FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

Od subote novosti u zakonu o sigurnosti u prometu

ZAGREB, 28. srpnja 2022. (Hina) - U subotu na snagu stupaju izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama kojima se uvodi niz novosti, posebno što se tiče električnih vozila poput romobila, ali i obveza liječnicima da upozore vozača o privremenoj nesposobnosti koja ne može biti duža od šest mjeseci.

U MUP-u ističu da se novim zakonom prvi put regulira vožnja električnih romobila, monocikala, segwaya i sličnih vozila koja su sada svrstana u posebnu kategoriju pod nazivom „osobno prijevozno sredstvo”.

Zakon ih opisuje kao vozilo koje nije razvrstano ni u jednu drugu kategoriju, bez sjedećeg je mjesta, motor im nije jači od 25 'kubika' ili 0,6 kW, a maksimalna brzina veća od 25 km/h.

Propisane su površine po kojima se mogu kretati te uvjeti koje moraju ispunjavati vozila i njihovi vozači prilikom sudjelovanja u prometu, ističu u MUP-u.

Obvezno nošenje kacige

Tako primjerice svi vozači „osobnog prijevoznog sredstva” moraju imati kacigu, a ne samo stariji od 16 godina kao u bicikala. Moraju voziti biciklističkom stazom, a ako ih nema, mogu ići polako po trotoaru te tzv. zonama smirenog prometa.

No, tijekom noći ili smanjene vidljivosti svi vozači bicikala, romobila i sličnih električnih vozila moraju biti označeni reflektirajućim prslukom ili drugom reflektirajućom oznakom.

Kazna od 300 kuna propisana je za vozače e-romobila, ali i bicikliste koji se voze sa slušalicama na oba uha.

Ako je električni romobil snažniji od 0,6kW ili brži od 25 km/h ne smije se koristiti u javnom prometu pa je jedina opcija da se limitiraju ili atestiraju i, ako je to moguće, registriraju, ističu u udruzi za e-mobilnost Strujni krug.

I dok iz te udruge pozdravljaju odredbu koja s 300 kuna kažnjava parkiranje na javno dostupnim punionicama za električna vozila, smatraju da će se obveza nošenja kaciga za sve vozače e-romobila usporiti prihvaćanje novih oblika prijevoza koji imaju potencijal rasteretiti gradska središta od gužvi i smanjiti onečišćenje od ispušnih plinova.

Privremena nesposobnost za vožnju

U MUP-u podsjećaju da se zakonskim izmjenama uvodi obveza svim liječnicima, odnosno liječniku koji je obavio pregled ili je liječio vozača te izabranom liječniku, da sukladno pravilniku kojim se propisuju zdravstveni pregledi, vozača upozore o privremenoj nesposobnosti.

Takva zabrana ne može biti duža od šest mjeseci, a liječnici su u obavezi dano upozorenje evidentirati i u medicinskoj dokumentaciji.

Nakon isteka privremene nesposobnosti vozač neće morati na ponovni liječnički pregled, a za liječnike koji ne obavijeste vozača o privremenoj nesposobnosti te to ne evidentiraju u medicinskoj dokumentaciji propisane su prekršajne sankcije. Sankcije su predviđene i za vozače koji će voziti u vrijeme dok im je izdano navedeno liječničko upozorenje.

No, u MUP-u ističu da će odredbe o privremenoj nesposobnosti vozača stupiti na snagu donošenjem Pravilnika o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače, koji je u nadležnosti Ministarstva zdravstva, a mora biti donesen najkasnije za 12 mjeseci.

Kaznu od 300 kuna novi zakon propisuje vozačima koji nemaju kutiju prve pomoći, a jasno se definira i koridor za prolazak vozila hitnih službi na prometnicama sa više od dvije prometne trake.

Novi pojam potpuno automatiziranog vozila

U MUP-u ističu da se novim zakonom prvi put regulira sudjelovanja jahača u prometu na cestama, a uvodi se i novi pojam koji označava potpuno automatizirano vozilo, odnosno vozilo koje se može kretati cestom bez prisutnosti vozača.

Propisuje se i sankcija za vozače koji koriste djelomično automatizirano vozila na način da ono upravlja samostalno, a pritom vozači ni ne sjede na vozačkom sjedalu, čime nisu u mogućnosti reagirati u nepredviđenim slučajevima.

Sukladno primjerima iz prakse, izmijenjena je, odnosno proširena obveza dostave vjerodostojnih podataka o osobi koja je upravljala vozilom u trenutku počinjenja prekršaja snimljenog primjerice kamerom za nadzor brzine.

Budući da trenutna visina kazne vozače ne odvraća od činjenja prekršaja, novim se zakonom povećava i iznos kazne za prekršaj neprilagođene brzine, koji se najčešće izriče prilikom prometne nesreće, s 500 na tisuću kuna, ističu u MUP-u.

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙