurana su četiri prijelaza a ukinuto ih je 12, 1992.
osigurana su također četiri a ukinuto ih je 16.
Ing. Zvonimir Nagy, voditelj Grupe za objekte Hrvatskih cesta, pojasnio
je da su po "gentlemanskom sporazumu" sa HŽ-om, Hrvatske ceste odgovorne za
rješavanje, kako on kaže, "konfliktnih točaka" cesta - željeznica,
denivelacijom, odnosno izgradnjom podvožnjaka i nadvožnjaka. Upozorava da
Hrvatske ceste, uz sigurnosne čimbenike, ponajprije poštuju
gospopdarske interese. Naime, po njemu, mora se voditi računa o
gospodarskom značenju cestovne prometnice, o tomu koliko zastoji na putnim
prijelazima koštaju, jer vrijeme je novac.
Po tim načelima, uz dogovore s HŽ-om, izrađena je Studija opravdanosti
denivelacije željezničko-cestovnih prijelaza u Republici Hrvatskoj. "Pred
rat izradili smo i plan za razdoblje 1991. - 1995. u kojemu smo
predvidjeli denivelaciju 76 putnih prijelaza", kaže ing. Nagy, uz napomenu
da je do sada izrađeno samo sedam nadvožnjaka ili podvožnjaka.
"Plan je nerealan", tvrdi Nagy i potkrepljuje to činjenicom da jedna
denivelacija prosječno stoji između dva i 2,5 milijuna američkih dolara.
Primjerice, izvedba denivelacije prijelaza u Borovu, pred rat, procijenjena
je na 4,3 milijuna dolara. "Hrvatske ceste nisu zaboravile prijelaze, ali
naša je prva zadaća obnova hrvatskih cestovnih prometnica te osiguranje
njihove prohodnosti. Novca nema dovoljno a, primjerice, Hrvatske će ceste
morati obnoviti i izgraditi 80 mostova oštećenih ili potpuno srušenih u
domovinskom ratu", istaknuo je Zvonimir Nagy.
(Hina) žb
230814 MET feb 93
U prometnoj nesreći kod Marine jedna osoba poginula, dvije ozlijeđene
La Liga: Dva gola Budimira za tri boda Osasune
Policija objavila savjete za siguran doček rukometaša
Gidsel MVP i najbolji strijelac, dva Hrvata u momčadi SP-a
Serie A: Inter u 93. do 1-1 protiv Milana
Svi svjetski rukometni prvaci
Ukrajina kaže da je američko poticanje primirja i izbora 'propao plan'
Sva hrvatska rukometna finala na velikim natjecanjima
Hrvatski rukometaši osvojili 15. medalja na velikim natjecanjima
SP rukomet - Francuzi rekorderi, Danci spojili četiri zlata