Program koji uključuje test na nevidljivu krv u stolici namijenjen je osobama od 50 do 74 godina starosti, a cilj je spriječiti pojavu raka ili ga kolonoskopskim pregledom otkriti u ranom stadiju, kada je izlječiv.
Iako se program provodi od 2008. godine, odaziv na preglede je 23 posto, sa čime stručnjaci nisu zadovoljni jer je Hrvatska po mortalitetu od te bolesti na drugom mjestu u EU-u, a 32 posto oboljelih je mlađe od 65 godina.
"Naša je zadaća da pokušamo doprijeti do svakog pojedinca jer u posljednjih 15-ak godina imamo golemi broj oboljelih i u mlađoj populaciji od 20 do 49 godina, kod kojih bilježimo smrtnost i do 80 posto", rekao je koordinator Nacionalnog programa Neven Ljubičić.
Stoga je najavio provođenje tzv. oprtunističkog probira, kojemu je cilj da se pregledima obuhvati i visokorizične osobe mlađe životne dobi, koje će na kolonoskopske preglede upućivati liječnici obiteljske medicine.
"Taj program je potpora Nacionalnog programu i jamči da ćemo imati potpuniji obuhvat i moći utjecati na negativnu statistiku", kaže Ljubičić.
Po smrtnosti gore samo Rusija i Bugarska
Ravnatelj Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo Krunoslav Capak rekao je kako Hrvatska ima nešto veću incidenciju te bolesti od prosjeka EU-a, no od europskih zemalja po smrtnosti su gore samo Rusija i Bugarska.
"Screening provodimo kontinuirano od 2008. Ne možemo biti zadovoljni odzivom, ali dobra je vijest da on ipak raste i da je više ljudi zainteresirano za testiranje. Rak debelog crijeva je problem u cijelom svijetu jer je treći karcinom po pojavnosti kod muškaraca, a drugi u žena, no ako ga se otkrije na vrijeme to je izlječiva bolest", rekao je Capak.
U Hrvatskoj je u tijeku šesti ciklus pozivanja na preglede, koji je bio usporen tijekom prvog lockdowna lani u proljeće, nakon čega je nastavljen. Dosad je u sklopu tog ciklusa interes za testiranje pokazala 321.000 osoba dok se testiralo njih 209.000.
Iako se još ne može govoriti o konačnim podacima, dosadašnje statistike pokazuju da se među testiranima otkrije 3,5 posto onih s karcinomom.
Na panelu je predstavljen i promotivni materijal kojim se želi senzibilizirati javnost pod sloganom "Lijepo je živjeti".