"HAKOM je donio niz dopuna i izmjena sektorskih propisa koji jasnije definiraju određene izazove s kojima su se korisnici do sada suočavali u pretplatničkim odnosima s operatorima. Najvažnije novosti tiču se sklapanja i raskida ugovora, skraćivanja ili definiranja rokova u kojima operatori moraju nešto obaviti na zahtjev korisnika, kvarova, univerzalne usluge i mjerenja brzine interneta u pokretnim mrežama", ističu iz HAKOM-a.
Tako su od 1. siječnja 2020. operatori obvezni omogućiti isti način sklapanja i raskida ugovora, odnosno putem istih kanala komunikacije, kao i u svojim općim uvjetima poslovanja detaljno navesti načine i dokumentaciju potrebnu za raskid pretplatničkog ugovora. To uključuje i mogućnost raskida elektroničkim i putem telefona.
Novost je i raskid ugovora bez plaćanja naknade za prijevremeni raskid ako korisnik sklapa ugovor u poslovnici, a u dokumentaciji koju potpisuje obveže se proučiti opće uvjete poslovanja ili ostale sastavne dijelove ugovora poput cjelokupnog cjenika naknadno, primjerice preuzimanjem putem interneta. Tada ugovor može raskinuti bez plaćanja naknada za raskid i ako u iduća tri radna dana jasno izjavi da se s uvjetima ne slaže i da odustaje od ugovora. Ako je tom prilikom dobio i uređaj, mora ga vratiti zapakiranog. S druge strane, za sklapanje ugovora izvan poslovnih prostorija ili putem sredstava daljinske komunikacije vrijede stara pravila propisana Zakonom o zaštiti potrošača, koji omogućava ovakav raskid u roku od 14 dana od sklapanja ugovora.
Rokovi koji su obveza operatora, poput onog za raskid ugovora kad korisnik ne želi više koristiti usluge u nepokretnoj mreži skraćen je pak po novom sa 12 na maksimalno 5 radnih dana, dok rok za raskid usluge u pokretnim mrežama i dalje ostaje jedan radni dan. S 45 na maksimalno 30 dana smanjen je i rok za promjenu operatora u nepokretnoj mreži, prijenos ugovora s jedne na drugu osobu mora se sada obaviti u najviše tri radna dana, a privremeno isključenje usluga u najviše pet radnih dana ako korisnik nije sam zatražio kasniji datum privremenog isključenja.
Operator je obvezan i u svako vrijeme, bez odgode, a najkasnije u roku od dva radna dana i u zatraženom obliku dati korisniku informaciju o iznosu dugovanja u slučaju prijevremenog raskida ugovora te načinu uplate na način da krajnji korisnik dobije informaciju o ostvarenim popustima na proizvode i usluge, kao i mjesečnim naknadama za ostatak razdoblja obveznog trajanja pretplatničkog ugovora. Zahtjev korisnik može podnijeti usmeno, pisanim ili elektroničkim putem, pri čemu informacija o iznosu dugovanja mora sadržavati datum izračuna te datum početka i kraja ugovorne obveze.
Iz HAKOM-a ističu i da se mijenjanju prava korisnika u vezi kvarova i nemogućnosti ostvarivanja usluge. Do sada je operator bio obvezan otkloniti kvar na opremi dodijeljenoj korisniku u roku od 5 dana, a od 1. siječnja 2020. i sve druge kvarove iz područja njegove odgovornosti mora otkloniti u roku od maksimalno 15 dana od dana prijave kvara. U protivnom, nakon isteka 15 dana, korisnik ima pravo na raskid pretplatničkog ugovora ili pravo na obeštećenje u visini od 240 kuna po svakom naknadnom danu kašnjenja ako kvar nije bio uzrokovan višom silom ili krivnjom korisnika. Nakon prijave kvara, operator je obvezan i u svakom trenutku korisniku telefonskim i/ili elektroničkim putem omogućiti praćenje statusa prijave kvara.
Uz navedeno, Nova godina 2020. donosi i povećanje brzine pristupa internetu u okviru pružanja univerzalne usluge s najmanje 1 Mbit/s, na najmanje 4 Mbit/s za sve korisnike koji to zatraže, a imaju ugovoren pristup internetu preko tarife univerzalne usluge ili će ju tek ugovoriti.
"Posebni maloprodajni paket brzine prijenosa podataka od najmanje 4 Mbit/s downloada i 512 kbit/s uploada bit će dostupan svim korisnicima koji nemaju tehničku mogućnost korištenja standardnih paketa ponuđenih na tržištu od 1. siječnja 2020. Socijalno ugrožena skupina krajnjih korisnika, osim minimalno dostupne brzine prijenosa od 4Mbit/s (paket MAXnet mini), imat će pravo popusta od 50 posto i 50 posto popusta na naknadu za opciju neograničenog prometa", poručuju iz HAKOM-a.
Navode i da mjerenje brzine i kvalitete mobilnih mreža aplikacijom HAKOMetar Plus ne ulazi u ugovorenu podatkovnu tarifu za prvih 10 mjerenja u mjesecu, te da će korisnici morati preuzeti novu verziju aplikacije koja će biti u dostupna za preuzimanje u siječnju 2020. Za razliku od toga, do kraja 2019. svako mjerenje brzine i kvalitete mobilnih mreža uzrokovalo je potrošnju mobilnih podataka iz ugovorenog tarifnog paketa korisnika, te se izmjenama pravilnika operatore obvezuje da od 1. siječnja 2020. prvih 10 mjerenja ovom aplikacijom u mjesecu tretiraju kao besplatan promet koji neće trošiti podatke iz tarife.