Nadnaslov:Uz vijest o smrti Rudolfa Nurejeva
Naslov: Zvijezda je ugasla - legenda živi
Podnaslov:Čitav njegov život i njegova karijera odraz su vanredne osobenosti
koja se izražavala strašću na sceni, nepopustljivošću i izrazitom
zahtjevnošću prema samom sebi
Piše: Yves BOURGADE, AFP
PARIZ - Zvijezda klasičnog baleta, Rudolf Nurejev, koji je više od trideset
godina briljirao baletnom scenom i još za života postao legendom živeći
samo za umjetnost, preminuo je u srijedu u Parizu u pedeset i četvrtoj godini.
Već nakon njegovog prvog nastupa prije 23 godine, kada se s umjetnicima
kazališta Kirov iz Lenjingrada obreo u Parizu, ljubitelji klasičnog baleta
prepoznali su u njemu zvijezdu i ubrzo ga nazvali "novim Nižinskim".
Kada je 1961. godine izabrao slobodu, odlučivši da se ne vrati u SSSR, umjetnik
koji je nadasve želio sačuvati svoj integritet, dokazao je istovremeno da
je i čvrste volje. Čitav njegov život i njegova karijera odraz su vanredne
osobenosti, što se najviše odražavalo njegovom strašću na sceni,
nepopustljivošću i izrazitom zahtjevnošću prema samom sebi.
"Vjerujem da sam uspio izbrisati granice između klasičnog i modernog
baleta", izjavio je. Umjetnik koji je često bio princ u velikim romantičnim
i akademskim baletima, nije se ustručavao surađivati sa modernim
koreografima kao što su Martha Graham, George Balanchine, Maurice Bejart,
Roland Petit, Murray Louis, Paul Taylor, Glen Teltley, Jose Limon,
upuštajući se čak i u barokni balet sa Francine Lancelot.
Posljednje napore, nakon operacije srca 1992. godine, uložio je u pripremu
baleta "La bayadere" koju je pripremao za otvorenje sezone 1992/93 pariškog
Ballet de l'Opera, gdje je bio direktor baleta od 1983.do 1989. godine.
Međunaslov:Od plesača folklora do umjetničke veličine
Život Nurejeva nije uvijek mazio. Porijeklom Tatarin, rođen je 17.
ožujka 1938. u vlaku koji je išao za Vladivostok. Čini se da je ovo
neuobičajeno rođenje navijestilo njegovu sudbinu. Djetinjstvo mu je
zagorčio rat, neimaština i hladnoća.
U Ufi (Baškirija), gdje se sa obitelji doselio, počeo se baviti folklorom
zahvaljujući kojem su ga zamijetili i u Moskvi. Sa sedamnaest godina
položio je prijemni ispit škole Vaganova koja je preduvjet za ulazak u dobro
znano lenjingradsko kazalište Kirov, gdje je od 1958. do 1961. godine plesao sve
velike role na repertoaru.
Velike balerine iz trupe bile su mu partnerice, publika ga je obožavala, no
direkcija trupe nije bila zadovoljna njegovim slobodarskim duhom kao ni
njegovom otvorenošću. Zabranjeno mu je bilo putovati na turneje van
SSSR-a, pa je na poznatu turneju u Pariz krenuo tek nakon ministarske
intervencije.
Novostečenu slobodu iskoristio je da do krajnje mjere usavrši svoj ples,
proširi svoje umjetničke horizonte, te da se veže uz umjetničke
veličine kao što je Erick Bruhn koji mu je postao prijatelj i mentor te
zvijezdu londonskog Covent Gardena, Margot Fonteney, koja mu je do svoje
mirovine bila najdraža partnerica.
Najveća mu je želja bila da svoje tradicionalno znanje i stil prenese.
Tako je za glavne zapadne trupe kao i za parišku Operu ponovno pripredio
šest velikih baleta koje je koreografirao Marius Petipa, kao i
"Snjeguljicu" i "Romea i Juliju" na glazbu Prokofieva.
Nakon dvadeset i osam godina prognanstva, Nurejev je 1989. godine uzeo
austrijsko državljanstvo. Tek 1988. godine Sovjeti su mu dozvolili povratak
u domovinu kojom je prilikom posjetio majku na samrti.
(Hina)
071900 MET jan 93
Reli Dakar: Šebalj i Crnojević 19. u 11. etapi, 20. ukupno
Švicarska traži 700 volontera za Pjesmu Eurovizije
Kirurzi čakovečke bolnice protiv novog pročelnika
Ryanair oduzeo dio letova Španjolskoj "zbog visokih naknada", više letova u Hrvatsku
Bjelovar: Teško ozlijeđeni dječak uspješno operiran
U Britaniji već propao dio financijskih odluka za 2025.
Australian Open: Tien svladao Medvedeva
Najava događaja - kultura - za petak, 17. siječnja
Najava - gospodarstvo - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za petak, 17. siječnja