Europska komisija je u četvrtak objavila pobjednike natječaja raspisanog prije osam mjeseci.
Gradu Varaždinu je odobreno uređenje parka sa šumom na rijeci Dravi pa će u tu svrhu dobiti 80 posto od ukupno 5,1 milijun eura, kolika je ukupna vrijednost projekta.
"Izuzetno nam je drago što smo dobili priliku realizirati ovako važan projekt kojim se može značajno utjecati na navike života građana Varaždina i okolnog područja", rekao je Hini varaždinski dogradonačelnik Miroslav Marković tijekom ceremonije u Bruxellesu.
Europska povjerenica za kohezijsku politiku Elisa Ferreira uručila mu je ondje odobrenje za realizaciju projekta.
"Veseli nas da je Europska komisija prepoznala inovativnu komponentu projekta kroz korištenje digitalne tehnologije. Tako ćemo prvi iz Hrvatske realizirati projekt u ovom pozivu", izjavio je Marković.
Park šuma Drava je od 19. stoljeća glavno rekreacijsko područje za 44.000 stanovnika Varaždina, grada na sjeveru Hrvatske, no unatoč velikom potencijalu danas je to zapušten i nedovoljno iskorišten prostor. Uređena šuma pružila bi građanima mogućnost provođenja vremena u prirodi, šetnju, trčanje, biciklizam, piknik ili druge aktivnosti na otvorenom.
"Cilj nam je integrirati rijeku i šumu u grad", istaknuo je zamjenik gradonačelnika.
Projektom nazvanim InterACT Green predviđeni su uređenje i obnova osnovne infrastrukture poput šumskih staza, rasvjete, urbane opreme te sjevernog šumskog ruba na kojem je planirana „riječna riva“ sa šetnicom i biciklističkom stazom, sjedećim prostorima i zelenilom. Varaždin planira urediti i područja na sjeveroistočnoj strani nazvano „Špica“. Radove namjerava provesti pazeći na očuvanje osjetljivih šumskih ekosustava, te koristiti prirodne materijale.
"Varaždinci vole Dravu. Nakon uređenja koristit će je još više. Želimo potaknuti naše sugrađane da više vremena provode u prirodi i čuvaju ju", rekao je Marković. "Zahvaljujem svim partnerima koji su sudjelovali u pripremi projekta", dodao je.
Grad Varaždin prijavio je projekt zajedno s partnerima Gradom Ludbregom, Fakultetom organizacije i informatike Varaždin, Hrvatskim šumarskim institutom, Javnom ustanovom „PRIRODA“ Varaždinske županije i Turističkom zajednica grada Varaždina.
Kroz projekt planiraju razviti digitalnu interaktivnu IT platformu s različitim uslugama za potrebe upravljanja šumom i potrebe korisnika.
Konačno odobrenje od strane Europske komisije očekuju na jesen, a početak radova u siječnju 2024. Projekt trebaju realizirati u iduće 3 i pol godine.
Varaždin je tako postao prvi hrvatski grad koji će iskoristiti novac putem Europske urbane inicijative, osmišljene prošle godine u Bruxellesu.
U njenom prvom krugu, od listopada 2022. do siječnja 2023., gradovi su se natjecali za ukupno 65 milijuna eura iz Europskog regionalnog razvojnog fonda (ERDF).
Europska komisija, organizator natječaja, zaprimila je 99 projekata za financiranje iz 21 zemlje. Iz Hrvatske su bila prijavljena 3 projekta, a naviše ih je stiglo iz Španjolske te Italije, njih 17 i 11. Dobitnici su primili do 5 milijuna eura a projekt moraju realizirati u iduće 3 i pol godine.
Prošli mjesec je počeo drugi krug prijava. Mjesta i gradovi se ne moraju obraćati nacionalnim administracijama nego se direktno prijavljuju putem internetske stranice European Urban Initiative.
Varaždin će i u drugom krugu prijaviti neki projekt za financiranje.
"Preporučamo i drugim gradovima u Hrvatskoj da to učine s obzirom da naš primjer pokazuje da je moguće dobiti sredstva u ovako snažnoj konkurenciji svih zemalja iz EU-a", zaključio je Marković.
Objava dobitnika novca iz Europske urbane inicijative održana je u sklopu dodjele godišnjih nagrada Bauhaus kojima Europska komisija odaje priznanje projektima iz područja arhitekture i gradnje, sufinanciranima EU fondovima, a u skladu s "Europskim zelenim planom".
Tijekom dvodnevnog događaja u Bruxellesu pročelnica upravnog odjela za gospodarske djelatnosti Grada Varaždina Slađana Miočić predstavila je projekt InterACT Green te je s drugim dionicima raspravljala o mogućim izazovima koji su postavljeni u projektu te o njihovim rješenjima.