„Pročitao sam u novinama da ne bismo trebali razmišljati o svemiru i da postoje važnije stvari vezane za svakodnevicu”, rekao je Woerner koji smatra da su svemirska putovanja ipak od vitalnog značaja za svakodnevni život na Zemlji.
Ocjenjuje da globalna konkurencija u svemirskim projektima nije fer.
„Elon Musk dobiva milijarde od NASA-e da dopremi nešto tereta do svemirske postaje. Pitanje je trebaju li mu zaista milijarde za tu uslugu ili mu omogućuju jeftinija komercijalna predstavljanja na tržištu”, rekao je Woerner.
Čak i europske institucije preferiraju letjeti SpaceX raketom, uključujući njemačke oružane snage koje su donedavno planirale prenijeti tri špijunska satelita u svemir uz pomoć SpaceX-a.
U 2019. godini ESA je imala ukupan proračun od 5,72 milijardi eura, od čega su 73 posto financirale države članice. S 927 milijuna eura Njemačka je dala drugi najveći doprinos nakon Francuske (1,2 milijarde eura). Doprinose i institucionalni partneri, poput EU-a.
Woerner je istaknuo da ESA traži doprinos od samo 8 eura godišnje po građaninu. Istraživanje koje je provela agencija među 5000 Europljana pokazalo je da bi ljudi bili spremni u prosjeku dati 287 eura.
"Poruka je da ljudi, normalni ljudi, stvarno vole svemir. Žele vidjeti svemir, žele da budemo aktivni u svemiru", rekao je Woerner.
Direktor proizvođača ArianeGroup Pierre Godart rekao je da je svemirska tehnologija primjenjiva na velikom broju područja, primjerice vremenskoj prognozi, graničnim kontrolama, internetu, televiziji i drugima.
„Želimo li po tom pitanju biti ovisni o drugima? Po pitanju svemirskih putovanja i dalje stoji – bez suverenosti na lansirnoj podlozi, bez suverenosti u orbiti”, rekao je Godart.
U sljedećim godinama bi trebala uzletjeti nova ESA-ina raketa Ariane 6. Odluka o izgradnji je donesena prije pet godine, a raketa visoka 60 metara trebala bi biti brža i jeftinija od svoje prethodnice.
No je li to dovoljno? Tržište se od te odluke značajno promijenilo. Američki Space X Elona Muska pogotovo spušta cijene.
Veliki dijelovi raketa američkog konkurenta mogu se ponovno upotrijebiti. I dok potisnik rakete Falcon 9 slijeće nazad na Zemlju, Ariane 6 ostaje proizvod za jednokratnu upotrebu.
Član upravljačkog odbora njemačkog udruženja zrakoplovne industrije (BDLI) Andreas Hammer je u osvrtu na ideju izgradnje svemirske luke na sjevernoj obali zemlje rekao da Njemačka treba neovisan pristup svemiru, a koordinator njemačke vlade za zrakoplovnu politiku Thomas Jarzombek smatra da je za Njemačku važno imati vlastiti sustav za svemirska putovanja, posebno u svjetlu potencijalnih kriza i sukoba.
U budućnosti, pak, njemačka vlada želi da mala i srednja poduzeća te inovativne kompanije više profitiraju od ulaganja u svemirska putovanja. Izričiti je cilj poboljšati njihove izglede u sektoru, rekao je Jarzombek.
Svemirska putovanja uvijek su bila pod okriljem politike, a politika moći koja je okruživala to pitanje sada je u punom zamahu. Stvaraju se „svemirske snage”, a NATO je proglasio svemir zasebnom „operativnom domenom”. U međuvremenu, Europska svemirska agencija (ESA) krajem studenog je postavila temelje za svoje zajedničke svemirske projekte na sastanku svih članica koje su pregovarale programe i financiranje.