FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

MILAS: OBNOVA MASLENIČKOG MOSTA PRIORITET ZA HRVATSKU I PRIMJENU VANCEOVOG PLANA

I PRIMJENU VANCEOVOG PLANA ZAGREB, 22. siječnja (Hina) - Predsjednik Državne komisije Republike Hrvatske za suradnju s UNPROFOR-om i potpredsjednik hrvatske Vlade Ivan Milas izjavio je danas za Hinu da je hrvatska strana opetovano, uz podršku međunarodnih faktora, postavljala pitanje obnove prometa preko Masleničkog ždrila kao pitanje apsolutnog prioriteta i kao znak dobre volje za opću primjenu Vanceovog plana. "Okupatorske vlasti su odbijale takav razgovor", rekao je Milas, "ucjenjujući time ne samo Hrvatsku, nego i ugrožavajući cijeli međunarodni mirovni plan ne samo u Hrvatskoj nego i u Bosni i Hercegovini. One su kontrolu nad Masleničkim ždrilom shvatile kao sredstvo onemogućavanja Vanceova plana i trajnog zadržavanja okupiranih područja, otvoreno pokazujući time svoje metode i krajnje namjere". I tijek posljednjeg pokušaja pregovora o uspostavi prometa preko Masleničkog ždrila to vrlo jasno ilustrira, ocijenio je Milas. "Slijedom razgovora koje je UNPROFOR imao s ministrima hrvatske Vlade, hrvatska strana je pristala da se sa okupatorskom stranom sastane u motelu Plitvice na Masleničkom ždrilu i da razgovara o više važnih političkih i gospodarskih pitanja, a među njima i o obnovi prometa preko Masleničkog ždrila. Iako je hrvatska strana predlagala raniji datum, ipak je pristala i na datum na kojem je inzistirala odmetnička strana. Sastanak je bio dogovoren za 21. siječnja 1993. s dnevnim redom koji je unaprijed s odmetničkom stranom dogovorio UNPROFOR. Hrvatska strana je odredila svoju delegaciju i o tome obavijestila drugu stranu. Delegacija je dobila pune ovlasti da zaključi konačne sporazume o pitanjima iz dnevnog reda, bila je spremna otputovati i čekala je samo konačnu potvrdu sastanka". "Tek navečer 20. siječnja 1993. hrvatska Vlada je obaviještena da je odmetnička strana zatražila odgodu predloženog sastanka, navodno zbog važnosti sastanka, kao da sami nisu predložili datum i dogovorili dnevni red. Iz toga se moglo samo zaključiti da odmetnička strana nije voljna ozbiljno razgovarati, nego da samo želi dobiti na vremenu, stavljajući hrvatsku stranu i UNPROFOR u ponižavajući položaj. I to nakon više mjeseci uzaludnih pokušaja da se jednom počne ozbiljno razgovarati o provođenju mirovnog plana i uspostavi trajnog mira na ovim prostorima", rekao je Ivan Milas. Obrazlažući šire slijed dosadašnjih zbivanja , Milas je istaknuo da je Republika Hrvatska prihvatila obustavu rata i uspostavljanje mira političkim sredstvima. "Iako Vanceov plan ne prejudicira način konačnog rješavanja državno-pravnih pitanja Republike Hrvatske, on polazi od priznanja njezina teritorijalnog integriteta i osiguranja mira miroljubivim sredstvima", smatra Milas i dodaje da je u tom smislu Republika Hrvatska u svojem ustavnom ustrojstvu dala potrebne garancije za poštivanje ljudskih i nacionalnih prava manjinskih zajednica. Međunarodno priznanje Republike Hrvatske i njezino primanje u UN i druge međunarodne organizacije potvrdilo je njezinu nezavisnost, suverenitet i integritet u njezinim ranijim granicama, što je dodato utvrdilo i pojasnilo okvir mirovnog Vanceovog plana. Razmještaj zaštitnih snaga Ujedinjenih naroda na okupiranom dijelu Republike Hrvatske samo je sredstvo primjene Vanceova plana, uz uvjet da sukobljene strane iskreno surađuju na provedbi njegovih odredbi. One su trebale nadgledati poštivanje prekida vatre kao i obustavu svakog oblika daljnje agresije ne samo u između oružanih snaga nego i u pogledu zaštite života, prava i imovine na okupiranom teritoriju. Isto tako je važno da se prekinu takve aktivnosti na okupiranim područjima, čiji efekti imaju karakter agresije na području koje nije pod okupacijom. Rezolucijom Vijeća sigurnosti br. 769 UNPROFOR-u je data zadaća kontrole međunarodnih granica Republike Hrvatske na okupiranim područjima. "Okupirano područje Republike Hrvatske znatno je veće od onog koje, prema Vanceovom planu, treba da dobije poseban zaštitni status. Zato je Vijeće sigurnosti svojom rezolucijom 762 naredilo da se okupirana područja, izvan zaštitnih zona, bezuvjetno i potpuno vrate pod hrvatski suverenitet i da se na njemu na miran način restituira hrvatska vlast. Da bi se ta restitucija odvijala mirno i bez težih sukoba rezolucija 762 uspostavila je mješovitu komisiju, sastavljenu od predstavnika UNPROFOR-a, promatračke misije EZ, hrvatske Vlade i lokalnih okupacijskih vlasti. Na ovom području nalazi se i više objekata od vitalne važnosti za Republiku Hrvatsku, a okupacijske vlasti su pristale sudjelovati u ratu Komisije" ocjenjuje Ivan Milas. No, iako se Komisija sastala osam puta u razdoblju od više mjeseci, nije postignut nikakav napredak, a okupacijske vlasti sabotirale su svaki konstruktivni rad na primjeni Vanceova plana, odbijajući uopće da ga prihvate kao okvir rada Komisije. One su nastojale da preko Komisije dobiju neki legalni status i da se prema Republici Hrvatskoj postave kao druga država koja s Hrvatskom želi pregovarati kao država s državom. "Zato su one nastojale da UNPROFOR koriste za održanje prekida vatre, a da u dubini okupirane teritorije nastave s agresijom, ubijajući i protjerujući nesrpsko stanovništvo, rušeći i pljačkajući njegovu imovinu, te prisvajajući gospodarske i druge objekte Republike Hrvatske. Kontrolirajući značajan dio hrvatskih prometnica, komunikacija, izvora vode i slično, okupacijske vlasti su nastavile agresiju prema slobodnom teritoriju Republike Hrvatske uskraćujući vodu pojedinim gradovima, prijeteći rušenjem vodenih ustava, onemogućujući promet i komunikacije između pojedinih dijelova republike, nanoseći time golemu gospodarsku štetu Hrvatskoj i ugrožavajući njezinu sigurnost". Hrvatska strana nastojala je pregovorima obustaviti takvu agresiju i prići rješavanju problema nudeći i drugoj strani punu normalizaciju gospodarskih odnosa na cijelom okupiranom području. Predlagano je uključivanje tog područja u sve hrvatske prometne i gospodarske sustave pod ravnopravnim uvjetima i puno poštivanje prava stanovništva s ovog područja u odnosu prema republici (zapošljavanje, mirovine, socijalne službe i sl.). Poseban problem u tim razgovorima bili su vitalni i prometni objekti, kao što su brana Peruća,Maslenički most, zračna luka u Zemuniku, vodoopskrba Zadra i Biograda. "Okupacijske vlasti odbijale su svaki razgovor o tim pitanjima izvan priznanja okupiranog područja kao posebne države, a time blokirale svaki napredak u primjeni Vanceova plana i onemogućile UNPROFOR-u da izvrši povjerenu mu zadaću", rekao je predsjednik Državne komisije RH za suradnju s UNPROFOR-omo i potpredsjednik hrvatske Vlade Ivan Milas. (Hina) do 221030 MET jan 93

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙