ZAGREB, 22. siječnja (Hina) - Geopolitičar Duško Topalović piše u
današnjoj "Slobodnoj Dalmaciji" u tekstu pod naslovom "Greške nema, čuđenja
ima" o hrvatsko-albanskim privrednim odnosima i napominje kako su hrvatski
interesi u toj suradnji uvoz električne energije te mogućnosti
eksploatacije albanske nafte. Sve ostalo, zasnovano na nekim geopolitičkim
spekulacijama oko Kosova i slično, jest realpolitički nestvarno". U svezi
s tim Topalović komentira prijedlog zajedničkog albansko-hrvatskog projekta
- gradnju autoceste Trst - Rijeka - Split - Dubrovnik, koja bi se spojila s
Albanijom i nastavila za Grčku i Tursku. "U ovome hrvatsko-albanskom
geoprometnom konceptu očito se 'zaboravila' Crna Gora (SR Jugoslavija)
preko koje bi Albanija trebala stići prvo do Hrvatske. Zanimljivo je da se
kao 'strateški' prikazuje projekt međudržavnog povezivanja koji kao
spojnicu ima treću državu i, što je najvažnije, neprijateljski orijentiranu
i prema Hrvatskoj i prema Allbaniji kao 'nositeljima projekta'", ističe
Topalović, a spominje i drugu mogućnost povezivanja Albanije s Europom,
preko Mađarske, ali i upozorava kako se u "oba slučaja radi o SR
Jugoslaviji, a njezina dugotrajna politička pozicija bit će protuhrvatska.
A upravo je SR Jugoslavija ključna zemlja za albanske kopnene spone prema
Europi, za što već postoje željezničke i cestovne mogućnosti, ali ne i
politička volja".
"Ideja o bitnom značenju Hrvatske za albanski put u Europu rezultat je
geoprometne frustracije izrasle između slovenske 'prometne ekspanzije' na
pravcu Koper - Budimpešta i one istočne, srbijanske tradicionalne pozicije
na koridoru Budimpešta - Beograd - Niš - Sofija", tvrdi Topalović, dodajući
kako tri nove države, nastale nakon raspada SFRJ, Slovenija, Hrvatska i SR
Jugoslavija, radi svoje nadregionalne integracije moraju razviti pravce
prema Budimpešti, koji dalje vode k njemačkom centru ekonomske moći,
Berlinu. "Istodobno zajednička povezanost Slovenije, Hrvatske i SR
Jugoslavije postaje bitna samo za njihovu međusobnu suradnju, pa time
nekadašnja jadranske magistrala (Rijeka - Ulcinj) i posavski koridor
(Zagreb - Beograd) imaju znatno manje funkcionalno značenje. (...)
Uostalom, i u okviru SFRJ jadranska je magistrala imala više turističko, a
ne tranzitno značenje, što će ostati bitna prometna konstanta i bez obzira
na raspad Jugoslavije". Topalović uz to napominje da Albaniji veza s
Europom najviše odgovara preko balkanskog središta (Srbija) te osobito
preko pomorske veze.
Na kraju Topalović piše o položaju Albanije u europskoj geoprometnoj
cjelini i napominje kako je ona "na primorskome rubu i ne treba očekivati
realnu zainteresiranost zapadnog kapitala da preko Hrvatske, preskačući
Crnu Goru (?) i preko Albanije 'stigne' do Grčke i Turske. Zato su ideje o
Hrvatskoj kao geoprometnom ključu za Albaniju potpuno neupotrebljive. Čak
i u uvjetima regionalnog mira u tome pogledu ne treba previše očekivati, a
spomenuti 'strateški zajednički projekt' prometnoga povezivanja Hrvatske i
Albanije ostat će zapamćen kao politički biser uz onaj o 'dobrosusjedskim
odnosima' ovih dviju zemalja bez zajedničke međudržavne granice".
(Hina) mć
220227 MET jan 93
Najava - gospodarstvo - za ponedjeljak, 3. veljače
Najava događaja - svijet - za ponedjeljak, 3. veljače
Najava događaja - kultura - za ponedjeljak, 3. veljače
Najava događaja - Hrvatska - za ponedjeljak, 3. veljače
Najava događaja - sport - za ponedjeljak, 3. veljače
Najava događaja - fotografije - za ponedjeljak, 3. veljače
Budimir nakon dva zabijena gola: "Ovo je bila posebna večer"
La Liga: Remi 2-2 Betisa i Athletica
Meksiko obećao odgovoriti na Trumpove carine
Šah - Pobjednik Vjekoslav Nemec