Nadnaslov:Liberalizacija zračnog prometa - manje iz džepa putnika
Naslov: Kada jeftinije europskim nebom?
Podnaslov:Unatoč liberalizaciji u okviru uspostave jedinstvenog europskog
tržišta, cijene avio-karata još nisu osjetno pale. "Bez uspostavljanja potrebne
infrastrukture mjere liberalizacije nemaju željeni učinak", ocjena je
stručnjaka.
Piše: Peter MACKLER, AFP
BRUXELLES - Iako su neke zrakoplovne tvrtke snizile cijene početkom
siječnja, liberalizacija zračnog prometa u okviru jedinstvenog tržišta neće
ostvariti osjetni pad cijena za putnike, ocjenjuje više predstavnika
aeronautičke industrije.
"Može se do milje volje liberalizirati, ali ako nije postavljena potrebna
infrastruktura, ti napori neće imati željeni učinak", ocjenjuje Kees
Venstra, jedan od čelnika Udruženja europskih zračnih tvrtki (AEA).
Mjere liberalizacije koje je odredila EZ i njihova primjena od 1. siječnja
omogućuju tvrtkama slobodno određivanje cijena te odabir vlastitih
ruta. Mogućnosti ostvarivanja unutrašnjih veza među zemljama članicama,
izvan već utvrđenih, ostaju ograničene do 1997. godine.
Da bi te mjere imale konkretnih rezultata, potrebno je da zemlje članice
EZ djeluju prije svega na otklanjanju zasićenosti evropskih zračnih luka i na
poboljšanju sustava zračne kontrole.
Jedinstveno tržište se spektakularno inauguriralo odlukom zrakoplovne
tvrtke Lufthansa da ponudi sniženja i do polovice cijene nekih karata.
Druge tvrtke su slijedile taj primjer, kao nizozemska KLM. Prema
talijanskoj zrakoplovnoj kompaniji Alitalia, takve inicijative bi mogle
omesti pokrivanje troškova tvrtki, a Air France je upozorila na
"samoubilački" rat cijena.
Pad cijena ne bi trebao doseći razmjere pada cijena u Sjedinjenim Državama
gdje su, nakon liberalizacije 1978. godine, one smanjene za više od
trećine. Europska zrakoplovna mreža ne nudi dostani kapacitet za širenje
konkurencije i omogućavanje masovnog pada cijena, ocjenjuju stručnjaci.
Međunaslov: Potpuna liberalizacija tek 1997-e
Generalni direktor British Airways-a, Colin Marshall naglašava da tvrtke
nemaju veliki manevarski prostor za sniženje cijena prije 1997. godine i
potpunu liberalizaciju koja bi omogućila zračnu plovidbu u svim zemljama
EZ. "Do tada nije moguće predvidjeti liberalizaciju i pad cijena poput
onog u Sjedinjenim Državama", izjavio je agenciji France Presse.
Cijena po kilometru u Europi dvostruko je skuplja od cijene u Sjedinjenim
Državama. Europske zrakoplovne tvrtke naglašavaju da moraju snositi dva
puta veće troškove za korištenje aerodroma i sustava zračne kontrole.
One se moraju probijati laktovima da bi dobile "mjesto" za let na već
preopterećenim aerodromima i služiti se zrakoplovnom kontrolom koja
koristi 51 centar s 22 sustava i 33 različitih informatičkih jezika.
Taj nedostatak suradnje izaziva 54.000 sati zakašnjenja godišnje na
letovima unutar EZ. Belgijska tvrtka Sabena žali da na 45-minutnom letu
između Bruxellesa i Pariza prosječno kašnjenje iznosi 44 minute.
Zračni prijevoz u Europi mora se suočiti s ozbiljnom konkurencijom vlakova
i automobila. Venstra podsjeća da zemlje EZ, s ukupno 340 milijuna
stanovnika, imaju veći broj stanovnika od Sjedinjenih Država, dok zračni
prijevoz u EZ predstavlja tek četvrtinu prometa ostvarenog u SAD.
U posljednje dvije godine, postotak popunjenosti u 23 tvrtke članice AEA
nije prešao 57 posto. U studenom 1992. godine, po prvi put u 15 godina,
njihovi letovi bili su napola prazni.
Ta situacija prouzročit će okupljanje snaga koje će se moći boriti protiv
američkih i japanskih tvrtki. British Airways, prvi prijevoznik EZ je
jedini bez ikakvog državnog sudjelovanja u njegovom kapitalu, postavio je
europsku mrežu koja se prostire od Gibraltara do Moskve.
Air France je ostvarila suradnju sa belgijskom tvrtkom Sabene i češke
CSA, Alitalia je isto tako postupila s mađarskom kompanijom Maalev,
dok španjolska tvrtka Iberia razvija svoju prisutnost u Južnoj Americi.
Skandinavska kompanija u slijedeće dvije godine SAS predviđa združenje s
nekim drugim europskim prijevoznicima, a njen predsjednik Jan Carlzon
ocijenjuje da će se do tada stvoriti tri velike grupe tvrtki kojima će
dominirati Britanci, Francuzi i Njemci.
(Hina)br
201900 MET jan 93
Budimir nakon dva zabijena gola: "Ovo je bila posebna večer"
La Liga: Remi 2-2 Betisa i Athletica
Meksiko obećao odgovoriti na Trumpove carine
Šah - Pobjednik Vjekoslav Nemec
Marseille slavio u derbiju
Serie A: Roma u 93. do boda protiv Napolija
Sigurdsson: Ostajem izbornik, moramo uživati u srebru
Rubio izvršio pritisak na Panamu zbog kineskog utjecaja na Panamski kanal
Državni vrh čestistao hrvatskim rukometašima
Šah: Pobjednik Praggnanandhaa