"Krucijalno je strateški i sustavno pristupiti modernizaciji i snažnijem etabliranju djelatnosti kako bi cijelo gospodarstvo profitiralo", navodi direktor Sektora za promet HGK Dario Soldo.
Prva preporuka za razvoj prometnih djelatnosti je unapređenje usluge javnog cestovnog prijevoza putnika.
U HGK smatraju kako što prije treba uvesti javnu uslugu cestovnog prijevoza putnika na razini svih županija, kako bi se će omogućio jeftiniji i dostupniji javni prijevoz. Proširenje mreže linija javnog prijevoza u ruralnim područjima je i važan dio mjera demografske politike, navodi se u priopćenju.
"U skladu s prijedlogom novog Zakona o prijevozu u cestovnom prometu potrebno je omogućiti i uvođenje novih međužupanijskih i međunarodnih autobusnih linija, što će pridonijeti povećanju kvalitete prijevoza te pozitivno utjecati na turizam. Potrebno je i razmotriti smanjenje stope PDV-a na prijevoz putnika, što bi utjecalo na smanjenje cijene prijevoza putnika", stoji u priopćenju HGK.
HGK se zalaže i za jače vrednovanje uloge logističke djelatnosti za razvoj hrvatskog gospodarstva. Komora podsjeća kako su ulaskom Hrvatske u Schengen omogućene nove investicije u logističko-distributivne centre u Hrvatskoj, te da će razvoj te djelatnosti imati značajan pozitivan utjecaj na gospodarski razvoj zemlje, otvoriti nova radna mjesta te povećati transport roba za druga tržišta kroz RH.
Naglasiti važnost opskrbnih lanaca
"Potrebno je u strateškim odrednicama gospodarskog razvoja Hrvatske naglasiti važnost uloge opskrbnih lanaca u globalnoj ekonomiji, omogućiti pravilan porezni tretman skladišne djelatnosti te smanjiti carinske i administrativne barijere za što lakši i brži prijevoz roba. Cilj je stvaranje konkurentnog prometnog pravca kroz Hrvatsku prema cijeloj EU", preporuka je Sektora za promet HGK, a osim toga žele i osigurati veću pokrivenost ruralnih područja širokopojasnim internetom - 5G mrežom.
Isto tako ističe se kako je važno etablirati položaj naših željeznica i luka u EU budući da je ulazak Hrvatske na dva nova TEN-T koridora omogućio veliki ciklus modernizacije željezničke infrastrukture gdje je planirano ulaganje od sedam milijardi eura u sljedećem razdoblju.
"Potrebno je procese modernizacije željezničke infrastrukture što brže i kvalitetnije planirati i projektirati te izvršavati u predviđenim rokovima, uz koordinaciju nadležnih tijela i zainteresiranih željezničkih operatera. Treba razmotriti smanjenje naknada ili uvođenja subvencija na određenim nerentabilnim željezničkim pravcima dok se oni ne obnove. Potrebno je i dodatno razmotriti iznose lučkih pristojbi, naknada i svjetlarine koje neproporcionalno opterećuju brodare i nepovoljno utječu na konkurentnost hrvatskih morskih luka", predlažu iz HGK.
Nedostaje radnika
Ukazuju i na kronični manjak radne snage u prometu, nedostatak vozača kamiona i autobusa u cestovnom prijevozu. Navode da zadnjih nekoliko godina nedostaje i radnika srednje stručne spreme sa specifičnim znanjima i kvalifikacijama, i to u svim područjima prometa, posebice u željezničkom i zračnom.
Preporuka je da se uskladi srednjoškolski obrazovni sustav s potrebama tržišta rada i omogući obrazovanje većeg broja učenika strukovnih zanimanja. Komora važnom smatra i promociju deficitarnih zanimanja, uz poticaje države u vidu olakšanja i sufinanciranja prekvalifikacija. Bitnim drži i reguliranje uvoza stranih radnika tako da se smanji administrativni okvir, produži rok važenja radnih dozvola, uredi priznavanje, odnosno polaganje kvalifikacija i certifikata u RH te urede prijave i plaće stranih radnika, to jest, suzbije rad na crno.